Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Må jo si det er en smule paradoksalt når det i skrivende stund oppleves som tryggere å sitte med aksjer i en kobbergruve i indre Kongo enn en i Kanada.

7 Likes

Cucoos’s nest har jo tatt med Canada på “det nye” kartet sitt :crazy_face:

1 Like

så det der, amerikaflagg over både US, Canada og forhenværende grønnland (nå: Epstein Island)

Haha ja det kan jeg som har vært i begge land skrive under på :sweat_smile:

1 Like

2 Likes

Puck – som jeg tidvis lenker til i Ukraina-tråden – hiver seg rundt og kommenterer utviklingen (ev. innviklingen? avviklingen? forviklingen?) rundt Grønlandsaken 2.0. 14 minutter lang.

Kort sammendrag: Han lanserer tre alternative forklaringer: Strategi; narsissisme; inkompetanse, før han konkluderer med at saken har elementer av alle tre i seg. Mot slutten gjør Puck seg noen relativt interessante perspektiv på hvordan Europa bør håndere Trumps NPD. Stikkord er at Trump bare forstår (og ev. respekterer) rå styrke. Jeg synes denne vidoen egentlig oppsummerer hele situasjonen ganske godt.

7 Likes
16 Likes

savner det samme i Norge.

image

7 Likes

Rutte mener nok her at de skal finne ut hva Nato sammen kan gjøre på Grønland. Han kjører samme strategi som Stoltenberg. Rutte må forholde seg til statuttene i Nato-avtalen. Og om USA annekterer Grønland, må de andre landene gå til krig mot USA, og Nato er dermed oppløst. Ingen vil gå til krig mot USA, Men USA er ikke så store økonomisk og det vil bli handelskrig som vil gagne Kina, og Russland noe.

1 Like

Vi skjønner hva Rutte mener.

Det gjør ikke Donald Trump.

Han leser “Jeg skal hjelpe deg å få Grønland”

og

“A way forward on Greenland” er i seg selv en legitimering av den amerikanske posisjonen.

5 Likes

Ny artikkel på Hegnar, men den er skrevet av NTB. Ekspertene tidligere ambassadør Kåre Aas og Matlary Haaland. Pessimistiske eksperter som jeg håper tar feil.

Tirsdag skrev Trump i sosiale medier at han har snakket med Rutte og gått med på et møte med ulike deltakere, blant annet fra Nato, i Davos.

– Nå er det opp til Rutte å legge til rette for en løsning som alle kan leve med, sier tidligere USA-ambassadør Kåre Aas til NTB.

– Uten en politisk løsning, så er faren stor for at Nato rakner. Det er kanskje ikke så viktig for Trump, men det er det for mange av hans partifeller, påpeker han.

1 Like

Sett samlet opplever jeg at det betyr at Rutte prøver å kjøpe tid og roe ned temperaturen, mens Trump leser det som handlingsrom. «A way forward» høres ansvarlig ut i Europa, men for Trump betyr det at press ga effekt og at døra ikke er lukket. Det kan jo saktens dempe neste utspill på kort sikt fordi han allerede har fått respons, men det setter ingen reell grense. Tvert imot øker det sjansen for at han kommer tilbake med nytt press når det passer ham. Dette fungerer vel bare hvis ordene følges av stille konkrete sperrer i praksis. Uten det blir signalet tolket som ettergivenhet og ikke dialog og da har vi ikke løst noe som helst bare utsatt neste runde.

7 Likes

Tja, hvem vet hva Trump forstår, eller kanskje mest ikke vil forstå.

Han har jo en gjeng som villeder ham og forklarer ham og prøver å påvirke ham.

Men det er litt av gjeng.

Rubio- den eneste med gangsyn og ikke korrupt, tror jeg. Egentlig tror jeg han kun er en høkete republikanere. Han er dyktig og dessverre litt for god å snakke for seg, og dermed hjelper med oppslutningen til Trump.

Vance- vil at USA og eliten i USA skal styre verden. Heldigvis ganske upopulær i USA .

Miller- Gærning, ren facist.
Hegseth- blir påvirket og gjør som Miller sier.
Witcoff og Kuchner, er med på å forhandle(jo mer korupt jo bedre) til det beste for Trump personlig og familien med milliardvennene hans.

6 Likes

Førstemann ut???

26 Likes

Øverst på DN nå:

https://www.dn.no/bors/dansk-pensjonsfond-vil-dumpe-amerikansk-statsgjeld-ikke-barekraftig/2-1-1930761

USD 100mill i bonds som skal ut. Det er jo en del. Ballen ruller

17 Likes

Trædal er en skrulle, men selv blind høne kan finne korn

7 Likes

Race to the bottom?

2 Likes

På seg selv kjenner man andre har vel sjelden passet bedre :laughing:

En overtakelse av Grønland som resulterer i konflikt med NATO/EU blir lite populært i USA.
Er vel vanskelig å se for seg at Trump kan bli sittende særlig lenge.

3 Likes

Trump forsøker å skremme?