Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Jeg postet et innlegg her i denne tråden for 13 dager siden om potensielt gode kjøpskanditater, og har siden holdt et øye med disse aksjene for en mulig god inngang. Dette er kanditater vurdert ut fra teknisk - analyse.

DNO nærmer seg etter min mening en attraktiv pris å kjøpe på. Den hadde et fint brudd på bra volum en liten tid tilbake, og er for øyeblikket i et pullback. Jeg fikk ikke med dagens prisras på bildet under, men kursen ligger nå på 9.95kr. Et kjøp mellom 9.30kr og 10kr kan være en veldig fin inngang.DNO

BW LPG fikk sitt brudd sist fredag, og gjorde en liten kjapp backtest i dag. Dette bruddet skjedde også på bra volum, så en inngang nå kan være en mulighet. Optimalt sett så skulle jeg gjerne sett den konsolidere noe lengre før den brøt opp, så dette bruddet var ikke helt optimalt etter min smak. BWLPG

Fra et teknisk ståsted så er DNO en klar favoritt av disse to.

5 Likes

Hvilke intervaller har du på de glidende snittene der - 20, 50 og 200?

Bruker alltid kun 20, 50 og 200, for det er det 90% av alle som gjør TA bruker.

1 Like

Tatt fra funcom tråden, fra @babyrage om rsi:

Dette har jeg lurt litt på. Jeg synes at man ofte kan se såpass tydelige støttepunkter i rsi at det ihvertfall minner om en kjøpsindikator og inngår som en faktor for meg om den sammenfaller med andre ting.

Men samtidig ser jeg jo at veldig mange sitt deg, så hører gjerne mer om det.

2 Likes

Finnes en del data som viser att aksjer med RSI over 70 fortsetter stige i noen måneder, og RSI under 30 fortsetter synke i noen måneder sett over ett snitt. Poengen min er att visst man ser på RSI alene, så kommer du med 100% tape penger.

Skal man bruke RSI som indikator, kjøp når aksjen har momentum i en positiv trend, ikke en lav “oversolgt” RSI med momentum i en negativ trend.

Tar vi funcom som eksempel har den i daglig en klassisk undersolgt RSI. Ser vi i ukentlig har den RSI 37, og i måned 48 … hvilken ska vi stole på? I augusti 2015 når kursen var på 0.70 øre stod RSI i 31 i måneds graf. Husk att jo større perspektiv vi ser i … desto “sikrere” er de tekniska indikatorerna.

2 Likes

Investtech har delt noen ganske interessante resultater om RSI21.

https://www.investtech.no/main/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=wpArticle&tbReport=artSignalStatRsi21Nordic2015

image

Oppsummering

Vi har studert 24210 tilfeller der RSI 21 krysset over 70-grensen og 15508 tilfeller der RSI 21 krysset under 30-grensen. Vi har brukt 19 år med børskurser fra Norge og 12 for de øvrige landene. Dataene er fordelt med rundt 30 % fra Norge, 45 % fra Sverige, 15 % fra Danmark og 10 % fra Finland.

Resultatene er konsistente i de fire markedene, og viser at aksjer som har fått høy RSI, over det kritiske 70-nivået, har fortsatt å stige framover. Samtidig har aksjer med lav RSI, under det kritiske 30-nivået, fortsatt å gjøre det svakere enn børsen framover.

Resultatene er stikk i strid med vanlig bruk av RSI, der man selger en aksje som har steget mye, ut fra tanken om at denne er overkjøpt og skal få en reaksjon tilbake. Resultatene indikerer at RSI egner seg godt som en momentumindikator, ved at den identifiserer aksjer med høyt momentum, og at man ved å kjøpe disse, vil få en statistisk avkastning langt over gjennomsnittlig børsavkastning.

Konklusjon og mulig handelsstrategi

RSI anses som en god indikator for bruk til stockpicking. En mulig strategi kan være å kjøpe aksjer med høyt momentum, for eksempel når RSI21 går over 70, og holde de så lenge RSI indikerer høyt eller nøytralt momentum. Salg kan for eksempel gjøres når RSI faller under 50.

2 Likes

Lurer på om de har testet krysser ned under 70, og krysser opp over 30

1 Like

Ser ikke sånn ut. RSI er ikke en del av “standardoppsettet” mitt, men når jeg bruker det ser jeg i hovedsak på divergens og når det krysser inn igjen i nøytralt område.

Støtter dette 100%. Forstår noen liker å se på timesgrafer og minuttgrafer men det skjønner jeg lite av. Man må / bør ha ganske stort volum (egentlig uansett men), om man skal tolke tekniske signaler på så kort sikt. Personlig holder jeg meg til 3-6-12-18 mnd. grafer. I min erfaring er de mest pålitelige.

MACD (hva er riktig setting) :thinking:

Syntes denne var litt interessant:
http://etfhq.com/blog/2013/02/26/macd-test-results/

2 Likes

Konklusjonen var jo veldig interessant:

As a tool for long term trading the MACD fails and can’t compete with its less evolved relative the Moving Average Crossover.

As a tool for short term trading (4 days on average) the MACD is very powerful in theory but with such a small average return the practical applications are limited.

As a tool for medium term trading the MACD should not be your first choice on the Long side of the market BUT on the Short side the MACD is simply outstanding! Using a ‘Fast’ Moving Average of 16, a ‘Slow’ Moving Average of 97 and a signal line of 2 you have a powerful indicator for taming the bear.

