Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Jeg mener de bør vente med over natten vokse seg baller til de har bygd opp den militære kapasiteten til å kunne forsvare Europa uten USA sin støtte.
Det er vel stor politisk enighet innad i Europa at det har vi ikke enda. Et noenlunde edru estimat er vel 5+ år om man faktisk satser fremover, og ikke kun prater.

Som jeg og nevnte så kan man bare drømme om noen felles front mot USA over Grønland problemet. Det er et scenario som i beste fall vil få med halve landene. Jeg ser feks at Italia er allerede ute og uttaler at det hadde vært meget merkelig ting å plassere ut italienske soldater på Grønland.

Man bør skille på hva man selv kunne tenkt seg skal skje og hva som faktisk er realistisk kommer til å skje.

Med oppbygging så mener jeg også utvikling av flere egne våpensystemer så man kan være 100% uavhenging av kjøp fra USA.
Kjipt å være på dårlige terms med USA om det bryter ut en krig med feks Russland og vi er helt avhenging av å få lov til å kjøpe missiler osv fra USA.

Selv en så innlysende kamp som man burde støtte fullt ut som Ukraina saken greier jo ikke hele Europa å være enig i skal gjøres. Så jeg tror mange vil bli skuffet OM dagen kommer at USA gjør alvor av et worst case scenario med å ta Grønland med makt. Personlig anser jeg det som totalt urealistisk at det kommer til å skje, men med den ekstreme opphausingen som er i norsk media rundt saken så skjønner jeg at folk blir bekymret.

1 Like

Finn meg gjerne noen eksempler fra de siste 125 årene hvor autoritære krefter snakket om å ta ting med makt (hvis man ikke fikk det uten maktbruk) hvor man ikke burde ha tatt vedkommende diktatorspire på alvor?

7 Likes

Litt av sakens kjerne er vel hvordan man ser Trump. Er man totalt all in anti Trump På alle saker han sier eller gjør så farger vel det litt synet på hva som vil eller kan skje.

Jeg forholder meg relativt svak negativt totalt sett til han, men han har og gjort en del riktige ting

2 Likes

Jeg tenker noe av det første som må gjøres for EU sin del er å skaffe all den billige energien som er mulig å få tak i. Tøm nordsjøen for olje og gass. Få energiprisene ned på et levelig nivå, det er en forutsetning for å få tilbake noen form for langsiktig “leverage”. Samtidig fullt fokus på å bygge opp viktige leverandørkjeder fra bunnen av, internt i EU.

6 Likes

Dessverre er det det stikk motsatte som som har blitt jobbet mot i Europa og Norge de siste 10-15 årene.

2 Likes
3 Likes

Ser ut som den Danske utenriksministeren har et noenlunde edru syn på ting i det minste:

« Lars Løkke Rasmussen takker for den norske støtten til dem og til Grønlenderne. Han minner samtidig om at det fortsatt er krig i Ukraina, selv om situasjonen om Grønland har tilspisset seg.

Det er også vår krig. Og vi skal ikke glemme hvem vår fiende egentlig er, sier Løkke Rasmussen.»

2 Likes

Nå ble tråden så ellevill at det ikke gir mening. Åpnes igjen i morgen.

2 Likes

Helt ko-ko som vanlig, man blir jo søvnløs av å lure på hva som skjer:

Bare for ordens skyld så finnes det jo en konkret avtale mellom Danmark og USA fra 1916 om at Grønland er dansk og St Croix i Karibia er USA sitt for 25 mill USD.

1 Like

Den reflekterer bare virkeligheten, som per dags dato har blitt så spinnvill at den knapt gir mening, dessverre.

7 Likes

Blir ikke noen hyggelig dag på børsen av sånt som dette. Spørsmålet er jo bare hvor mye ned og om det er varer???

4 Likes

Og hva skjer om Supreme Court bestemmer at tariffene ikke er konstitusjonelle?

Som vel faktisk fort kan skje.

Denne uken, er det vel?

Annet syn på saken enn FT:

Bak betalingslenke, men hovedpoengene får man med seg før teksten begynner å bli blurry.

1 Like

Virker jo som en “truth” fra Trump opprinnelig dette. Men så slo det ham kanskje at Støre ikke har en bruker der. Synes dog det er litt rart at dette er en nyhet som kun flyter rundt på X (og er plukket opp og delt kun av Nettavisen). Tipper andre medier vil forsøke å få det bekreftet før de skriver om det.

2 Likes

Fukuyama tar seg bryet med å lage en video i hagen sin for å fortelle en enkel beskjed:

Europe: Don’t Back Down

3 minutter lang. Verdt tiden din.

14 Likes

Blant dem som støtter denne ekspansjonistiske ideen er Trump-supporteren Peter Thiel.

1 Like

Bekreftet av VG og Støre nå.

4 Likes

Skjønner ikke hva han bjeffer for, han har fått to fredspriser! :laughing:

2 Likes

Støre har jo flere ganger fortalt Trump at nobelkomiteen tar sine beslutninger helt på egenhånd uten at den norske regjeringen kan eller vil påvirke dens beslutninger. Men for en autokrat som Trump er det så uforståelig at det bare ikke går inn.

6 Likes