Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Rundt jul/nyttår tok jeg en blodprøve for å sjekke mitt vitamin D nivå, da jeg hadde følt meg sliten over lengre periode.

Den var da på 73 nmol/L.

Gjorde mye lesing og mye sjekking på nett om Vitamin D når det gjaldt forskning, dosering osv.

Jeg falt ned på kjøre på med 10 000 IU med D3, sammen med Magnesium, Sink og K2.

Jeg lovte å komme med en oppdatering på mine resultat, men småprattråden har havnet bak insidermuren så oppretter like greit en generell helse, trening, kostholds-tråd.

Fikk i dag resultatet etter en ny test jeg tok etter 3 mnd med denne doseringen.

95nmol/L

Så på 3 mnd med 10 000 IU daglig med D3 tilskudd har nivået mitt gått fra 73 nmol/L til 95 nmol/L.

Samtidig kan jeg også med hånden på hjertet si at jeg føler meg mye mer opplagt.

9 Likes

I praktiske termer, hva betyr din tilnærming i piller man kjøper på apoteket/butikken? Jeg tar mye D-vitamin, men alltids litt uklart hvor mye 10.000 IU egentlig er.

1 Like

10 000 IU er ca 3 stk av den kraftigste typen du får kjøpt over disk. Den er 3200 IU eller IE per pille. Så 9600 IU/IE totalt.

Men samtidig tar jeg Magnesium, da man kan tappe magnesiumlagrene sine, da forbruket øker ved økt vitamin D. Virker i synergi.

Sink som også har en del synergi effekter.

Og K2 for å forebygge en potensiell kalsifisering i blodet hvis vitamin D nivået i blodet blir høyt. Da man øker kalsiumopptak ved økning av vitamin D vil K2 sørge for at dette blir flyttet ut i benmasser og andre plasser kalsiumet skal.

Men det som er viktig er å finne ut hvor man ligger. Kjør en dose over tid, ta ny sjekk. Målet er ikke antall piller per dag, men komme opp på et nivå for så å finne vedlikeholdsdosen.

Utifra mine målinger kan jeg kjøre på 3 mnd til med denne dosen før ny sjekk. Så må jeg muligens redusere litt for å finne vedlikeholdsdosen min.

1 Like

Omregning av IU til mikrogram
1 IU D-vitamin = 0,025 µg (mikrogram).
10 000 IU D-vitamin = 10 000 × 0,025 µg = 250 µg (eller 0,25 mg)

Pleier å stå på pakkene hvor mye det inneholder - anbefaler i kapsler m. olivenolje for best opptak

1 Like

Kaftigste man finner i norge over disk er 80 µg per pille.

Kanskje det viktigste er at man tar det jevnt og trutt. Halveringstid på det man inntar er 24 timer ca.
Så man kan ikke ta 1 pille her og der, eller kjøre en høy dose i 2 ganger i uka. Man må ta det hver dag over lengre tid. Det tar også ca 2 uker fra man tar D-vitamin til det skjer noe med nivåene i blodet.

Eksempler:

1 Like

Har du noe formening om hvilket nivå (nmol/L.) som er mest gunstig ?
Alt i alt handler det mye om hvordan en føler seg, så du er kanskje der du skal være ?

Retningslinjene sier at alt mellom 50-125 nmol/L er innenfor normal. Men er du i nedre område, rundt 50 ish, vil du som regel få beskjed av legen at du liggerl itt lavt. Samboer var i det området og fikk beskjed om å ta D-vitaminer.

Men konsensus fra dem som har forsket mye på dette og er veldig pro på D-vitamin anbefaler minumum 100 nmol/L, dette fordi en del av de positive effektene på helsen ikke kommer tydelig frem før man passerer dette nivået.

Selv er målet mitt øvre del av normområdet, ca 125 nmol/L i første omgang. Så får jeg se hva jeg havner på til slutt. Må lese og studere litt mer til den tid.

Har man et godt variert norsk kosthold (som inkluderer feit fisk og mørkegrønne grønnsaker), er D-vitaminer det eneste kosttilskuddet vi nordmenn trenger.

Litt høyere dose jo lengre nord i landet du bor (svært liten omdanning av sollys til D-vitaminer om solvinkelen er under 30 grader). Jo mer pigment huden har, jo mer D-vitaminer trenger du. Akkumulerte D-vitaminer holder maks tre måneder.

For min del (som tilbringer mesteparten av året nord for Polarsirkelen), tar jeg én 20 mg D-vitamin-pille daglig fra ca. 1. september til 31. mai.

5 Likes

Huff og huff å være litt ute i sola når uv er lav er forkastelig (at vi trenger d vitamin er visst et ikke-tema)

1 Like