Skjønner ikke helt problemstillingen, for jeg skjønner ikke hva som menes med “metode” (er det metode-valg?).
All forskning bygger på observasjoner, og ja, teknologiske fremskritt de siste 2.500 år (da de første lærde begynte å stille spørsmål om hvordan ting kunne forklares fremfor å henvise til ånder, guder og magi) har gjort vitenskapen i stand til å gjøre stadig bedre observasjoner. Å si at “all forskning er historisk feil” tenker jeg blir ganske misvisende, men at den har blitt (og fortsatt blir) stadig bedre er jeg enig i. Vitenskap og personlige følelser (eller tro) er to forskjellige ting.
Uansett, i steden for litt dulgte hentydninger til (akademiske?) miljøer som blir utestengt fordi holdningene eller meningene ikke skulle være rette - hva med konkrete eksempler? Under forutsetning av at eventuelle observasjoner/studier beviselig ikke inneholder feil eller minimum lar seg gjenskape: Kan du vise til 1 (klima)forsker som har blitt utestengt fra akademia eller ikke fått publisert studier pga feil holdninger?