“Glemt i maskinrommet”, ref. FA sin artikkel i august, blir stadig mer treffende for HAV Group.
Selskapet guider for 2021 en omsetning på mellom 850-950mnok og en EBIT margin på ca. 9,7%. Fratrukket skatt(22%) så guider de altså Earnings på mellom 65-72mnok.
Basert på dagens kurs får man P/E i intervallet 7 - 6, avhengig av hvor de havner i guidingen sin.
Og vi vet at fokus dreier over på selskaper som tjener penger og har en bevist forretningsmodell…
Triggere;
- USCG-godkjennig
- HAV-hydrogen
- Q4-rapport
- Oppkjøp
Alle disse triggerne kan være like rundt hjørnet, og i tillegg har vi megatrenden grønn skipsfart!
Zoomer man ut og ser på kursens utvikling gjennom hele reisen til HAV på børs, så mener jeg at man helt tydelig ser at den nå ligger helt i bunnen av en svakt stigende trendkanal, og at tidspunktet for kjøp sånn sett burde være attraktivt.
Har endelig somlet meg til å kjøpe et lodd her, r/r må jo være mer enn akseptabel på rundt 12 kr, uansett om man har et kortsiktig eller langsiktig perspektiv
Noen som vet noe vi ikke vet? Er det nå lik kursutvikling som før tidligere q rapporter skal starte? Gledelig morgen hittil hvertfall
Et bedre spørsmål er, hva gjorde den på 12-tallet egentlig?
Et godt spørsmål Rokky, men var(og er) en god anledning til å kjøpe mer mener nå jeg.
Stadig mer dialog til/fra HAV Hydrogen i dag, blir spennende å se hva som er på gang nå, se bilde under;
Er det mulig å si noe om hva dialogen dreier seg om? Utifra bildene og info
Var lenge investert i HYARD, men etter utskillelsen av HAV vet jeg ikke riktig om jeg forstår potensialet i HAV - de leverer hydrogenløsninger til skip, fra verftet i Tyrkia? Jeg har enorm tro på hydrogen til de store transportsektorene, men det jeg har snappet opp av HAVs meldinger virker som mindre ombygginger hvor de vil kreve ganske høy takt på oppdragene for å posisjonere seg? Hva er det vi venter på ift disse meldingene? Takk for tålmodigheten, kan godt være at dette er dumme spørsmål
Hav har 4 datterselskap som alle er leverandører av forskjellig utstyr/hjelp til skip. Design, Norwegian Greentech, hydrogen og Norwegian electric systems
Hav Design hjelper med å designe og skip slik at de blir best mulig med tanke på miljø, bærekraft og generelt fremtidens marked.
Norwegian Greentech leverer et vann rensings system som skal sørge for mindre utslipp og renere “arbeid” på sjøen.
Hav Hydrogen leverer komplett hydrogen system til skip, også for å nå nullutslipp i fremtidens marked. Er designet for å tåle alle type hav og farvann.
Norwegian Electric systems leverer systemer for å nå nullutslipp i sjøfart. Og da software, navigasjon, automatisering og kontroll systemer for å bedre sikkerhet, miljøavtrykk og effektivitet.
Fordelen til Hav Group slik jeg ser det, er at de kan tilby total pakker da de kan benytte seg av å kombinere alle disse løsningene fra 4 forskjellige datterselskap når de får avtaler og kontrakter for design og bygging av skip, merk; de bygger ikke skipet selv, men kan levere alt annet utenom selve skipet. Og er vel nevnt at i 2023 kommer det mange nye regler og forslag til hvordan skipsfarten skal nå null utslipp og da vil Hav Group være høyst aktuell her da de leverer mange løsninger og allerede nå tjener gode penger på forretningen sin.
Jeg mener de har et steg foran da de kan vise til god forretningsmodell og mye erfaring ift mange nye bedrifter innenfor hydrogen/miljø løsninger.
Føler de har mye de kan lokke kunder med, alt fra totale løsninger, kompetanse og evt samarbeid med Havyard som skal fokusere på reparasjon og ombygging av skip.
Jeg venter også på at de skal få dnv godkjenning snart, og det vil jo være enda en bekreftelse på at deres system er top class.
Formidabelt svar. Tusen takk