Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Jeg tror folk som antar at grønlenderne selv vil ønske seg å bli amerikanske statsborgere i dag er på helt feil spor.

Slik jeg oppfatter det er grønlenderne ekstremt opptatt av balanse mellom natur og mennesker. Dagens president har jo ingen ting å tilføre i den sammenheng og benekter jo global oppvarming som et menneskapt problem.

NATO tror jeg for øvrig er mer eller mindre historie, jeg tror ikke lenger USA vil stille opp for f eks Tyrkia eller de baltiske statene eller oss for den saks skyld om det gjelder Svalbard.

Edit: CBS la ut denne for noen dager siden, og er jo egentlig ironisk ved at viktigheten av Grønland er avhengig av noe de ikke tror på (offenlitg i hvert fall).

3 Likes

Ikkje berre ta frå dei små, men ta dei små. Noreg til dømes. Litt meir stress, kanskje men kvifor ikkje. Då er det vel berre å hente fram utedassen igjen som eit randområde av Russland. Går ut frå vi fell under Russland sitt interesseområde.

Heilt vanvittig å sjå korleis logikken flytter seg. 2016 med valg av ein hensynslaus kriminell idiot var berre første steg på vegen. Då gjekk personen for å vere bra nok fordi politikken var så bra at han kunne veljast likevel.

Verkar ikkje som verken Maga eller folket her på bjerget som heier fram skiten har noko som helst moralsk grunnfjell der nok er nok.

4 Likes

Europa burde fokusere på sjødroner som fungerer som moderskip for fiberoptiske FPV-droner. Ikke mye dekning å finne for infanteri på Grønland. La amerikanerne invadere og deretter utslett dem med dronene.

1 Like

Kanskje de ser oppvarmingen som en fordel?

Har et tankeeksperiment med at Europa bør forsøke å fryse nordområdene:

1 Like

Denne var litt festlig:
https://www.youtube.com/shorts/nUNIDBZhahk

2 Likes

Kreativ idé som nok ikke kommer til å skje, og et sidespor her :sweat_smile: Men:

Orket ikke lese meg opp igjen på detaljene akkurat nå, men fra husken mener jeg at det som finnes i stratosfæren fordeler seg halvkule for halvkule, dvs at det du eventuelt injiserer over nordpolen etter hvert fordeler seg i stratosfæren over hele nordlige halvkule (men har vanskeligere for å forflytte seg i store mengder til sør, og omvendt). Så å fryse noe lokalt er ikke mulig.

1 Like

Er ikke seriøst ment, men det er vel det nivået av kreative løsninger som må til hvis vi skal slå USA :brain:

Det tror jeg du har helt rett i!

Som du er inn på, forlater US NATO så tipper jeg Tyrkia er nestemann ut.

Rest-Nato blir vel de nord-europeiske landene

De ligner vel mer på Romanovdynastiet, typ 1916-17.

Kanskje de etter hvert også vil ligne på Romanovdynastiet H2 1918?

Eneste jeg ikke helt klarer å plassere inn er Rasputin. Noen som vil hjelpe meg med US. Rasputin?

Det 4. rike?

Vel, når man tenker på at

Romerriket (1.) varte i et firesifret antall år

Det Tysk-Romerske Riket (HRE) (2.) varte i et tresifret antall år

Nazi-Tyskland aka Det 3. riket varte i et tosifret antall år

Enkel ekstrapolering betyr da at:

Det 4. riket må vare i et ett-sifret antall år.

Edit: Nå er jeg så off-topic her at jeg gir meg selv pause fra denne tråden ut dagen.

Edit2: Den pausen fikk jeg ikke så bra til :-/

3 Likes

Det er ingen mystikere som duller med Tsarina Melania og deres syke sønn, så det er vanskelig å finne en direkte analogi. Men Steve Bannon eller Tucker Carlson kanskje? Surrer rundt i kulissene og påvirker med meningsdannelse.

2 Likes

BREAKING: Senior Republicans are warning Trump that any move to invade Greenland would instantly end his presidency.

10 Likes

image

16 Likes

Bare å forberede seg på eskalering da :face_with_symbols_over_mouth:

Edit:
Og det er jo verre når han kommer med dette:

«Competition» :woozy_face: :woozy_face: :woozy_face: :woozy_face:.

2 Likes

Totalt håpløst opplegg. Ene etter andre folder kortene sine når shit hits the fan, som de MÅ ha skjønt kom til å komme?

De må da forstå at de ikke kan gi etter for trump i denne saken ? Hva blir det neste han da finner på ? USA har mer og tape i en handelskrig.

6 Likes

Slik jeg ser det er der to problemer med måten dette ble håndtert på.

1. De trodde at Trump ikke kom til å reagere akkurat slik som Trump alltid gjør ved konfrontasjoner.
  2. De hadde absolutt ingen plan på å håndtere hva Trump kom til å gjøre.

Det hadde ikke forundret meg om det her er akkurat hva Trump såg får seg kom til å skje og at han nå “vinner” et eller annet på det til slutt.

2 Likes

Dette er selve essensen av hvorfor Europa er fucked.

«Tysklands forbundskansler Friedrich Merz arbeider for å overtale Frankrikes president Emmanuel Macron til å dempe reaksjonen på USAs president Donald Trumps siste trusler om nye handelstoller mot europeiske allierte»

De allierte klarer ikke være samstemte og er livredd for eskalering. Være seg Putin, være seg Trump. Være seg det ene eller det andre.

Bare ikke evner å skjønne når det er på tide være på lag og når det er på tide være tydelig utover bare ord.

7 Likes

Vel. Kan være det ikke betyr så mye. Faktisk. Kan være Trump likevel har bestemt seg FOR AT HAN SKAL HA GRØNLAND [Trump som skriver med CAPS; ikke meg] og da kan det jo være at han faller for eget grep internt uansett. Og så har Europa egentlig "by definition"vunnet fordi det atter en gang har vist seg villig til å strekke seg, men det blir bare aldri bra nok. Vi får bare se.

Meanwhile:

You literally can’t make this shit up

5 Likes

Skulle vært litt flere folk i Danmark, Sverige, Finland og Norge. Nesten 30 millioner er litt lite, men er jo noenlunde samstemte og vil nok være det i fremtiden også. Har vel allerede litt samarbeid.

2 Likes

Det kan være. Jeg har bare ikke så mye tro på Trump blir felt av egne. Alle er jo livredde for sin egen posisjon og lommebok “over there” virker det som, selv om selvfølgelig ikke ALLE der borte er koko.

Får bare se, forhåpentligvis strekker Trump strikken for langt en gang så han blir felt. Jeg vet ikke.

2 Likes