Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Europeiske private forbrukere og offentlig sektor representerer enorme kjøp av produkter og tjenester hvert år. Utover denne nettsiden på software hadde de vært fint med lignende sider for andre varer og tjenester, for eks. integrert som handleliste-app.

Sjokolade: Hvorfor velge Mars og Mondelēz når man kan velge for eks. belgisk og i tillegg få mye bedre kvalitet og helt annen smaksopplevelse. Hvorfor Heinz ketsjup når man kan velge Mutti eller Idun. Osv Osv.

11 Likes

Det er en mulighet for at Grønlands-soga kan ende i en COFA, tilsvarende den Joe Biden fornyet med øystatene, Palau, Micronesia og Marshall-øyene i Stillehavet i 2024:

image
)

Politico forklarer hvordan:

Det vil kreve følgende:

2 Likes

– Enda flere se at fyren er gær’n

– Enda flere se at fyren er gær’n

Donald Trumps Grønland-utspill er godt nytt, mener sjeføkonom Harald Magnus Andreassen.

– Toll-utspillet er bare ren frustrasjon fra Trumps side over at Europa sier nei til hans Grønland-krav, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i SB1 Markets.

– Og Trump møter motstand i eget parti og får ingen oppslutning blant amerikanere, slår han fast.

– Derfor er dette egentlig godt nytt, mener Andreassen.

– Nå vil enda flere se at fyren er gær’n.

– «Peak Trump»

Andreassen mener forrige helg representerte «Peak Trump».

– Da gikk en sentral tjenestemann, Fed-sjef Jerome Powell, åpent ut mot presidenten. Det har knapt skjedd før i amerikansk historie. Så fikk Powell full støtte fra samtlige tidligere sentralbanksjefer og tidligere finansministre, fra 12 internasjonale sentralbanksjefer og fra Kongressen. Derfor måtte Trump onsdag forsikre om at Powell ikke blir sparket.

Andreassen tror ikke at den varslede Grønland-tollen på 25 prosent blir innført.

– Om kort tid kommer Høyesterett med sin kjennelse om tollen Trump har innført, og vil trolig slå fast at Trump ikke hadde myndighet til å innføre disse, venter han. ’

– Utspillene om Grønland-toll er en slik desperasjon at det vil føre til at stadig flere skjønner at båten er i ferd med å synke. Derfor er det godt nytt.

– Trenger ikke eie

Andreassen viser til at USA selv har bygget ned antall militære baser på Grønland fra 27 til 1, fordi det ikke lenger var behov for dem.

– USA kan gjøre nesten hva de vil på Grønland om målet er å øke sikkerheten. Det er ingen fagmennesker som mener at USA må eie Grønland for å sikre seg selv. Vi så fredag at selv republikanere tok avstand fra Trumps Grønland-utspill, da de var i Danmark.

10 Likes

2 Likes

Som sagt.

Tiden for å la seg ydmyke må være forbi. Trump har tross alt 3 år igjen bak roret. Og makten vil ikke gå noe mindre til hode på ham i årene som kommer.

7 Likes

Hadde vært så utrolig deilig om vi kunne konke dem sammen med Europa ved å selge alt av obligasjoner. Ser for meg Ursula si : «Donald, you don´t have the cards»

11 Likes

Jeg lurer mest på når politikere i micro Norge snart skal lære seg å av og til holde kjeft om absolutt samtlige saker Norge egentlig ikke har noe med å gjøre.

MÅ de blande seg inn i absolutt alt av saker? Og ikke minst, har de enda ikke lært at blande seg inn i saker som taler i mot Trump får konsekvenser?

Europa er summen av alle land. Selvsagt må Norge ta et tydelig standpunkt når så mye står på spill.

16 Likes

Hvem skal hjelpe oss hvis vi svikter allierte som Dk?
Ruzzland?

3 Likes

Kanskje de burde kjørt en litt mer kløktig fremgangsmåte da.
Og som nevnt så er det ikke så fryktelig vanskelig å skjønne at noe lignende som det her ville komme når man ser politikken til USA siste året.

Er noen overasket i det hele tatt at noe slikt ble resultatet? Første jeg tenkte når jeg såg politikerne hastet seg først i køen til media for å uttale seg.

Og før enkelte går totalt bananas så les hva jeg skriver. Jeg er ikke enig i hva USA styrer på med ang Grønland, jeg kommenterer bare at den først i køen for å stikke Norge frem i alle saker rundt om i verden er kanskje ikke det smarteste valget for landet Norge å gjøre.

4 Likes

Hvor først i køen man egentlig er kan vel være vanskelig å vurdere når man befinner seg nettopp i Norge og dermed blir matet av nyheter herfra. Men at norske sentrale politikere bør ha meningers mot om spillet som foregår rundt Grønland er helt åpenbart. Så også at man står side om side med Danmark. Som man kun kan være om dette blir signalisert med tyngde.

