Ingen planer om å gå på 10K IU for evig. Det er derfor jeg tester meg. “Prosjektet” mitt er å booste meg opp til øvre normnivå, for så å redusere ned til en vedlikeholdsdose for å holde meg i øvre del av normnivået.
Mulig det, det er uansett et velkjent fenomen. Min egen filosofi handler om å spise mest mulig variert mat laget av hele naturlige ingredienser (der ligger jo du bra an!) så kan man dra nytte av fordelene fra mange forskjellige råvarer som grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk osv og minimere negative konsekvenser ved at man ikke overkonsumerer en ingrediens.
Samme her.
Jeg er dog ikke så veldig nøye på det, om det blir litt bacon, fiskepinner eller litt potetgull, så tenker jeg det ikke er så farlig når jeg hovedsakelig har et variert kosthold. Jeg prøver å finne sunnere alternativer av mat jeg har lyst å spise. F.eks. heller syltetøy med 60% bær enn med 40% bær.
Hvis du har ferske eller fryste bær går det ganske fort å raske sammen ditt eget med 90% bær
Men enig at man ikke trenger å bli fundamentalist og treningen er jo minst like viktig.
Jeg bruker gjerne bare hakket pære i youghurt f.eks., men av og til, så tar jeg bare en skje syltetøy i den greske youghurten når jeg ikke vil ha masse fiber sent på kvelden.
Og ikke minst, ha tid med barna, samboer, venner og seg selv.
Spiser du bra og trener så har du gjerne mer overskudd å gi til familie og venner
Helt ærlig tenker jeg det er helt supert å bli eldre så lenge man tar ansvar for helsa si. Det handler ikke om perfeksjon, men om prioritering. Jeg tror nøkkelen ligger i å gjøre det enkle konsekvent.
Trener styrke tre ganger i uka enkelt fordi musklene er selve grunnmuren for et sterkt, friskt og aktivt liv uansett alder.
Jeg løper tre ganger i uka. En rolig langtur for utholdenhet, en middels for flyt, og en kort og kjapp for pulsen. Det holder hjertet ungt, sinnet klart og gir meg den frihetsfølelsen bare bevegelighet gir.
Jeg spiser så lite prosessert mat som mulig. Det betyr ikke at jeger fanatiker. Bare et bevisste valg. Ren enkel mat gir bedre energi, fordøyelse og humør. Tenker ikke dietter, men om å respektere kroppen.
Jeg avslutter alltid dusjen kaldt. Ingen mirakelmedisin, men det gjør noe med meg. Føler meg skjerpet, våken og det bygger mental motstandskraft. En liten daglig utfordring som gjør meg sterkere inni og utenpå.
Jeg sover godt og hviler når jeg trenger det. Rett og slett grunnleggende vedlikehold. Restitusjon er som vi alle vet der du faktisk bygger deg opp.
Jeg har et begrenset alkohol inntak. Jeg trenger ikke kutte det helt, men prøver å være ærlig med meg selv. Søvn, restitusjon, fokus, testosteron, energi. Alt blir bedre uten. Det er et bevisst valg som gir meg mer igjen enn det tar.
Man må jobbe daglig med seg selv. Både vaner og uvaner. Enten det er avhengigheter, stress, gamle mønstre eller ting man unngår å ta tak i. Alt dette påvirker helsa mer enn man liker å innrømme. Å rydde opp her er en gave til deg selv og de rundt deg. Følger jeg dette så kommer jeg til å leve et liv som er helsemessig bedre enn 90 % av verden. Ikke nødvendigvis fordi jeg gjør noe ekstremt, men fordi jeg gjør det riktige, jevnt og trutt. Det gir meg overskudd til å nyte livet og stå støtt når motgang kommer.
Veldig enig i alt men jeg har kutta alkohol totalt. Følte at jeg tålte alkohol dårligere og dårligere selv om konsumet alltid har vært beskjedent. Det merkelige er at noen venner og bekjente har mer problemer med det (at jeg har slutta) enn meg. Noen folk er rare
Merker selv at energinivået alltid er noe lavere på vinteren og er ikke så flink som jeg burde til å ta D-vitamin tilskudd. Men god ide å teste seg, så kanskje jeg skal få testet nivået mitt. Er dette noe du gjør hos fastlegen? Er det noe man kan få gjennom behandlingsforsikring tro?
Første sjekk tok jeg hos fastlegen. Andre sjekk tok jeg via https://www.bodymarkers.com/.
Neste test blir også via bodymarkers, men skal også ha en runde hos fastlegen litt senere i år pga. helseattest via jobben. Så blir full sjekk av flere blodverdier senere i år.
Ja hvile er viktig! Selv prøver jeg å få til 3-4 dager med 4x4 minutter intervaller i uka. Det er veldig effektivt.
Ofte blir det svømming på meg, nå har de åpnet opp utendørsbassenget så får jeg også ca 20 minutter sol og d vitamin på morgenen når jeg svipper innom før jobben.
Merker at det er mest trening for overkroppen med svømmingen selv om det så klart blir beinspark også, tenker derfor at jeg må komme i gang med syklingen igjen.
Høres ut som du med ditt @holmes og @Faerder med sitt har et solid opplegg! 4x4-intervaller flere ganger i uka er jo gull for kondis og hjertehelse og det river skikkelig bra.
Og svømming i utebasseng før jobb? Det er livskvalitet det! Bonus med sol og D-vitamin er ingen liten ting heller spesielt her i nord hvor det gjelder å fange hver stråle.
God tanke med syklingen for å få inn mer bein. Det er jo det fine… litt variasjonså får hele systemet kjørt seg og du unngår å stagnere.
Så, tipper du har jernkondis! Hva bruker du den til?
Ikke noe spesielt utover treningen
Krever litt utholdenhet å være bear da
Mens jeg trener for å kunne kose meg på fjelltur. Når jeg har med 5-åringen på skuldrene opp de bratteste bakkene, så er det greit å ha litt kondis til overs for de ca 20kg ekstra. Når jeg går alene, så er det fint å kunne ta 5-timers fjelltur på 3,5 timer så jeg kan gjøre det etter jobb på finværsdager om sommeren
Helt klart! Da må man være strukturert. Kan ta evigheter fra man ser de første sprekkene til det skjer noe. Plutselig ordner ting seg og det går to år til.
Det hjelper nok i en del situasjoner uten at man tenker over det
Trener og kun intervaller 2-3 ganger i uken. Tidseffektivt. Med litt styrkeøvelser etter for overkroppen og kjerne. Nesten kuttet all alkohol. Stort sett vann, kaffe og te.
Selv trener jeg styrke 3 ganger i uken og kondisjon 2/3 ganger. Kunne med fordel ha redusert det til 2 styrkeøkter og 2 løpeøkter for å få bedre resultater, men jeg synes det er gøy og sosialt, så da slår jeg meg til ro med at det går utover fremgangen.
Jeg bruker veldig sjelden mikro, men et tips jeg fant i dag om man vil lage en rask lunch er å bake potetene i mikrobølgeovnen (tok ca 6 minutter). Jeg tok krepsehaler og litt creme fraîche, chili og grønnsaker til. Rask og godt
https://www.godt.no/aktuelt/i/zEo3E5/koke-poteter-i-mikro-slik-gaar-du-frem