Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Se det @holmes og jeg skrev lenger opp i tråden - det er riktig det du skriver :wink:

2 Likes

Dette stemmer ikke overens med forskningen, enn viss likviditet er nødvendig, men det er faktisk en fordel om det ikke er alt for høy omsetning. Så Funcom ligger helt klart innenfor.

Se trend bibelen til Investtech

Resultatene er sterkest for aksjer med daglig omsetning under fem millioner kroner, spesielt for kjøpssignalene.

http://www.trendbibelen.no/main/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=tbib&tbReport=tbib_summary

1 Like

Jeg ser at det ikke er lov til å stille spørsmåltegn ved TA, selv på dager da omsetningen ikke er mer enn at average Joe kan omsette like mye som hele dagsomsetningen til Funcom. :blush:

Spesiel tilnærming dere har til dette.

Still gjerne spørsmål ved det. Bare ikke i trådene som omhandler tekniske analyser av en spesifikk aksje. Hold den generelle kritikken til generelle tråder, men den spesifikke kritikken av en individuell analyse hører selvfølgelig hjemme i tråden til den analysen. Hvorfor er dette så vanskelig?

1 Like

Problemstillingen er ikke generell. Problrmstillingen tilhører aksjer med lav omsetning. Derfor sier jeg at TA på Funcom i kombinasjon med flotte tegninger på et forum med 1000 deltagere er egnet til å også lure folk.

Ikke mer enn det. Tenk på det.

2 Likes

Jo, generelt aksjer med lav omsetning, ikke bare Funcom.

Selvfølgelig kan det som skrives her påvirke kursen. Men hvor skal grensen gå for hvilken påvirking som er “riktig” eller “feil”? Hvem skal bestemme hvor den grensen skal gå, og hvordan skal dette håndheves?

Litt banalt sagt, men alt påvirker alt i varirrende stor grad. Enhver handel av en aksje påvirker både kurs, økonomien til kjøper og selger, og gudene vet hva annet. Dette forumet her, for eksempel, har påvirket meg som aksjonær. Jeg er vanvittig mye roligere nå enn det jeg klarte å være når jeg begynte med aksjer :wink: , blant annet takket være informasjonen jeg finner i TA-tråder. Den evige diskusjonen om TA lønner seg eller ikke derimot, den gir meg lite annet enn frustrasjon der den roter til informasjonen jeg ser etter.

1 Like

Har tatt 14 dagers trial i nordnet active trader for å få tilgang til infront terminalen.

Åhhh gud bedre så bra den er. :frowning:

4 Likes


Jeg synes dette ser ut som en Hode-Skulder formasjon, men den er kun synlig i linjechartet, hvis jeg bytter til candlesticks, så er den ikke der. Tidsperioden denne har utviklet seg på er også rimelig kort. Volumet er fallende som det skal være.

Er dette en HS hvis aksjen faller gjennom den grønne halslinjen?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

1 Like

Jeg mente svare nei. Jeg tror likevel det kan være en setup til en HS hvis du ser venstre skulder lenger nede… ser du den? Topp på 116? Og det du har tegnet er hode? Det som taler i mot er jo tidsperioden. Men er det en begynnende HS så skal den jo under halslinjen.

Hvor langt kan denne gå? @babyrage? 50kr?

1 Like

Er på jobb, så ingen graf. Men jag har sikte på 150-200 kr i 2018, på ren fundamental basis.

2 Likes

Kunne du @babyrage vært så snill postet en teknisk analyse av Vestas Wind Systems? :innocent: Hvordan ser det ut hvis den går under 400 nå?

Sure, aksjen er ved weekly MA 200 og på tidigare bunn nivå fra 2016. Vanskelig å si hva som skjer herifra, men første inntrykk sier meg att aksjen ska fortsette nedover. Det er en voldsam negativ volum, og neste støtte nivå om aksjen bryter under er 340 kr. Men da aksjen samtidigt bryter MA 200 for første gang i weekly siden 2013 hade jag holdt meg langt unna aksjen, alternativt vært short aksjen. Eneste måten å snu her er en voldsam korreksjon av kjøpere med en sterk reversal de neste 2-3 ukene. Da kanske, kan aksjen fortsette stige oppover.

4 Likes

Tusen takk! :smiley: Jeg er short i aksjen, så håper at den fortsetter nedover. Men tenker å øke beholdningen, så jeg lurer på når det vil være smartest teknisk sett. Holder ikke støtten på rundt 396 så er det vel bare å gi gass.

Jag shorter sjelden selv, men viss jag hade lagt en kort liten luring hadde det vært om aksjen bryter nedover MA 200 med target 340 kr i første omgang.

1 Like

Er forøvrig enig i det meste babyrage har skrevet over, men vær fryktelig forsiktig med å gå short på et veldig markant støttenivå som nå, når samtidig MA200 treffer på samme nivå som støtten. Trenden er i utgangspunktet bull, og har snudd kjapt etter kraftige fall tidligere. På sikt skal den kanskje ned, men det gir veldig mening at den kan bounce på dette nivået ettersom strikken er “strukket” kraftig ned den siste tiden.

1 Like

Er det nordnet du bruker til shorthandel?

Har handlet BEAR VESTAS X8 VON, så det er vel ikke sånn tradisjonell shorting som du tenker på. Men bruker Nordnet. :blush:

OK. Holder meg unna girede produkter og ETN’er. 8x ja, vær forsiktig :slight_smile:

Har innvilget shortavtale med Nordnet men aldri brukt, derfor jeg lurte :wink:

1 Like

Et spm til dere som kan teknisk analyse:

Nå er kursen nede i 393 kr. Altså under MA 200 og støttenivå på 396. Er det bekreftelse på videre nedgang eller skal den LUKKE under dette nivået?