Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Å lete etter logikk, fakta eller rasjonell sammenheng i Trumps uttalelser, fremstår som en nytteløs øvelse. Det vi er vitne til, bærer urovekkende likhetstrekk med historiske ledere som har dratt verden ut i konflikt eller kjørt sine egne nasjoner i grøfta.

Faren oppstår i skjæringspunktet mellom en narsissistisk personlighet og en indre sirkel bestående utelukkende av ja-mennesker. Når kritiske stemmer renses ut og kun de som bekrefter lederens verdensbilde blir igjen, forsvinner alle bremseklosser. I en slik virkelighet blir motstand tolket som et personlig angrep som må slås ned for enhver pris, snarere enn en del av en demokratisk prosess. Han ser ikke verden som andre å det finnes ingen lett måte å endre en slik personlighet. Bare se på historien, oppskriften til de store kriger

7 Likes

Trumpen er under press. Det er og har vært min forklaring lenge. Fiona Hill vitnet i 2019 om at russere tok kontakt at det var greit at USA konsentrerte seg om Venezuela hvis Russland konsentrerte seg om Ukraina.

Og så har vi jo alle disse koblingene mellom Trump og Russland . Besøket hans i 87 og innlegget hans i 3 aviser like etterpå. Rykter om russisk mafia, salg av eiendom til russer med god fortjeneste, rykter i forbindelse med miss univers osv. Gabbard osv…

Nato er død. De som tjener aller mest på dette nå er Russland.

Jeg tenkte tidligere at disse prosentmålene var hans måte å komme seg ut av Nato. Det gikk ikke. Dette som skjer nå med Grønland er nok måten å legge Nato død en gang for alle.

4 Likes

Hovedproblemet er vel at alle 2nd amendment folka er de samme som stemte på Trump :expressionless:

Gjengen som ikke stemte på ham tror vel gjerne at hvis man bare demonstrerer nok så går dette over.

4 Likes

Ikke nødvendigvis.

Men de som ikke stemte på Trump har i alle fall mulighet til å anskaffe våpen. Og også lære seg hvordan man bruker de, både alene og i samvirke.

1 Like

Har jeg gjort i et år nå. Og for de fleste som sitter her i Norge er nok det hva vi kan gjøre. Hvert lille bidrag til at amerikansk økonomi går dårligere øker sannsynligheten for at Trump og MAGA mislykkes med sitt prosjekt og gjør verden bedre igjen.

Og det aller aller meste av det man trenger eller kan ønske seg klarer europeere, japanere og koreanere å lage bedre enn USA uansett

10 Likes

Folk kjøper jo Teslaer og Iphoner som aldri før. Er dessverre ikke noe forbrukeropprør mot amerikanske varer selv om du og jeg ikke kjøper amerikansk @polygon .

3 Likes

På tide at sentrale aktører skjønner at patriotiske handlinger kreves for å skape en følelse av togetherness i Europa. Bare synd at det ikke er mulig å vekke Churchill opp fra graven. Man kan ikke bare backe unna. Trump er i ferd med å tvinge kontinentet til å ta en beslutning før heller enn senere; bli en spyttslikker og lakei for et USA på fullstendig ville veier, eller stå opp for verdier som våre forfedre døde for i møte med nazismen – en regelstyrt verden som forsvarer suverenitet, folkerett og retten til selvbestemmelse.

13 Likes

Blir heftig hvis Europa skal bort fra azure og aws osv. lurer på om vi faktisk kommer dit ganske snart hvis ikke Trump roer ned.
Nå baserer jo også IDF systemene for å bedrive folkemord og dreping av 30-40.000 barn også på software bla fra amerikanske selskaper og det er jo ikke snakk om noe boikott akkurat så får jo se.

Denne tråden har utvikla seg til noe helt sinnsykt. Snakker om forfedre som kjempa mot nazismen i samme åndedrag som usa. Det var vel usa som redda Europa når man snakker om forfedre.

Om man velger å boikotte usa pga etikk ja da får man det stusselig. Made in China er greit men ikke made in usa? Dere kan være uenig med Trump men ett øyeblikk trodde jeg det var al jazeera chatten jeg gikk inn på.

5 Likes

Vel det er vel litt nytt nå i og med usa truer et Nato land med annektering
Det er nå tiden vi snakker om her

8 Likes

Problemet er at eu har kjempa med nebb og klør mot patriotisme. Men jeg er enig. På tide at europeerene slutter være veike woke riddere og komme tilbake til røttene. Men visst det skal skje må de forlate disse nye sinnsyke verdiene som klima woke mangfold osv. Det har ødelagt kontinentet vårt. Tysk industri er ødelagt. Der var en massiv kraft i verden for 15 år siden.