1 Like

Ja, så den konsise konklusjonen er:

• 16/97 for korte trades (4 dager)
• MACrossover for lengre trades

Nei, det vil jeg ikke si (min utheving):

MACD Conclusion
I have been a big fan of the MACD for a long time and had high expectations for these test results. But reality has been harsh on the MACD and in many ways the Emperor has no clothes.

In an attempt to limit the length of this article we only published results from trades off the Signal Line when the MACD line was above zero (when Long) or below zero (when short). Please note however that trying the trade the MACD when it is on the wrong side of zero will lead to an unhappy bank account, an unhappy wife and an unhappy life.

As a tool for long term trading the MACD fails and can’t compete with its less evolved relative the Moving Average Crossover.

As a tool for short term trading (4 days on average) the MACD is very powerful in theory but with such a small average return the practical applications are limited.

As a tool for medium term trading the MACD should not be your first choice on the Long side of the market BUT on the Short side the MACD is simply outstanding! Using a ‘Fast’ Moving Average of 16, a ‘Slow’ Moving Average of 97 and a signal line of 2 you have a powerful indicator for taming the bear.

Du kan bruke MACD til å shorte medium-term, utenom det, så burde du heller bruke en annen indikator.

2 Likes

Støtte og motstand er ikke så presise punkter, og kan punkteres uten at det blir brudd. Det vil si man bør både ha en viss margin før man sier at en støtte eller motstand definitivt er brutt og også se på hvor kursen slutter, aller helst hele candlestick formasjonen. Hvis man får en svart candlestick der hele kroppen er under støttenivået er det stor sjanse for at motstanden blir brutt. Får man en punktering og så en hvit candlestick betyr det i stedet at forsøket på å bryte støtten var mislykket og at kjøpere kom tilbake på dette nivået.

5 Likes

@Christian - jeg anser ikke en støtte som brutt før vi har en close under støtten. I tillegg må bruddet bekreftes med en dag eller to med trading under støtten før man kan snakke om brudd. Intradagssignaler bør man ikke bruke for mye tid på, selv om de kan varsle kommende brudd.

Når jeg ser på Funcom nå så kan noen tenke: “damn, den var under 2 kr og snudde, det var bunnen”. Andre kan tenke “den var under 2 kr, ikke lenge før den slutter under 2 kr”. Folk tolker slike brudd helt ulikt, jeg avventer likevel inngang da jeg ikke tror bunnen er nådd. Forventet den skulle snu på 2 kr i likhet med @holmes - mye pga. lav RSI, men tror ikke 2 kr er noe solid støttenivå, annet en psykologisk.

4 Likes

Bra innlegg Nocturne og @Holmes! Bra dere kom med en vel begrunnet forklaring på hva som er brudd/Ikke brudd😊

1 Like

Men hva med realismen på 1.40ish,hva tenker du der? Ett område Funcom var på med dobbelt så mye gjeld og raka fant? Man bør kombinere teknisk med fundamentalt, må er det vel mye fokus gjettelek om hvor er bunn teknisk :slight_smile:

Hm, jeg har ikke sett akkurat på dette nivået. Er det noen som mener den skal ned hit? Jeg konstanterer bare at dersom vi skulle bryte 2 kr vil det åpne opp for et fall ned mot 1.70 i første omgang. Dette er nærmere beskrevet i TA tråden til Funcom.

Jeg var sist inne i Funcom på 3.20 og har ikke vært i aksjen siden da. Men innrømmer gladelig at jeg sterkt vurderer å begynne å kjøpe litt om litt nå, for jeg er helt enig at fundamentalt er selskapet undervurdert.

Jeg kombinerer teknisk med fundamentalt, men i perioder med ørkenvandring så blir ofte det tekniske litt for overveiende. Har holdt på litt for lenge nå til å ignorere dette faktum. Gjorde jo samme feilen i Nano, gikk inn i mars i år på det jeg trodde var bunn, og tenkte den ville stige frem mot news i juni - noe den også gjorde, men bare for å falle tilbake igjen til under start.

Hadde jeg vært smartere hadde jeg gått inn 1 mnd. før news, solgt på news, og kjøpt meg inn igjen rundt nå hvor det er forventet en rekke news de neste 3 mnd.

Det er jo bare to veier til samme mål egentlig, men i og med at jeg følger med såpass mye som jeg gjør kommer jeg nok til å være mer aktiv med å selge fremover, og ikke på død og liv sitte på skuta i røffe farvann. Worst case går man glipp av noen %, men man slipper at det tærer på psyken med røde tall dag ut og dag inn :slight_smile:

2 Likes

Det som står her ang rsi forstår jeg virkelig ikke? Mulig jeg er dum?

Det oppfordres til å kjøpe på rsi 70 og selge på 50?
Så kjøpe på topp og selge med tap etterpå?
Hva med aksjer som flere ganger har krysset både 70 og 30? Skal de gjøre det både bedre og dårligere enn børsen resten av året?

Betyr det da at aksjer som stadig krysser over og under rsi 70 og 30 er de absolutt beste aksjene å trade da man får både bedre oppganger, og nedganger enn børsen?

Må man ikke slutte dagen under støtten for at den skal være brutt? dvs at en liten dupp under støtten intradag er “lov”?