Finnes ikke et eneste holdepunkt som peker mot at Norge ville gått solo på det punktet. Men at Europa samlet må slå tilbake før heller enn senere fremstår helt åpenbart i påvente av at republikanerne gror baller.
Beklager men jeg får ikke meg helt til å stole 100% på samlet Europa heller ref EU toll senest to mnd siden.
Så mitt håp er at Norge holder seg langt unna noe form for økonomiske sanksjoner eller trusler om lignede i en samlet front fra Europa mot USA. (Vi vet alle at det aldri blir noe samlet front heller siden sikkert 40-50% av landene i Europa kommer til å holde seg langt unna noe slikt, og da sitter man med svarte per i etterkant).
USA sitt maktbegjær med Trump i front vil bare bli større og større om Europa forblir liggende på rygg. Bare tenk på hvor mye som har skjedd på ett år. Vi har tre år igjen. Med potensielt 4 nye deretter om Trump får dure på med Vance som arvtaker. Selvsagt skal Norge bidra på lik linje med andre om man lykkes med å samle de mest toneangivende europeiske landene i en felles front. Lite som tyder på at så vil skje pdd.
Det er akkurat det her som er poenget mitt. Man burde trå forsiktig ut på isen.
Konsekvensene for lille Norge kan potensielt ble ekstremt ille om det eskaleres for mye. Om noe så tror jeg faktisk 4 år med JD Vance blir enda verre enn med Trump. Selv med alt mulig rart Trump finner på så har JDV ekstremt mye mer merkeligere holdninger.
Når det kommer til Grønland (en plass jeg har vært flere ganger faktisk) så mener jeg at det burde vært avgjort for mange år siden ved folkeavstemming om de ville løsrive seg fra Danmark helt. Danmark har vel kanskje ikke vært helt best i klassen med ting de har gjort mot grønlendere opp igjennom.
Og hva gjør Tyskland?
Tar halen mellom beina, kaller soldatene tilbake og sier at oppdraget er over.
Det er så utrolig flaut å se på og setter kommentaren til Bessent i riktig lys; Europa er svake.
Vi er grunnleggende uenig om valg av virkemidler. Europa MÅ stå opp for sine verdier. Og da er det en selvfølge at Norge ikke feiger ut. USA ofret 300 000 unge menn i kampen for et fritt Europa mot slutten av andre verdenskrig. Fienden er heldigvis svært forskjellig anno 2026, men poenget er identisk; man MÅ være villige til å kjempe for de samme verdiene. Inklusivt Norge.
Ja det ser ut som det er virkemiddel delen av diskusjonen vi er uenig i.
Jeg forstår godt hva du mener og tanken bak det, som er god. Man bør alltid stille opp mot bøller, både politisk og privat.
Men jeg mener det er urealistisk at det faktisk vil skje med så store virkemiddel som du ønsker skal skje. Det blir som å gå i mellom for å forsvare et mobbeoffer som får juling av 15stk. Det er nobelt og riktig ting å gjøre, men det vil ende med at både mobbeoffer og du selv vil få juling.
Hadde man alliert seg med Kina så kunne ting sett realistisk ut, men jeg tror ikke det er noe man heller ønsker å gjøre.
Hvor er proteststemmene fra de største industrieierne i USA osv
Det er helt knyst der borte, de er livredde for å legge seg ut med Trump
Det er urealistisk kun av mangel på baller. Ingen Churchill i rommet. Det er lett for republikanerne å dilte etter Trump så lenge Europa logrer med halen. Verre om Europa viser med handling at USA er i ferd med å miste sin viktigste allierte.
Mangel på baller har vel vært et stort problem for Europa i mange år nå, så man bør vel ikke være overasket over det er mangel på det mot USA.
Der er akkurat nok baller til å tørre å kaste ut ting i media et par ganger. Etter det blir det som regel stille eller man godtar det man får servert. Derav mitt første svar at av og til bør politkere kanskje ikke nødvendigvis gå så fryktelig hardt og fort ut med ting som vil påvirke lille Norges økonomi stort.
Der er under et år til han mister flertallet i begge huse.
Økonomien sejler der over og den almindelige amerikaner gider ik al hans fokus på udenrigspolitik.
De vil havde råd til dagen og vejen og har gennemskuet at han er, hvad han er, nemlig en begyndende dement gammel mand som tænker mest på at fylde vennerne og familiens lommer.
Det er i hvert fald mit take på tingene og det hjælper med nattesøvnen og have den indgang.
Vi kan hjelpe til at den seiler enda litt mer. Og at kjøpekraften til folka som stemte inn denne karen blir enda mer svekket. Blir vanskelig for US produsenter å kunne selge i eget land.