6 Likes

Nei, det er ikke alltid lurt å stikke hodet frem.

Men denne gangen kan vi like godt gjøre det.

For dette problemet blir ikke borte uansett.

Det blir ikke borte om Trump får Grønland, eller om vi er ettergivne.

Snarere så bidrar vi da bare til at problemet vokser seg større og større.

Vi bidrar til at Trump blir sittende i presidentstolen.

Dette er en gylden mulighet til å legge kuken på bordet og sørge for at det blir totalt kaos internt i US. administration. Hvordan skal det se ut for amerikanerne selv, US politkere m.m om US forces skyter på NATO-styrker for DJT bare bestemt seg for at han vil eie noe, som vi i praksis har tilbudt ham å gjøre mer eller mindre som han ønsker med, uten å eie det? Men det fordrer at vi har styrker der. Som kan skytes på. Eller som skyter.

Jeg vet allerede svaret: Det kommer til gå ned som en føkkings bly ballong. Det kommer til å bli kaos. Og det er ikke bra. Men det er mye bedre å stikke noen narhvalhorn inn i tannhjulene på det amerikanske politiske maskineriet nå, og la mer oppgående folk ta over. Heck, vi burde stikke hodet ennå mer fram. Kanskje vi kan sende produksjonsfisk med vintersår som u-hjelp til USA? Det er vel ikke toll på gaver, er det?

Ettergivenhet leder oss ingentsteds her.

Hardt mot hardt, dumpe US bonds, politisert oljefond. The whole fucking works. Europa fyrer av de bredsidene vi kan fyre av. Og så håper vi at US snubler i sin egne ben i prosessen. Vi må hjelpe det landet å faile. Spektakulært.

16 Likes

Helt enig i støtten, er kun uenig i hvor “hardt” de går ut og hvor raskt de konkurrerer på å være kjapt ute med kommentarer. Dessverre så gjelder det som oftes kun saker som er populære saker i norske media der og da, og mange andre store eller større saker er det forsvinnende stille om.

Jeg mener og man bør trø litt ekstra varsomt for tiden mot USA siden man ser hva Trump mener ang NATO og USA sitt bidrag om det skulle eskalere en konflikt fra feks Russland.

Om vi alle skal være helt ærlig så kommer vi vel ikke unna at vi trenger USA om Russland skulle angripe? I det minste de neste 5+ årene om Europa greier å faktisk bygge opp et bedre militær. Akkurat der har jo faktisk Trump rett, Europa har altfor lenge lent seg på at USA kommer og fikser om det skulle skje noe.

1 Like

Vi har altså med en amerikansk president å gjøre som ilegger sanksjoner (straffetoll) mot NATO allierte som er uenige med ham, mens villigheten til sanksjoner mot Russland (ansvarlige for over 1 million døde og lemlestede samt andre uhyrlige forbrytelser) er fraværende….trenger vi flere bevis på at den oransje apen i det hvite hus er en russisk asset…?

19 Likes

Du tror den saken her vil ende med Trump ikke lenger er president? Kom vel ut målinger senest idag mener jeg på hvor ratingen hans er ekstremt høy der borte.
Det er heller ingen indikasjoner på at neste valg om 3år blir noe annet enn Republikansk seier. Dessverre med JD Vance som President. Jeg håper i det minste det blir Rubio heller. Virker som en langt mer oppegående person.

1 Like

En ting er 100% sikkert. Nå storkoser Putin seg i Moskva med all knivingen mellom Europa og USA.

1 Like

Denne saken kan fort ende med det. Dette er så koko at nesten alle utenom den lille klikken med spyttslikkere rundt Trump kan enes om at det blir for drøyt. Men vi må sørge for at det eskalerer til at det blir for drøyt for alle de andre. Og det gjør vi ved å forsiktig ikke backe ned, og hjelpe Trump (og kanskje Vance i samme slengen) til å gå et steg for langt.

Tre år fram tror jeg ikke vi skal tenke her.

Jeg gjetter på at Trump er ute i løpet av året. Og at Vance blir en historisk parantes av typen Gerald Ford. Etter 3 år til med dette vanstyret kan det godt være at amerikanerne endelig er klar til å velge en kvinne, kanskje til og med en med innvandringsbakgrunn.

14 Likes

Og fotball VM 2026 arrangeres av Storbritannia, der Canada og Mexico arrangerer i innledende runder og sluttspillet i Storbritannia. Enten det eller å boikotte.

6 Likes

Sikker på det?

3 Likes

Man får i det minste håpe det ikke eskaleres fra Norge sin side hvor man begynner å rote med oljefondet og truing med å selge amerikansk statsgjeld. Du jøyye meg det hadde blitt økonomisk selvmord av Norge.
Men så langt vil ikke det gå. Ingen av de større partiene på stortinget er så drøye at de ikke skjønner det selv. (Der finnes minst et av de mindre som er truende til å gjort det om de fikk bestemme selv)

1 Like