3 Likes

Vi er ikke imot amerikanerne men amerikansk politikk. Når de faktisk holder seg med en sprøyte gal president som bare forstår et språk ,makt, da er det bare rimelig at vi tar i bruk vårt eneste maktmiddel, forbrukermakten.

Jeg støtter boikott av amerikanske varer inntil dette rammer USA I en sånn grad at det rammer Trump og hans regime slik av vi kan få tilbake en verdig og normal president i USA.

Amerikanerne må våkne! De er i ferd med å få et autokratisk, til og med proto-totalitært styre, eller elementer av det feks, persondyrkelse av presidenten, ensretting av media og delegitimering av motstemmer . Meget farlig utvikling som kan minne om et visst regime på 30-tallet.

18 Likes

Jeg er enig i mye. Det trump driver med i Grønland saken er nesten en kopi av Putin logikk ift Ukraina.

DEN må du gjerne utbrodere…

Altså, slik ting utvikler seg nå (USA—>Grønland) så vil nok ting gjerne bevege seg i retning av at folk ikke vil eller ønsker å kjøpe amerikansk. Hvis dette får ringvingvirkninger i norsk økonomi av typen “hvermannsen kan kjenne det på pungen”, så blir det nok mange som vil prøve å boikotte diverse amerikanske varer, produkter, tjenester – i den grad det går. Kanskje vi skal være så frekke at vi lager oss en tråd her om hvordan man kan subsidiere seg bort fra amerikanske varer og produkter? Og før noen skriver “det går ikke”, så er det bedre å gjøre litt enn å ikke gjøre noe. Og så er det bedre å gjøre mye enn å gjøre litt. Men alle monner drar. Om bare 1 av de 77 millionene som stemte inn dette utyske av et menneske som president blir laid off og fatter hvorfor, så har man fått utrettet noe.

Klart, det blir ikke akkurat like enkelt som da folk ikke kjøpte appelsiner fra Sør-Afrika eller Israel back in the day (og det utgjorde vel neppe noen forskjell for økonomien i de landene heller), men en mer opplyst samtale, f.eks om hvilke europeiske produkt man kan subsidiere inn i stedet for amerikanske vil fort dukke opp. Før man vet ordet av det så er dette saken middelklassen snakker om rundt middagsbordet og pynter seg med i sosialt samvær.

14 Likes

Ketil Solvik-Olsen på face:

"Trump klarer nå å samle Grønland til å mislike USA. Snakk om å skyte seg selv i foten.

I sin nasjonale sikkerhetsstrategi slår Trump fast at USA er avhengig av sine allierte for å oppnå målene som strategien setter. Og han fastslår at USAs myke makt er ekstremt verdifull for USA. Jeg er enig.

Problemet for USA er at Trump nå selv undergraver noen av de viktigste faktorene for hans egen sikkerhetsstrategi.

Trump har for lengst fått frem poenget om at NATO bedre må ivareta sikkerheten for og rundt Grønland. Nå fremstår har tonedøv og vulgær - det taper USA på.

Heldigvis viser målinger i USA at Trump er helt i utakt med den amerikanske befolkning og sine egne velgere. Også blant politikerne er det liten støtte i saken. Dette er primært et sololøp fra Trump.

Nå truer Trump med toll. Det kan svi, men Norge må være krystallklare på at Trumps tilnærming er helt uakseptabel."

9 Likes

Dear America, We’d Like to Speak to the Manager

2 Likes

USA valgte denne fascisten. De kan velge nye fascister, f.eks J.D.Vance.
De bryr seg ikke lenger om inngåtte avtaler, f.eks handelsavtaler (toll).
USA er derfor ikke lenger en alliert, de er en fiende.
Vi kan ikke ha langsiktig samarbeid med et land som 4 år senere alltid kan velge en fascist.

Den frie verden (EU, Canada, Australia, N.Z, S.Korea, Japan) må samarbeide som en ny blokk. USA er på vei ned.

P.S
jeg tipper Vance vil vende seg mot Trump. Ikke fordi han plutselig har fått ryggrad men fordi han skjønner at hans politiske fremtid er slutt hvis han blir med ned med Trumps synkende skute

10 Likes
2 Likes
5 Likes