Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Havyard Group (HYARD)

Jaja, shit au. Hold øynene på 2019 og utover og plukk på dippen i morgen er mitt tips.

Psst, se hvor de taper penger nå og se hvor de tjener penger nå. Hvor er det de store kontraktene som skal påbegynnes ligger henne?

I tillegg så skal vel Fjord 1 utlyse flere nye bygge kontrakter ganske så snart.

Jeg kjøpte min aksjer når kursen var 1 sifret og har ikke solgt en eneste en til nå. Tror det lønner seg å ha de lange brillene på :grinning:

1 Like

HYARD blir brutalt straffet på børsen, ser på det som en kjøpsmulighet. Har nå et tap på 23%, men vekter meg opp for 2018/2019 blir gode år!

Helt sant det du skriver. MMC og design går greit i pluss på bunnlinjen. er hovedsakelig Havyard Ship Technology og Havyard productions som trekker ned resultatet. Om man har litt lengre briller på enn bare neste mnd så vet vi jo at det blir full gass hos spesielt Ship Technology fra 1Q2018 og utover. MMC og NES har jo også et massivt potensial og kan vel forsvare dagens kurs og vel så det uten de andre segmentene

Godt å se at det er flere som ser det samme :slight_smile:

Dette svarte jeg på HO tidligere i dag.


Om man er skuffet over resultatet så har man sannsynligvis ikke gjort jobben sin. Det er nå oppturen starter for så å ta skikkelig fart i 1H18.

Skulle det komme flere kontrakter på bordet så kan det jo bli ekstra hyggelig :slight_smile: Om hukommelsen min er på plass så skal vel Fjord 1 ha 5-6 ferjer til og kontrakt er planlagt utlyst før nyttår.

Morgendagens FA

30 MNOK avtale, så da skal nok disse pengene være synlig på bok i Q4. Er det forresten noen som vet når oppgjør for slike avtaler skjer? Før, underveis, etter, eller en kombinasjon av alle tre?

https://www.skipsrevyen.no/designer-elektrisk-system-til-miljovennlig-megayacht/

Mon tro hva verdien på avtalen er. Tydeligvis ikke nok til at det børsmeldes…

Litt vanskelig å si så mye om verdi, men er jo klart at det er snakk om komplett system til fire båter som bygges etter de nye polarkravene.

Bare det å få levere til fire slike skip er jo en fjør i hatten. Personlig har jeg stor tro på at vi kommer til å se flere nybygg med denne typen energi løsning.

Havyard skriver i Q-rapporten:
Ordreboken inkluderer en brønnbåt, åtte ferger og en pelagisk fabrikktråler:

  • 8 ferger er til Fjord1
  • 1 brønnbåt er til Sølvtrans
  • 1 pelagisk tråler er til France Pelagique

Når de skriver det på denne måten synes jeg det er rart at det ikke nevnes SOV fartøy til Esvagt?
https://www.havyard.com/news/new-type-of-windfarm-service-vessel-for-esvagt

I tillegg har jo France Pelagique opsjon på enda en tråler, hva er status på denne? Slik jeg har forstått det er ikke denne enda benyttet, så her har vi jo potensielt en 350 millioners kontrakt som trigger (jeg husker ikke hvor jeg har 350 MNOK ifra, men har nå en gang notert meg det internt…).

Virker nesten som de kun tar med nybygg i den oversikten? slik at eventuelle kontrakter for NES og MMC ikke kommer med da dette er utbedringer og nye systemer til allerede eksisterende båter?

Men rart de ikke nevner SOV fartøyet til Esvagt da i såfall. jeg har ikke peiling egentlig :stuck_out_tongue:

Er vel bare design som de selger til Esvagt.

Lurer på om de er med på anbudet til Yara Birkeland? (6 Norske aktører er med i anbudet som skal bli vedtatt før jul) Vet de satser på autonomisk skipsfart og at de kjøpte seg inn i et startup for autonomisk godsfrakt i Q3.

Vi får se vi får se :slight_smile:

http://www.regionavisa.no/aktuelt/naering/dapsfest-skip-havyard-design/

Jeg solgte denne og alt annet jeg eier, i går, for å avslutte aksjesparekonto og få fradrag for tap på skatten. Må allerede betale en del for tidligere gevinster, så nå ser hvert fall regnestykket litt bedre ut for min egen del.

Uavhengig av det, jeg skal kjøpe meg rimelig raskt inn igjen, men nå ser jeg ikke helt hvor bunnen er, med enda et større fall i dag…

Vil anbefale å vente til pilene peker oppover igjen - å prøve å time bunnen kan være både frustrerende, kostbart og tidkrevende - i mellomtiden kan du tjene penger på en aksje som allerede er i stigende trend

1 Like

Vurderer det samme, men kjøpersiden er stor på disse nivåene. Vil egentlig handle mer, men samtidig er det farlig å ta i mot en fallende kniv.

Kniven er ekstra skarp i Havyard, som advart lengre opp er det nesten ingen likviditet i aksjen. Så når noen vil ut, smeller det godt.

Mesteparten av volumet gikk på 14k + i vår, mange sitter med tap nå og selger før nyttår pga skattefradraget. Lavt volum presser kursen raskt nedover. Skal sies at topp 20 har økt de siste par mnd etter å ha redusert litt etter sommeren.

Pga den nye låneordningen til skipsfart som trer i kraft etter nyttår, er mange aktører på vent før de bestiller nye skip. Derav mangel på triggere i høst.

https://www.skipsrevyen.no/stor-reder-interesse-for-ny-finansieringsordning-for-norske-skip/

2 Likes

Vurderer sterkt det samme, og inn igjen etter nyttår.

Likevel har Havyard såpass få aksjer til salgs at det blir vanskelig å hamstre