Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Sluttkurs. Og confirmation dagen etterpå (bruddet bekreftes).

ok. får følge med da;) riski å gjøre sitt første evt TA-kjøp på ATH… men ville nok uansett ikke tatt for hardt i, babysteps :slight_smile:

Den må også ha høyere volum enn normalt på bruddet :slight_smile: mange ganger ender det i en fake breakout hvis ikke bullsene er sterke nok.

1 Like

Har noen funnet hvordan man kan få justert timeschartet for splits? Det funker jo fint for både dager og måneder.

2 Likes

Spørsmål om tegning av trendkanaler:

Blir det feil om man ser bort i fra de drøyeste overshootene for å få til å tegne en kanal ish?

Eksempel:

image

Kan ikke svare deg på spørsmålet, men ser ut til å være sånn ca midt i den store trenden?

1 Like

Du kan fint inkludere de candles’ene og gjøre kanalen bredere slik @Christian har gjort ? Jeg har ignorert disse selv da de vitner om en one-off-event, men samtidig er volumet i dem noe en bør ha i bakhodet. Jo større volum, jo større vekting.

2 Likes


Fant denne her nedstøva i alt rasket jeg hadde. Påske lektyre :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Tror jeg også hadde en sånn anno 2006/07 da jeg var på et foredrag de holdte på NTNU.
Hadde bare interessen min for askjer kicka inn da, og ikke mange år senere :frowning:

2 Likes

All in i 2007 hadde vel ikke vært så lurt?

3 Likes

Kjøpte jo faktisk noen Orkla aksjer gjennom jobben med en grei rabatt en stund senere. Den rabatten var ikke verd stort når fallet kom. Så klarte å få relativt grei smekk selv om jeg ikke var interessert i aksjer på den tiden :slight_smile:

1 Like

SRTS ligger 5% fra 52 weekly high, nærmer seg en eventuell breakout. Interessant sammen med din strategi @babyrage ?

1 Like

Finnes på min bevaknings lista =)

1 Like

Har du kjøpt medlemskap på børsdata? skulle gjerne hatt en screener for norske/svenske aksjer. Hvordan har du eventuelt satt opp dine premisser på børsdata?

Er inget større fan av tekniske indikatorer da jag synes de er unødvendig “støy”, men for dere som liker å bruke disse tenkte jag dele med meg av en indikator jag pleide bruke for mange år siden.

“TTM Squeeze” er en volatilitet indikator av John Carter, og består bl.a av Bollinger Bands, Keltner channels og en oscillator.

I gamle dager måtte man bruke MetaTrader for å bruke den, men idag har det kommet noen varianter, bl.a på trading view finnes det en variant av LazyBear som ser sånn ut:

Målet er å kjøpe når oscillatorn bryter opp av gjennom de sorte punktene og går inn i positivt momentum. For dere som bruker tradingview kan dere legge in denne indikator.

For oss som bruker investing finnes det ikke som en indikator, men man kan lage sin egen gjennom å bruke BB, keltner og en oscillator.

Etter en tids konsolidering, og en kraftig sådan … så kommer bollinger banden bryte ned inn i keltner kanalen, og oscillatorn kommer til å vise mulig retning.

Jag har tagit frem noen eksempel:

Patriot one, ikke ett meget eksemplarisk eksempel, men fin for å vise hvordan man skal tenke.

NANO viste en skikkelig tight konsolidering i november -17, som siden brøt nedover.

En av mine aksjer, Talkpool viser også slik mønster. BB har brudd ned inn i keltner kanalen, og første positive momentum stapeln har kommet.

Er som nevnt inget fan av disse, men da jag ser flere av dere bruke diverse indikatorer så tenkte jag att jag deler med meg av denne.

8 Likes

image

6 Likes

En ting som jeg holder på å lære meg og bruker aktivt i min trading, er bollinger bands. Bollinger bands fungerer veldig bra til intradagshandel (har ikke testet dette på lengre perspektiv, men fungerer sikkert der også).

Bollinger bands består av tre bånd som reflekterer tradingrange. Den midterste linjen er en EMA, mens de andre to båndene representerer standard deviation, øvre og nedre range for kursen.
Helt enkelt kan man si at prisen alltid søker seg mot midten av båndene. Når prisen når det øvre båndet (eller bryter ut) kan man se på det som overkjøpt og nedre (eller bryter ut) som oversolgt.

Det som er effektivt når man trader, er å se etter er en «pinch». Båndene strekker og kontraherer seg etter prisbevegelsene. Når trading-range blir thightere og thightere, så vil man oppdage en «pinch». Utrykker kommer av at det ser ut som noen klyper øverste og nederste bånd sammen (se gule piler i chart her).

Rent metaforisk kan man se for seg en krig mellom okser og bjørner som eskalerer – når krigen når sitt metningspunkt får man en pinch. For å kåre en vinner må prisen da enten gå kraftig opp eller ned. Det man dermed kan forvente etter en pinch, er en større bevegelse ene eller andre veien.

4 Likes

Interessant post! Du har markert 3 “pinches”, men det er da mange flere utfra reglene du har snakket om. Jeg har markert noen av dem med rødt. Hva er det som gjør at du ikke nevner disse?

1 Like

Hehe, var bare for å eksemplifisere - det er helt klart mange flere pincher der ja :slight_smile: :+1:

Greia er vel at de pinchene jeg har markert har ca 0 reaksjon, så jeg lurte på om det var noen måte å eliminere dem på. :slight_smile: