Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Jeg trodde det var bullshit (og jeg forventer normalt svært lite av Trump) Denne tar kaka i facepalms selvskudd og dement fyllerør fra en sittende president.

2 Likes

Kinesiske myndigheter slet med å forstå det samme da komiteen ga prisen til Liu Xiaobo :unamused:

2 Likes

FIFA sin fredspris er jo en av de mest annerkjente utmerkelsene man kan få😂

Han vart glad for medaljen frå Machado, men det var nok mest fordi ho nedverdiga seg for hans skuld. Han forstår vel såpass at å verte tildelt prisen frå Nobelkomiteen heng høgare, difor higar han framleis etter den.

1 Like

Her må nobelkomiteen bare komme på banen med en gang og si at hvis Trump
-Legger ifra seg ideen om at han MÅ ha Grønland, men heller samarbeider med NATO om å øke militært nærvær.
-Støtter Ukraina med våpen og penger så krigen kan avsluttes for godt.
-Kidnapper en annen president som ingen er spesielt fan av.
-Roer ned geopolitisk uro

Så kan han få en forgyllet “FREDRPIS ALLSTAR” som overgår alt annet han har fått av priser. Det er selvfølgelig viktig at alle spiller med på at denne prisen er det gjeveste man kan oppnå i verden, selv om det bare er en tulle-pris som er oppfunnet for å få narsissisten til å få smurt opp egoet sitt.

9 Likes

Så veldig enig i det han sier. USA er ikke en alliert vi overhode kan stole på. Forsøket med å smiske til Trump for å holde USA på vår side har feilet big time. Nå er det bare å kaste denne strategien over bord og starte å møte hardt med hardt.
Smisking fører bare til at Trump blir enda sikrere på at han kan dominere og diktere. Eneste måten å få en slutt på dette er å ta støyten med å sette hardt mot hardt med en gang. Trump har ingen sperrer når det kommer til å bruke makt. På tide Europeiske politiske kommer seg opp fra knestående og legger bort silkehanskene til fordel for boksehanskene. La det koste å bølle med Europa. Ja det blir en kost for Europeere også men man må se på det som en ivestering. På lang sikt er det det eneste som gir mening.

14 Likes

Bør Norge boikotte fotball-VM?

9 Likes

Nei. Sport og politikk bør ikke blandes.

Det er helt vanlig at sport og politikk blandes.

5 Likes

Kampene planlagt i USA bør flyttes til Canada og Mexico i mine øyne.
I hvertfall hvis han fortsetter å true Grønnland og allierte og fremme intern uro. Det bør han få klar beskjed om snarest mener jeg.

3 Likes

Norge kan ikke stille opp millitært mot USA, og Trump bruker uortodokse metoder.
Jeg er sikker på at det ville skadet egoet til Trump og at det norske folk gjerne støtter noe som reelt skader Trump sitt ego.
Det koster ikke oss en krone heller. Vinn-vinn.

1 Like

Tror det er for vanskelig å få flyttet kampene fra USA til Mexico og Canada, vi må fokusere på det som er praktisk og reelt mulig. Norge kan gå foran som et godt eksempel.

1 Like

USÀs svake punkt er gjelda. Straff dem der det svir mest!

3 Likes

De siste 12 måneder som det er oppdatert data på:

https://ticdata.treasury.gov/resource-center/data-chart-center/tic/Documents/slt_table5.html

Viser at intet land i verden har økt sin beholdning av amerikansk statsgjeld mer enn Norge, faktisk med solide 35%.

Det aller fleste av de månedene har Trump vært president.

Mitt tips er at Norge ikke kommer til å boikotte fotball-VM, og at Norge ikke kommer til å selge amerikanske statsobligasjoner i noen særlig grad, selv folk gjerne skulle ønske det.

Dette er faktisk 2 ting Norge kan gjøre på egen hånd, og uten å håpe på og krysse fingrene for at andre gjør noe.

2 Likes

Veldig bra oppsummert!

I denne runden av Flåklypa Grand Prix vinner nemlig ikke Reodor, skjæra, og pinnsvinet over Ru-Dolf Blodstrupmoen og Mysild Bergsprekken (aka Stephen Miller) om vi ikke også trykker på “dirty tricks”-knappen.

Forsåvidt ekstremt festlig når man som voksen skjønner dobbeltbetydningen i navnet på selskapet Blodstrupmoen kjører for, “Snake Oil” :grin:

Vi må trykke på vår egen “dirty tricks”-knapp, og sørge for at dette blir maks Boomerang Rapido for US. adm.

7 Likes

trump vil høste storm om han nå ikke gir seg.

7 Likes

Danskene merker matvarer med EUROPEISK for at folk ikke skal komme i skade for handle fra “feil side” :+1: Håper norske butikker følger opp. jeg har gjort det selv siste 12 måneder (med unntak av en iPhone, men den er jo ikke laget der :man_shrugging: )
image

15 Likes

Et kompromiss innebærer vel strengt tatt at Trump får bekreftet at hans måte å drive utenrikspolitikk på, ved bruk av trusler, fungerer. Så er spørsmålet hvor langt de europeiske lånegiverne er villige til å gå i sine mottiltak.

6 Likes

Jeg tror ikke Norge er villige til å gå så langt. Vi prøver på alle mulige måter å ikke tirre den orange.

Et kompromiss vil være at usa får utvide basene men ikke overta Grønland.Det kan nok alle leve med.Vi må huske på at trump sitter ikke så lenge ,slik at forhåpentligvis får vi snart et normalt forhold ti USA snart.