Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

1 Like

Thanks! Kom over noen videoer fra de tidligere i dag, de virket som noen litt mer seriøse og dyktige folk ihvertfall. Skal sjekke de ut senere!

Interessant om dødskryss og andre kryss…

http://www.futuresmag.com/2010/05/24/more-deadly-dead-cross

Vanligvis snakker man i TA om Death-cross når 50 dagers krysser 200 dagers ned, eller golden cross om 50 dagers krysser 200 dagers på vei opp. I artikklen over har noen smarte hoder lagt til at hvis man legger til 100-dagers klarer man å fange bevegelsen opp og ned kjappere – altså hvis man får et tidlig signal hvor 50 dagers krysser 100 dagers (opp eller ned). En forutsetning er at både 50 og 100 dagers ligger over (for dødskryss) eller under (for golden-cross) 200 dagers.

Fra artikkelen:
Perusing various technical indicator sites shows that many technicians have their own take on defining the dead cross and the golden cross indicator. The basics involve a faster (shorter-term) moving average crossing below a slower (longer-term) moving average in the case of a dead cross (bearish signal) and the faster moving average crossing above the slower moving average in the case of the golden cross (bullish signal). Most technicians use either the 50-day and 200-day simple moving averages (SMA) or the 100- and 200-day SMA.

Laidi uses an added requirement that increases the upside of these signals. The trade is signaled — in the case of a dead cross — when the 50-day SMA crosses below the 100-day SMA when both averages are above the 200-day SMA and the current price of the underlying. In the case of the golden cross, the 50-day SMA moves above the 100-day while both are below the 200-day and the current price of the underlying.

The basic definition of the dead and golden cross indicators is a simple cross of the 50- and 200-day SMAs, but as you can see in the two examples of the dead cross in the chart below, applying the added requirement, you would have missed a significant part of the move if you waited for the 50-day to cross below the 200-day or the 100-day to cross below the 200-day. Also in the one example where the cross occurred while the longer 200-day average was below the 50- and 100-day SMAs, the strategy would not have worked. So in the three examples of a basic dead cross over the last two years on a daily euro chart, applying the added requirement would have gotten you into the two profitable moves much earlier and would have prevented you from getting into a dead cross when it would have been a losing trade.

Case in point:

#Nano har brutt ned gjennom 200 dagers og både 100 og 50 dagers ligger under denne. HVIS vi nå finner støtte i 50 eller 100 dagers ÒG får et kryss av 50 over 100 blir det spennende å se om teorien i artikkelen stemmer :slight_smile:

image

3 Likes

Krysset du snakker om kom jo litt tidligere i grafen du viste, men endte opp i ingenting? Jeg ser derfor ikke hvorfor det neste skal være signifikant.

Teknisk, så ser det jo veldig ut som Nano er i en konsolideringsfase? Det spennende her er jo ikke jukkingen som du sitter å ser på nå, men den neste meldinge, eller hypen før den hvis man vet en dato. F.eks PCIB hadde sagt de skulle komme med en oppdatering før nyttår, så aksjen begynte å sige oppover i desember og tok av når meldingen kom.

Skyen utløste akkurat et salgssignal, men det betyr like lite som de 10-15 signalene man har fått etter toppen:
image

Dette er en klassisk illustrasjon på en konsolideringsfase:

Hehe, ja, det endte i ingenting (hvis vi tenker 81 til høy 93 intradag som ingenting) MEN vi venter faktisk på en melding nå, når den kommer vet jo ingen, det gjenspeiles litt kursutviklingen. Mange tenkte nok romjulen eller tidlig i januar men ingen melding har kommet og kursen har falt tilbake. Hvis vi får et kryss som beskrevet og det korrelerer med melding så tror jeg vi kan gå en del på det.

Edit: er enig i at Nano har vært i en konsolideringsfase (veldig lett å se i ettertid), men jeg tror vi er ferdig med konsolidering nå. Vi har en higher high og støtte i snittene så mye positivt i bildet synes jeg. Hadde en falsk breakout men den ekte tror jeg kommer snart.

Noen som har lyst til å kommentere dette? Er oppturen bare en random walk på +3 kr, så kursen burde ligget rundt 8 kr?

Er det noe indikator når MA50 krysser MA100? Eller er det kun kryssing av MA200 som indikerer positivt?

Se noen innlegg lenger opp i tråden :slight_smile:

3 Likes

Hvordan greide jeg å ikke se denne :smile: Takker

2 Likes

Da får man kanskje også prøve å bruke TRVX , og teste indikatoren som Nocturne postet litt lengre opp.

Her er både kurs, MA50 og MA100 under MA200. Så får vi se hvis 50 krysser 100

Har også satt opp Linear Regression Curve med en lengde på 51, kan dette brukes eller blir perioden for kort? Ser den treffer perfekt på dagens topp iallefall

Satt opp etter denne, men vet ikke om oppsettet er riktig brukt :
test1

Eller blir dette feil siden det ikke er brukt simple moving average?

Har du brukt EMA istedenfor SMA?

Ser at EMA er ett annet valg, valgte bare Moving Average. Blir det da Smoothed Moving Average man skal bruke?

image

Jeg tipper Moving Average er det samme som simple :wink:

Ja, satte opp Simple Moving Average på tradingview, fikk samme resultat som MA på investing.

Vil dette si at kurs også skal ligge over 200 SMA ved dead cross? Isåfall gjelder vel ikke NANO eksemplet, da kurs også skulle vært over hvis jeg har forstått riktig.

In the case of the golden cross, the 50-day SMA moves above the 100-day while both are below the 200-day and the current price of the underlying.

Slik jeg tolker det må både kurs og 200 dagers ligge over 50 og 100 dagers ved golden cross, og motsatt ved death cross. Har ikke sett chart nå men av chart i Nano over ser du både kurs og 200 dagers ligger over 100 og 50 dagers (gjør nok ikke det nå lenger tror jeg).

1 Like

Hva er “regelen”? Bruker man Ema primært?

Jeg bruker SMA fordi den er enklest å forstå for meg. Her gir man alle datapunkter like stor vekt. Sluttkurs for 2 mnd. siden gis like mye vekt som sluttkurs i dag. Hvis du bruker EMA (exponential) gis de senere datapunktene mer vekt enn de foregående.

I følge denne artikkelen er EMA best å bruke på kortere bilder mens SMA er bedre å bruke på lengre bilder. EMA fanger opp bevegelsene kjappere enn SMA (naturlig nok) men man risikerer fake brudd osv. pga. en plutselig “price spike” vil gi økt vekt på de siste sluttkursene.

Les også:

1 Like

Synes dere Scatec Solar ser fin ut? MA200 har trendet opp lenge, MA50 er over MA150, som er over MA200. Lavt volum og ned fra 52,50 i dag, 20 øre under ATH.

Digg hvis noen korrigerer trendkanal hvis man har et bedre forslag, eller gir meg noen tips om hvordan de ville regnet Fibonacci-nivåer på denne. (TA-noob).

1 Like

kvartalstall i dag