Jeg solgte i går
Havila flyr!!?
Men, så langt peker listene i retning av at det bare er privatinvestorer som har en klar kjøpsstrategi. Blir spennende å se til uken om dette har endret seg.
Jeg gikk aldri inn…
Spennende utvikling- rettelse eventyrlig.
Akkurat nå ville jeg heller aldri vært med enn å solgt meg ut i går😅
På ett eller annet tidspunkt taes det ut gevinst.
Helt klart!
Spørsmålet er hvorfor Havi er alene om å nyte av kursvekst nå som fremtidens marked synes å bli forankret som mer enn en drøm (Offshore vind blir en virkelighet som parallell til oljesektoren), og det eneste jeg kan se er Havis mulighet til snarlig- og raskest å kunne vise til svarte tall. Med så liten flåte burde dette derimot være en selvfølge snarere enn en overraskelse, selv om eventuelt positivt resultat allerede nå i 2021 ville måtte sies å være imponerende.
Dette vitner godt ift. det som vil skje når de store skipene får opp dampen…
En markedsverdi på 162 mil, antallet frie aksjer, er begge faktorer som gjør kursen lett påvirkelig - selv når privater personer kjører opp omsettingen. Selv om casen skiller seg fra PSKY ser jeg noen likheter tradingmessig.
Alltid noen som tar gevinst.
Kjøpte mer på dippen.
Ekstremt lite frie aksjer her.
ha ha ha… da er jeg klar Rodjer…fortell meg hvorfor havila stiger:-))))
Det er bra
Flere momenter med Havila som gjør den attraktiv for både den ene og andre.
- Selskapet leverte minus 0,9 mill i q2 på utrolig lav omsetning.
- Omsetningen i q3 vil bli høy sammenlignet med q2, derav mest sannsynlig et pent resultat.
- Flåten er liten, det samme er administrasjonen, 4 av fartøyene har hatt høye rater og utnyttelse i spotten i q3. 4 av 13-14 fartøyer i spotten altså.
- Selskapet har 2 CSV’er som går av kontrakt tidlig i 2022, kan komme nye bedre kontrakter på disse når som helst.
- Veldig lav mcap. Ja, det har også flere andre rederier, men det er fakta.
- De har kontroll på finansene til 2024.
- Hovedeier sitter med over 50% av aksjene i selskapet.
- Det er bare 23,8 mill aksjer i selskapet.
- Utrolig få “frie” aksjer altså.
- Tiltrekker seg tradere med slikt utgangspunkt
- Aksjen kan under riktige omstendigheter gå langt
Men husk også at Havila har sitt egen NM!!
Ref: LB på XI
Selskapet inngikk i 2020 avtale med långivere der lånene ble splittet i rentebærende og ikke rentebærende del og der sistnevnte skal betales kun i den grad HAVI først kan betjene de rentebærende lån. Andelen av ikke rentebærende lån som står igjen ved utløp av 2024 (ikke i balansen) skal omgjøres til aksjer slik at de kan få inntil 47% av selskapet. Havila Holding har deretter rett til å konvertere lån slik at de igjen går til 50% eierandel.
Ettersom Havilas gjeld er høy både ift. inntekt og flåtestørrelse/verdi så skal det faktisk noe til å skape nødvendige inntekter for å unngå dette- eller deler av dette.
Ein kan og tenke at Havi har PB på rundt 2 mens dei andre supply selskapa har under 0,5. Kvifor i alle dager då gå for den dyraste? Ser som regel ingen som nevner den ekstra gjelda i Havi som er relativt stor. Har ein tru på supply selskap framover er det fleire selskap som mest sannsynleg er betre enn Havila.
Mener en skribent skrev om den gjelden her for flere uker siden, ikke noe nytt det @srh .
Alt som betyr noe er markedsbedring i stort monn og det gjelder for absolutt alle selskapene for å overleve.
For Havila sin del er det langt fram til 2024.
Selv har jeg størst andel i Solstad, men har valgt å satse også i Havila av ovennevnte årsaker, sålangt ingen dum avgjørelse, det er pengene vi lever av.
I tillegg tenker jeg det er positivt for alle selskapene i bransjen at det begynner å skje ting både rundt omsetning og kurs, det kan slå positivt ut for flere av selskapene at flere viser interesse om i dette tilfellet Havila.
Omsetningen i disse selskapene har jo vært en vedvarende katastrofe over fryktelig lang tid.
Enig i det- og markedet har rett!
Er derimot ikke så sikker på at alle dagens fomoer er kjent med dette forholdet- og hva det kan bety. Traderne gir vel blaffen. Er vel uansett greit at man kjenner både positive og negative aspekter ved en investering, og tenker at risiko for nært opp til 50% utvanning er verdt å nevnte en gang for mye snarere enn en gang for lite.
Så absolutt, viktig å kjenne til hele historien.
Nå kom selskapet med melding igår om at de i q3 hadde betalt inn nesten 8 mill på Havi 04 og Havi 08.
I q2 klarte dem ikke betale inn noe og i q1 kun 3 mill.
Det forteller også om at q3 drar seg mot å kunne bli et godt kvartal.
Men, jeg har skrevet det mer enn en gang, OSE er ikke lenger en børs for investering i stor grad.
takk for svar… så her har jeg ikke følgt med. skulle gjerne hvert med på denne reisen i dag
ergo. man må holde seg klar , du mener det er en betydelig risiko
uansett gratulerer rodjer. her har du truffet godt. jeg skulle gjerne hvert med men er tungt lastet i solstad
Takk,
Men, nå er det slik at uten realisering ingen gevinst eller tap.
Selger ikke nå fordi jeg er er rimelig overbevist om at den skal betydelig lenger opp.
Kjørte faktisk opp snittet litt og kjøpte mer på dippen tidligere idag.
Kjøpte også mer i Solstad igår da jeg mener dete r overhengende sannsynlig for et positivt gjennombrudd når som helst.