Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

2 Likes

Appelbaum om hele situasjonen.

“[…] what matters isn’t the specific phrases, but the overall message: Donald Trump now genuinely lives in a different reality, one in which neither grammar nor history nor the normal rules of human interaction now affect him. Also, he really is maniacally, unhealthily obsessive about the Nobel Prize. The Norwegian Nobel Committee, not the Norwegian government and certainly not the Danish government, determines the winner of that prize. Yet Trump now not only blames Norway for failing to give it to him, but is using it as a justification for an invasion of Greenland.”

Anbefaler å lese hele artikkelen. Den er ikke lang. Men oppsummerer situasjonen greit.

6 Likes

Og her er en melding fra Mark Rutte som han har delt :exploding_head:

1 Like

“finding a way forward on Greenland” :exploding_head:

Den mannen er ikke god!

Men andre statsledere vil jo ganske raskt slutte å sende ham meldinger direkte når han deler på denne måten.

Edit: Men er den meldingen bekreftet at er ekte? Macron sin er det, men jeg finner ikke noe om denne

8 Likes

Det er håp om at de kan stoppe trump fra og ta Grønland.

4 Likes

Hegnar er ikke akkurat dansk rugbrød han heller, men klarer i hvert fall å plassere seg på riktig side av historien.

Bak betalingsmur, dessverre.

8 Likes

De må slutte med denne smiskingen det bare fyrer opp egoet hans ennå mer.

11 Likes

Slutten av lederen til Hegnar tåler vel og deles uten å få søksmål:

Selv om Trump er eller blir sprøyte gal, vil ikke USA bruke våpenmakt i sitt angrep på Danmark og Grønland. Men Danmark og Nato må sette i verk så mange forsvarstiltak at det ikke blir slik at Trump fremstiller operasjon Grønland som et hjelpetiltak for verden mot Kina og Russland.

Det vi opplever er et Nato-land som tar seg til rette i et annet Nato-land, og det kan vi ikke finne oss i.

En klovn skal ikke kunne ødelegge Nato.

7 Likes

Spiller nok litt dummere enn han er. Han har drevet et bra skuespill nærmest hele livet og siden sitt Moskva-besøk i 87. Min mening.

3 Likes

I hvert fall CNN har ikke klart å få en bekreftelse fra NATO om at den meldingen fra Rutte er ekte. Men hvis den er det så må den mannen miste jobben raskt!

6 Likes

Har selv lest boka til Jens Stoltenberg, På min vakt - Å lede NATO i krigstid, etter å ha lest denne tror jeg ikke vi skal legge for mye i sms’ene sendt til Donald, da dette som regel er brannslukking, kjøping av tid og diffus ordlegging. Det jobbes helt sikkert blandt ledere i Nato og EU for å deeskalert sitasjonen og stilnet Donald.

1 Like

Når samtlige ledere av land som er NATO-medlemmer er soleklare på at Grønland ikke kan bli en del av USA, og NATO-lederen snakker om en “way forward” i en melding til Trump så er ikke det kjøping av tid og diffus ordlegging - det 100% uholdbart

11 Likes
1 Like

Det kan faktisk være at det bare er snakk om å gi trump områder hvor de kan ha baser eller ren uthalingstaktikk. Så jeg tror ikke han bør tolkes i verste mening før man eventuelt vet mer.

3 Likes

Poenget er ikke hva Rutte legger i meldingen, men at Rutte vet hvordan Trump tolker en slik melding

Da vet du mer om hva som skjer inne i hodet på de to ,enn hva jeg gjør :man_shrugging:

Med den økende frekvensen og intensiteten i utspillene om Grønland, virker det nå som om Trump har krysset en retorisk ‘point of no return’. Det er ingen vei tilbake uten et betydelig prestisjetap, og er det noe denne mannen ikke tåler, så er det å tape ansikt.

Case in point:

3 Likes

La meg omformulere da: I den stillinger Rutte besitter så burde man kunne forvente av ham at han forstår at “finding a way forward on Greenland” blir oppfattet oppfattet av Trump som at han vil klare å komme i mål med å overta Grønland. At meldingen ble oppfattet slik er jo opplagt.

6 Likes

Kanskje vi må legge til Canada i tråden her :cold_face: :face_with_symbols_over_mouth: :cold_face:
image

3 Likes

Artig om Canada nå hiver seg på og sier at Grønlendere, nedstammet av inuitter, nedstammet av Thule, opprinnelse canada/Alaska tilhører Canada :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 Likes