Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Yeah, let’s go amigo, jag håper dine raketer går i boks! Husk vår konkurranse :wink: Nano må presentere noe skikkelig jævli gode nyheter om du ønsker vinne! :rofl: :rocket:

Hehe, har fremdeles kursmål 120 for året så den trenger bare å doble seg ila. 5-6 uker :smile:

200% ?? Da må jag få till en skikkelig desember da … hmm utmanelse, I like it! :smiley:

1 Like

Har sånn smått begynt å se på teknisk analyse, hovedsaklig trender nå i starten og prøver å lære meg å tegne disse korrekt.

Er det rett å tolke dette som et brudd opp? Eller har jeg tegnet trendene helt feil?

For meg ser det ut som et brudd opp ja. Se om den korrigerer ned og treffer “taket” på kanalen for å danne en brattere kanal og confirmation. Tommelfingerregel jeg bruker er i allefall at trendkanalen er innom 3 topper og 3 bunner. Du kan ignorere mindre utslag. Og så foretrekker jeg strek-diagram fremfor candles til trendkanaler. Men det er bare meg.

2 Likes

Gjorde en TA på bruddet 3. oktober:
image
Jeg vurderte bruddet som bekreftet i det aksjen brøt motstanden på 88kr (og kjøpte noe da, hadde en god del fra før av)

Jeg reduserte litt på vei oppover, og resten røk på den lille korreksjonen når aksjen nådde fibonacci-nivået på 122kr. Også gikk resten på 131 kr.


Motstand på 147kr som er brutt og det har nå blitt til en støtte som ser ut til å holde. Neste motstand er på 187 kr… :stuck_out_tongue:

1 Like

Er det investing du bruker @Christian? Hvordan legger du inn de Fibonacci-nivåene. Finner det ikke jeg…

Jeg synes NEL ser spennende ut teknisk. Den gappet opp over SMA 150/200 på høyt volum i juni, falt litt tilbake på lavt volum og synes nå å være i en fase 2 trend oppover:

Dersom den bryter opp over 3kr på volum kan kanskje @babyrage sine kjøpskriterier også sies å være oppfylt? Eller bør den horisontale motstanden da legges på ca 3,20 i tråd med intradag-høy fra februar?

Alternativt, som jeg har tegnet, vurdere bildet ut i fra en bearish rising wedge med motstand på ca 3,05 og støtte på ca 2,8…

Jeg heller kanskje mot kjøp ved close over 3,05 og salg ved close under 2,75. Noen som har synspunkter?

2 Likes

Kjøp kjøp, men ikke ble med under :slight_smile:

3 Likes

Har sett på denne med et halvt øye en stund og fristes av muligheten for kjøp ned mot 170, men den langsiktige utvikling ser kanskje litt skummel ut?


Kan se ut som den falt ut av en lang fase 2 mot slutten av 2016 og nå beveger seg under SMA 150/200 i en klar nedadgående trend som vel også styrkes av volumet?

1 Like

@Bullishproof, DNO opp over ca 10 så ser det greit ut? Oljeavtalen på plass i går.

Edit: med brudd opp over 10, og slutt på ca high, hvor bra ser det ut teknisk? :smile: Det fundamentale er bra og har vært det en stund. Intervallet mellom 10-12ish som forrige topp, eller opp mot trendtak mot 13-14 @nocturne, @christian

http://stockcharts.com/school/doku.php?id=chart_school:technical_indicators:ichimoku_cloud

Chartet ser bra ut, du har sterk støtte på 9.80ish og kursen har brutt opp gjennom 20-dagers snitt, og tester nå 50-dagers. Noe motstand på 10.60ish og 11.55. Følg med på om den klarer 50-dagers…

Takk @nocturne. Jeg tror TA er høyst relevant i aksjer som DNO som har stabil omsetning , selv om olja også spiller mye inn her. Tror på noen kroner opp her fremover. Happy med inngangen på 9.75

Jeg vil si at man må få et brudd på første motstand på ca 10,70 (nederste røde strek) før man kan si at aksjen er i noe annet enn en ren kortsiktig konsolidering.
image

Jeg synes babyrage sin strategiguide peker på endel interessante momenter, og det er at for å kunne si du er ute av en konsolideringsfase og inne i en ny opptrend, så må aksjen ha steget en god del bra bunnen, og helst være over forrige topp, eller forrige topp må være lengre tilbake i tid. Bunnen var på ca 9,80 og vi er nå på 10,40? Det er knappe 6% opp.

Hintet er at stigningen du har sett de siste dagene har man sett fem ganger de siste to månedene (markert med oransje).

@Paddy80 inngangen på 9,75 ser solid ut. det er en trippel bunn på 9,75-ish. :slight_smile:

1 Like

Enig med det du sier, nå vet jeg ikke hvilken horisont @Paddy80 har, men tenkte han skulle swinge her og ikke sitte så veldig lenge. Ville kjørt SL på 9.70 eller 9.50 om man vil tape litt mer og ha litt mer is i magen, men vet ikke hvordan volatiliteten er ?

1 Like

Jeg flytter stop loss opp etterhvert som den går, så jeg skal sikre meg litt her. Har fulgt DNO i snart 20 år og det begynte med aksjene jeg fikk av min bestefar som var kjøpt på noen kroner før eventyret dro igang. Sparebank 1 har en analyse av selskapet med kursmål 17 kroner, og de treffer og leverer stort sett bra. Oljen fikk den støtten den trengte i opec som var forventet. Og de får pengene de skal fra regjeringen. Takk for tilbakemeldingene, settes pris på.

3 Likes

nokså kortsiktig chart :slight_smile:

Røyk på stop loss på 9.97 i DNO i går, prøver å komme inn igjen nærmest mulig 9, legge kjøp på rundt 9.20

1 Like

Som noob har jeg et par spørsmål om primær og sekundærkanaler. Funcom brøyt 2,3 nå nylig og volumet nå finner jeg som labert. Ligger midt i ichiskyen og fremdeles under glidende 200 & 150. Det er en svak trend oppover men kan dette betegnet som en primærkanal? Burde det være noen flere kryssninger før funnystock kan kalles bull isåfall hvilke? Min ta ga 15.12 som en viktig milepæl for å komme over/under skyen.

Det er så mange instrumenter å lese seg opp i, men hvem er god til å analysere volum?

Hjøllp