hva vet jeg, vær forsiktig, les og forstå regnskapet de legger frem i rapporten, dette har vært et selskap som sliter, skulle de plutselig tjene penger, hvorfor ikke, men selv i de tider hvor de hadde mange milliarder i ordrebok, så var selskapet verdt mindre…
Enig. Var inne her, men kom meg kjapt ut. Samme i Axxis
Mulig dette er noe annet, men fikk umiddelbart en dårlig følelse
Altså har kikket på litt tall selv og det ser helt avføring ut. Snart må markedet snu, men denne aksjen skal sikkert vokse litt til
“It is not a case of choosing those [faces] that, to the best of one’s judgment, are really the prettiest, nor even those that average opinion genuinely thinks the prettiest. We have reached the third degree where we devote our intelligences to anticipating what average opinion expects the average opinion to be. And there are some, I believe, who practice the fourth, fifth and higher degrees.” (Keynes, General Theory of Employment, Interest and Money, 1936).
Keynes believed that similar behavior was at work within the stock market. This would have people pricing shares not based on what they think their fundamental value is, but rather on what they think everyone else thinks their value is, or what everybody else would predict the average assessment of value to be.
Financial calendar
Sjakk dette stemmer vel ikke? Havyard har nok positiv egenkapital etter møter med kreditor og akkordløsning. Havyard ble tilført bare 60 mill kroner den 20 oktober. Videre leverte de wind turbine service vessel til ESVGT den 22 desember som nok bedrer Q4 resultatet mye. EBIT for 2020 blir nok ganske bra og i intervallet 80 til 120 mill. Egenkapital er nok da allerede positiv. Husk det meste av lånet er byggekredit og har med å gjøre de andre 5 skipene Havyard bygger på nå. Dippen som kom generelt i mange H2 aksjer i dag blir sett på av mange som en kjøpsmulighet.
Vedtatt akkordløsning (melding 20 Oktober)
Det vises til børsmelding av 11. februar 2020 hvor det fremgikk at datterselskapet Havyard Ship Technology AS (“HST”) hadde søkt gjeldsforhandlinger i medhold av Konkurslovens §2. Gjeldsforhandling ble straks åpnet, og denne gikk over i forhandling om tvangsakkord.
De skipsbygningsprosjektene som på dette tidspunktet var under kontrakt med HST ble sluttført med leveringen av nybygg 145 den 6. august 2020. Alle kreditorer fikk seg deretter, som planlagt, forelagt et forslag om tvangsakkord gående ut på betaling av de første kr. 10.000,- av alle krav samt 25% av restgjelden. Som ledd i akkorden vedtok alle konsernselskap å stå tilbake med sine krav inntil alle eksterne kreditorer hadde fått slik dividende.
Avstemningen over akkorden er nå fullført. Ved fristens utløp 19. oktober 2020, hadde 160 av 181 stemmeberettigede (88,40%) stemt for akkorden, ingen kreditorer stemt imot, og 21 kreditorer hadde ikke avgitt stemme. Ja-stemmene utgjorde 95,87% av den samlede stemmeberettigede kravsmassen og 100% av de kreditorer som har avgitt stemme. Dermed har akkorden fått tilstrekkelig tilslutning og oversendes tingretten for stadfestelse. HST forutser ingen problemer med slik stadfestelse, og utbetalinger vil finne sted når ankefristen går ut 4 uker etter stadfestelsen.
Det gjenstår endelige avklaringer om størrelsen av det dividendeberettigede krav med et lite antall kreditorer, slik at det foreløpig ikke er avklart hvor stor dividende konsernselskapene (hovedsakelig Havyard Group ASA) tilkommer. Beløpet vil ligge mellom 5 og 15 millioner kroner. Gjennomført akkord vil styrke egenkapitalen for konsernet estimert til omlag MNOK 60, avhengig av endelig regnskapsføring og utfallet av de omstridte kravene.
Levering av skip
Det var korrekt pr q3 tallene, som jeg har sett på. Hendelser etter 1.okt er følgelig “ukjent” for meg som ikke følger selskapet nøye.
En bedring av ek på 60M tilsvarer isåfall EK ca = 0. og leveranser av skip på 5% margin eller dårligere, trenger ikke utgjør det helt store i den situasjonen de er i. så spekulerer ikke i voldsomme bedringer i det fundamentale der.
Resultatet er det som betyr noe. EBIT 100 mill i 2020 er veldig bra og verdig et selskap priset over både 1 og 2 milliarder. En annen ting som er et faktum og det er jo at Egenkapitalen blir jo ikke lav så veldig lenge om det skal komme så mye penger inn. Vi får se , men jeg er jo som du skjønner veldig optimist og tenker at mange vil se dette fantastiske selskapet etter at Q4 er presentert.
et resultat som er positivt av andre årsaker enn underliggende drift er bra sier du. og egenkapitalen er egentlig ikke så lav, selv på 0kr. joda, rosa briller.
