Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Greenstat

Hydrogenrevolusjonen når havbruksnæringen - SINTEF

Var i dialog med selskapet her om dagen og det er planlagt ein ny emisjon i mars.

Planen er børsnotering i løpet av 2021.

1 Like

takk for info! er kurs bestemt?

Nei, fekk ikkje noko info om kurs. Reknar med at den blir litt høgare enn sist (4 kr) sidan dei fekk tildelinga fra Enova i går. Kjem vel meir info og prospekt etter kvart.

ja, vi må anta det. Spennende!

Ja, Greenstat gjer mykje riktig og satsar på fleire bein. Både produksjon, distribusjon og rådgiving knytta til hydrogen for ulike bransjar. Satsar på at Simonsen og gjengen i Saga Pure bruke litt av tilgjengelige midlar på å kjøpe seg opp i selskapet. Har kjøpt små postar i to av dei foregåande emisjonane og planlegg å auke litt i mars. Trur dette kan bli bra om ein har litt horisont på investeringa.

Det var jeg ikke klar over. Finner de ikke på aksjonærlisten fra desember 20?

Nei, Saga Pure er ikkje inne på eigarsida per i dag.
Eg håpar på at dei kjem inn sidan eg sit i begge to, og eg sjølv meiner at dei passar som hånd i hanske :wink: Simonsen og Frihammer er gamle kjenningar frå Norsk hydrogenforum og har samarbeida mykje når Simonsen var i Nel.

Allerede i mars! Det blir kjempespennende å se hva emisjonskursen blir. Jeg tipper et godt stykke over 4. Det har skjedd mye siden forrige emisjon.

Da tenker jeg ikke primært på selskapets virksomhet, men på investorinteresse for hydrogen og statlig hydrogensatsing.

Neste emisjon innen q1, altså før utgangen av mars.
Og i størrelsen 20-50Millioner euro, ca 200-500MNOK.
Før forberedelser for notering.

Spennende tider for Greenstat aksjonærer

Hva har egentlig Greenstat levert de siste tre år? Har fulgt med de på sidelinjen, men for meg fremstår de som konsulenter. Noe jeg ikke har fått med meg?

De har ikke levert noe, er litt derfor jeg har holdt meg unna. Virker som de famler litt i rundt og prøver seg inne flerer områder i håp om at noe slår til.

Samme her. Blir litt sånn meh når de nå skal hente 2-500 mill på ingenting. Det er klart de jager børs i disse tider, og pengene får de nok, men for meg fremstår det syltynt.

Greenstat har mange spennande prosjekt på gong innan hydrogenproduksjon, der mellom anna Nel er på eigarsida. Greenstat skulle opprinneleg på børs i 2023, men har framskynda dette no etter at det blei vedtatt hydrogenferge på Vestfjorden. Planen er vel børsnotering i løpet av våren 2021.

Regjeringen vil kreve hydrogendrift på fergene på Vestfjorden, Norges lengste fergesamband, fra 2024. Dette er gode nyheter og kan sparke i gang næringsaktivitet og bruk av fornybar strøm for utslippskutt langs norskekysten.

Planen er slik eg har forstått det at Glomfjord hydrogen skal levere hydrogen til ferjesambandet over vestfjorden.

https://www.glomfjordhydrogen.no/ac/glomfjord-hydrogen-as

I siste tildelingsrunde frå pilot-E fekk Grennstat sitt datterselskap også midlar til å utvikle hydrogenkonsept innan havbruk, så dei har fleire ting på gong.

Eit anna prosjekt kor Greenstat er involvert er dette:

2 Likes

Har fått litt svar på Mail fra Greenstat i dag:

  • Hei!
    Vi vet jo at staten har stilt krav til Hydrogendrift på sambandene på Vestfjorden i Nordland.
    Og at det er anbudsrunde her som skal signeres før sommeren 2021, men gjelder denne anbudsrunden for dere også som leverandør av Hydrogen?
    Altså er det samme frist (før sommeren 2021) at de annonserer hvem som får kontrakten for levering av Hydrogen også?
    Mvh

• Hei,
Anbudsrunden gjelder hele verdikjeden. Glomfjord Hydrogen gir et tilbud til ferjeselskapene som bruker denne prisen som grunnlag for sitt tilbud til Statens vegvesen.
Mvh

  • Ok, vet dere om det er noen reelle andre konkurrenter i anbudsrunden?
    Og eventuelt hvem er de?

•Hei,
Vi vet om to konkurrerende konsortier:

GreenH og Linde
Shell og Nordkraft

Ingen har en et etablert industriområde klargjort for hydrogenproduksjon. Vi anerkjenner konkurransen, men mener at vi med lokasjonen i Glomfjord Industripark og med et etablert partnerskap med Air Liquide ligger godt an.
Mvh

Link til saker angående de to konkurrentene:

Hurra!
Aker-konsernet går inn i Greenstat :smiley:
All ære til Frihammar og hva han har fått til.

Å bli hentet inn av Aker-konsernet er et kvalitetsstempel og åpner et vell av muligheter. Dette var veldig gøy :slight_smile:

Selskapet prises til 5,5 kr per aksje i emisjonen. Det er en bra økning fra desemberemisjonen som var på 4,-.

4 Likes

Spennende og overraskende nyheter. Eg Har fulgt selskapet sidan første avtale med folkefinansiering. I starten var det vanskelig å få tak på kor dei skulle investere og kor dei skulle tjene penger. Etter kvart er det komt tydelig frem der dei er deleier i mange selskaper. Snart vil dette gi seg til kjenne i form av inntekter

Innebærer dette at det kommer en ny åpen emisjon på 5,5kr også?

Enig, jeg har strevet litt med å få tak på forretningsmodellen deres og var redd de skulle bli til et rådgivnings/prosjekteringsfirma. Etterhvert har jeg sett at de er på eiersiden/involvert i flere kommersielle prosjekter. Men at de skulle få Aker som partner; den så jeg ikke komme. Dette blir spennende :slight_smile:

1 Like

Tviler på at det blir en bred emisjon på 5,5 kr, selv om det nok har vært Frihammers ønske utfra selskapets strategi som et folkeselskap. Tipper Aker har satt det som forutsetning at emisjonen bare foretas for å få inn dem som strategisk investor. Å få inn Aker er svært verdifullt for selskapet, så for min del er det helt greit. Dette vil gi verdiøkning for alle. Tipper de nå bruker litt tid på å bygge opp selskapet og konkretisere verdiene. Så går de ut med en bred emisjon på en høyere kurs. Forøvrig blir alle eierne; både store og små vannet ut her med unntak av Meteva/Trond Mohn. Meteva har også vært med selskapet i årevis så jeg synes de fortjener det. Også virker Trond Mohn som en hyggelig fyr :slight_smile:

Men - dette bestemmer eierne og blir behandlet i EG 16.feb. Trolig er dette klarert med de hovedeierne på forhånd slik at styrets forslag blir vedtatt. Noe annet hadde vært uproft siden forhandlingene med Aker er fullført.