Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Begynner å få mange fiender nå. Til slutt tar vel en tuberkuløs tenåring saken i egne hender og kaller det en princip-sak. Eller kanskje en grønlender. Eller kanskje en LHBTOPQRS+/- (ml) aktivist? Eller kanskje bare en rabiat republikaner? Who knows. Eller kanskje han bare får et slag til?

US rakner fort uansett om vi hjelper til eller ikke.

6 Likes

Værsegod. Her kommer posten min igjen da den ble fjernet av moderator i går kveld da temperaturen i tråden var for høy og tråden stengt i noen timer. :man_shrugging:
Det er egentlig ganske logisk og det styrker snarere hovedbildet enn å svekke det.
En «misforståelse» er klassisk utgangsdør når temperaturen har blitt for høy og kostnadene begynner å bli synlige. Det betyr ikke at presset aldri var reelt, men at handlingsrommet viste seg å være mindre enn retorikken. Det er akkurat derfor det var riktig å ikke gå rett i full eskalering.
For Norge og Europa bekrefter dette én ting. Fast nei, lav temperatur og ingen panikk. Når USA selv trenger en måte å roe dette ned på uten å tape ansikt er det den linja som gir mest effekt. Hadde Europa gått hardt ut økonomisk eller militært nå hadde det ikke vært noe å «misforstå» seg ut av.
Dette er langt ifra en seier, men det er heller ikke nederlag. Det er et tegn på at press virker best når det møtes med ro, tydelige grenser og tid. Og tid er akkurat det Europa trenger for å bygge faktisk kapasitet. Ikke symbolsk mot.

12 Likes

Dagens fornyede uttalelser tyder ikke på at han har tenkt til å beherske seg, dessverre!

Her er for øvrig en fersk oversikt over utenlandske investorer sin beholdning av amerikanske statsobligasjoner:

Og som en skrev tidligere her i dag, så er det ett enormt beløp som skal refinansieres i år

7 Likes

Det kan godt være. Men det er også helt forenlig med poenget. Trump behersker seg sjelden i ord. Det betyr ikke at han alltid følger opp i handling. Mye av dette er støy for å holde presset oppe og for å slippe å innrømme at grensene er nådd. Det viktige er ikke om han roer språket sitt, men om handlingsrommet hans faktisk snevres inn.
Så langt ser vi nettopp det. Indre motstand i USA, uro i markedene og nå forsøk på å «rydde opp» via misforståelser. Det er ikke kontroll, men det er heller ikke eskalering. Derfor er poenget fortsatt det samme. Europa bør forholde seg til hva USA kan gjøre. Ikke hva Trump sier og ikke hjelpe ham ved å gjøre ordene hans større enn de allerede er.

4 Likes

Jeg har ikke sett noe som tyder på at han forsøker å rydde opp, at folk rundt ham prøver er ikke helt det samme. Finansminister Bessent har jo heller ikke moderert seg i følge det jeg har sett.

Les gjerne denne artikkelen fra Newsweek:

5 Likes

“Look to Norway” – FDR

Greia @Bearded_Bastard er at i Trump 1.0 var det bremser rundt ham. Nå er det i mye mindre grad det. Og det er ikke vår jobb å bremse eller tilrettelegge. Det får jaggu amerikanerne selv gjøre. Det er drøyt å skrive dette, men denne US. administrasjonen er så farlig for Europa og verden, at det aller beste vi kan gjøre er å hjelpe den å fullstendig utslette seg selv. Gjerne på en idiot-sak, som det denne Grønland-saken er.

Så får vi håpe vi får noe bedre.

Nå tar jeg ordentlig pause. Digital kakebu. Vil ikke drepe tråden.