Kan godt være du har rett jeg har ikke sett på annet enn q3
Her er YTD 1H 2020
Q3 ble bare rot å lime inn, er ikke helt på trynet, men det er cirka 2000 noter til regnskapet, så jeg orker ikke ned i det kaninhullet. EK er negativ, det er sikkert.
Men kan se ut for meg som at resultatet er i pluss fordi dem spiser av likviditeten får så være, er ikke tegn på et sunt selskap. Det KAN jo være en turnaround, men ser jo ut som det er ferdig priset som et godt valuecase allerede. Så jeg tenker nå mitt, med tanke på alle meldingene/pressmeldingene som leveres oslo børs og negativ EK og likviditet. Det begynnerpå E og slutter på sjon
Det er en høyt priset egenkapital på negative 96Mnok, med dårlige utsikter etter 1 halvår 2021
Når du legger til 9 til 54 og du er oppe på en EBIT 63 mill så langt i år. . Dette kommer jo helt klart opp over 80 mill når Q4 er kjent.
Et Cleantech selskap for grønn skipsfart, skapt ut av et verft er definitivt verdt like mye som TECO 2030 på Merkur Market? MarketCap på 820 mill. Teco har en Fuelcell de jobber på som kan levere 1.2 MW. Havyard sin Fuelcell som de tilpasser selv men får levert fra PCELL er 3.2 MW. Det er spennende, og jeg mener at regnskapet nå ikke er like ille som i vår. Husk HYARD var nesten konkurs. Derfor fikk man kjøpt aksjen kjempebillig. Nå er ikke det tilfelle lengre. De klarer seg jo åpenbart bra. Ergo går markedsverdien opp.
imho, ferdig overpriset, lykke til. Kan ikke ta EBIT og gange med 10 når det er åpenbart at inntektene ikke vedvarer i mer en 2 kvartaler
Sjakk. Vi er nok litt uenig i synet. Men du, veldig takk for at du giddet diskutere. Tydelig at ESG og Skipsverft ikke er det hotteste topic på dette forumet.
Om HYARD klarer å levere EBIT 100 mill hvert år og i tillegg er et Hydrogen selskap. Da skjønner vi jo at den må opp? Mange ESG selskap er mange år unna å se plussen og prises til milliarder. Derfor valgte jeg HYARD. Liker å ha litt støtte i tallene.
YTD profit på minus 32 MNOK er vel ikke noe å skryte av? Nytter ikke å ignorere finanskostnader i denne type selskaper.
Ignoreres ikke, men cash beholdningen er 285 mill og finans kost var one time fra tidlig i 2020, før turnaround.
Hvor mye gjeld har de, siden du tar opp cash beholdning? Dvs fordringer + lån?
Jeg vet ikke lånet helt nå fordi stor del av liabilities er bygg kredit og lånene er da relatert til byggverkene. Mye har skjedd de siste månedene. Men fra Q3 vet vi at de har 2.7 milliarder bundet opp i nybyggene. Men fra akkorden jeg viste over, og 400 mill pr nybygg så vil jeg gjette på omtrent 1.8 milliarder lån nå.
Der er 4 nybygg fortsatt i ordreboka om du ser bort fra PSV modification og den nye brønnbåten. Disse koster omtrent 500 mill i leveranse. Mao en verdi på 2 milliarder.
Å ha lav egenkapital er ikke ideelt. men jeg mener krisebildet er utdatert nå. Rabatten på aksjen er etter min mening større enn krisen.
Godt svar!
Det er mao vanskelig å anslå hvor mye gjeld de faktisk har? Så at de har 285 MNOK i cash betyr bare at de har det i likvide midler. Dvs at lån minus nybygg minus cash fortsatt kan være negativ? Det som er sikkert er jo at de har vært i brudd med lånevilkårene sine og hatt problemer med å levere regnskap. Det er jo ting som tyder på at 60 MNOK neppe hjelper så veldig mye. De har behov for mer kapital. En måte å få det på er jo å få obligasjonsholderene med på konvertering av gjeld til aksjer.
Jo, det har du rett i. Vanskelig å anslå. Men fra akkorden virker det som 100% oppslutning fra kreditor i det Havyard holder på med. Altså at de er komfortable. Men alt er ikke rosa og blå himmel her. Derfor ganske brutal rabatt. Men jeg tror ikke HYARD kommer til å være så rabatert særlig lenge.
Nevnte TECO lenger opp her. Kanskje den aksjen også er overpriset. Men om TECO koster 830 mill, så skal HYARD koste mer. Mye mer da HYARD har langt mer aktivitet, mer teknologi og potensielt sett en positiv bunnlinje.
Du kan få 100% oppsluttning fra kreditor hvis alternativet er en konkurs hvor du sitter igjen med nesten ingenting. Som vel var alternativet. For slakteverdien av Havyard er vel tilnærmet null.