Jeg stemmer for at vi dumper de råtne bondsa.
DET er nemlig et språk som vil bli forstått. Ubønnhørlig.
Så i følge deg har Europa vært feige hittil, og derfor bør Europa og Norge fortsette med å være feige? Ser ikke logikken.
Og til din metafor om 15 bøller og et mobbeoffer: Det er ikke sånn at USA er 15 ganger sterkere enn et Europa som agerer som en enhet - de er bare ørlite granne sterkere. Og Europa har alle muligheter til å være smartere.
Der er US problemet i utgangspunktet.
Fordelingen der borte er så skakkjørt nå at mange av de som stemte ham inn, kan ikke falle lavere… Det er ikke sikkert det kan svi mer enn det allerede gjør, og at det er derfor Trump kom seg inn ved å spille på alle som ikke har mer å tape.
Så er ikke så sikker på at strategien fungerer om målet er å ta velgerbasen. Får mottiltakene til å svi for den 1% som står for valgkampbidragene så skal du se effekt tenker jeg
Jeg er litt tvilende til om at det er en god ide.
Den kan ha en del uønskede konsekvenser på sikt.
Jeg tror at det smarteste Europa gjør nå, er å vinne krigen i Ukraina.
Og det gjør vi lettest ved å først og fremst etablere No-Fly-Zone over Ukraina, slik at Ukraina kan konsentrere seg om å bekjempe russland.
Uten USA, så vi trenger alle allierte vi kan få.
Og om Trump forsøker å sabotere for NATO eller Ukraina ved å støtte opp om russland, så er han og administrasjonen hans “dead men walking”.
Når russland er ferdig, så har Trump mistet ansikt, og USA vil ha mistet ufattelige mengder goodwill.
Alltid mer å tape. Mye mer å tape.
Det er ikke tyskere som ligger snøen og fryser / sulter ihjel i Stalingrad vinteren 1942-43 vi snakker om her.
Så de må gjerne få kjenne på betydelig mer ubehag. Som de igjen kommer til å ta ut over sine egne ledere.
Ut over det så er jeg også totalt enig med deg i å også rette ublu tiltak med den 1% du refererer til.
Jeg tror de konsekvensene oppstår uansett.
Så da er det likegreit å bruke virkemidlet mens det fortsatt virker. For sent å snyte seg når nesa allerede er borte.
Enig. Men jeg mener at veien dit går via å hjelpe USA å finne seg selv. Og det betyr at den kreften som har oppstått i landets midte må behandles, med alt vi har tilgjengelig.
Er jo ikke sånn at Russland vinner i Ukraina på kort sikt, uansett.
Akkurat nå vil jeg uansett hevde at USA indirekte hjelper Russland med evigvarende fredssamtaler som ikke leder til hverken fred eller meningsfylte sanksjoner / tiltak.
Så mye bedre å få USA til å konsentrere seg om seg selv.
Og kanskje det USA som kommer ut av dette har litt mer respekt for NATO og Europa? Si hva man vil om Vance (han er et søppelmennske imho), men i motsetning til Trump i sin nåværende kogntive tilstand, så er han ikke totalt nuts, og vil kanskje tidvis skjønne når han skal backe ned (si hva man vil om Vance, men snu kappen etter vinden, det kan mannen). Og så kan man jo håpe på demokratisk flertall i kongressen og senatet som temmer han.
" After Trump Reignites a Trade War Over Greenland, Europe Weighs Going All-Out
Europe’s dependence on the United States for NATO security limits its options. Its strongest response could be retaliating with its own trade “bazooka.”
Problemet med å gå “nuclear” på den amerikanske økonomien, er at amerikanerene da blir enda mer navlebeskuende enn de allerede er. Og samtidig får russland og Kina frie hender. Og samtidig vil det gå ut over våre egne økonomier.
Å gå “nuclear” på den amerikanske økonomien bør kun gjøres når alt håp er ute, eller USA aktivt angriper oss.
Jeg tror ikke vi blir enige her. For akkurat virker det som om amerikanerne tror de kan beholde resten av verden som økonomiske samarbeidspartnere og samtidig gjøre som de vil. Og da er den eneste måten å få nåværende administrasjon til å innse at det faktisk får konsekvenser, at det får konsekvenser. Selv om det selvfølgelig får konsekvenser for alle.
Jeg tenker at mye håp allerede er ute da. Danmark har gitt Trump en veldig god offramp, som han ikke tok.
Men det er kanskje et poeng å vente til det ev. ser ut til å bli et angrep.
Jeg tenker i midlertid òg at det også er greit å vise klart at det ikke bare er US adm. som kan manipulere markedene like godt som først, men ikke bruke opp virkemidlet.