13 Likes

Jeg er enig i at Trump selv ikke rydder opp. Det er nettopp poenget mitt. At folk rundt ham forsøker å dempe, forklare bort eller trekke i bremsen er ikke irrelevant. Det er selve begrensningen i systemet. Hvis Trump faktisk hadde fritt spillerom hadde vi sett handling og ikke bare brev, caps lock og Truth Social poster. 25. grunnlovstillegg ropes det om hver gang Trump går av skaftet. Det har skjedd før mange ganger. Det sier mest om hvor ekstrem retorikken er og ikke at USA er på vei til å gjennomføre annektering i morgen. Ingen i administrasjonen beveger seg dit. Ingen i militæret. Ingen i Kongressen. Så ja språket er verre. Brevet er verre. Bessent er hard, men det vi fortsatt ikke ser er det avgjørende steget fra ord til irreversible handlinger. Derfor mener jeg fortsatt at Europas største feil nå ville være å svare som om det allerede har skjedd. Da spiller vi Trumps spill for ham.

4 Likes

Sverre Diesen i DN:

Vi må ta inn over oss at under denne administrasjonen er ikke USA vår venn, og de har ikke tenkt å komme hverken oss eller resten av Europa til unnsetning. Derfor er også Nato i sin opprinnelige form død, siden alliansens primære rasjonale var å binde amerikanerne til forsvaret av Europa. Men nettopp i dette ligger også muligheten: Vi har ingenting å tape på å si rett ut hva vi mener om Trump og hans regime, og handle deretter. Tvert imot er det bare på den måten vi kan støtte den amerikanske opposisjonen som forstår hvor absurd Trumps politikk er, og gi dem rett når de advarer om at Amerika vil miste sine venner og allierte.

15 Likes

@Freddys uten kilde blir det du postet bare svada.

Eller, svada er det uansett men. Post nå heller hele skiten så det går an for andre å ta stilling til det.

1 Like

Grønland er sku da grønlændernes og ikke andres.
Se hvordan amerikanerne behandler og har behandlet de oprindelige indbyggere.
Du kan da ikke seriøst støtte op om at de i nutiden skal ha lov til at undertvingelse endnu et oprindeligt folkeslag for profit?

5 Likes

Jeg begynner å helle mot at Europa kutter hodet av slangen.

Angrip russland, og bekjemp de i samvirke med Ukraina, Japan. og Sør-Korea. Og er vi riktig heldige, så er ikke Kina motvillige til å forsyne seg med Sibir…

Vi er rett og slett nødt til å skape vår egen fred.

6 Likes
9 Likes

Mørland

https://www.instagram.com/p/DTtGGeUCArh/?igsh=MXhwOTZ5a3FyZWg2ZQ==

Starmer, utslitt, holder i smokken, og et øye på den ustyrlige og uskikkelige, som endelig sover godt. For en avistegning, så mange historier, mesterlig.

16 Likes

Sitater fra trump, oppdaterer når jeg ser kilden men FinTwitter er en «sitatmaskin» som pleier å være etterrettelig nok:

Edit: Han har holdt en pressekonferanse og da også kommet med denne godbiten (video i link) :face_with_symbols_over_mouth: :face_with_symbols_over_mouth:

Så kom det en melding til.

Og han skjønner ikke selv det helt åpenbart syke i å invitere putin inn i et fredsråd samtidig som han «må ha Grønland» for å beskytte seg mot landet putin styrer :cold_face: :face_with_symbols_over_mouth:

8 Likes

Litt pussig at det er Frankfurter Algemeine Zeitung som har denne storyen. Men jeg tror jo ikke det er helt feil tenkt.

2 Likes

Blir mye fra meg her på morgen, men dette postes fra mannen som har verdens største militære styrke under sin kommando :cold_face:

PS Han har tydeligvis også verdens største ego, men det visste vi vel fra før?

7 Likes

Man skal være forsiktig med hva man skriver til Trump for der kan alt finne på å bli lagt ut :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Det er jo også noe selvmotsigende at et land som har startet en krig og holdt på i flere år skal tilbys plass i et fredsråd. #Trumpmath

3 Likes

Er lenge siden den mannen greide å nå bussen…

Er jo en kavalkade av dimensjoner dette her.

1 Like