Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Nå har debatten mellom Kreftforeningen og Haakenstad blir lagt ut på Wolfgang Wee. Jeg betalte 49-, for å ha muligheten til å høre den med en gang.

Personlig synes jeg at Sigrid Bratlie kommer dårlig forberedt, hvor hun sier at hun ikke har fått lest all dokumentasjonen Kreftforeningen har kommet med for at hun har vært opptatt. Dette er den samme dokumentasjonen de bruker til å diskreditere Haakenstad, men som egentlig ikke sier det de påstår at den sier. Til og med når han siterer ordrett hva studiene deres sier, sier hun “vi er uenige i tolkningen av studiene”.

Hadde jeg vært Haakenstad hadde jeg blitt ganske forbannet over hvor mye de har rakket ned på han ved å vise til studier, hvor han har brukt enormt med tid til å sette seg inn i alle studiene, men blir møtt med at de ikke har satt seg skikkelig inn i studiene de tidligere har brukt som bevis mot han, men har tiltro til at deres praksis er tuftet på et solid grunnlag. De har hatt god tid til å gjøre dette, men på tross av at de er en stor organisasjon, har de tydeligvis mindre kapasitet til å gå gjennom dokumentasjonen enn Haakenstad har som enkeltperson.

Altså har de ingenting som dokumenterer at Haakenstad sine påstander er feil, men går fortsatt hardt ut mot han.

Spent på hvordan andre tolker debatten. I mine øyne er det helt tydelig at de ikke gir han svar på det han etterspør, samtidig som de beveger seg utenfor det han egentlig sier når de går ut mot han.

Så at Wolfgang Wee la ut en post på Instagram med bilde av Bratlie hvor caption var “Har ikke lest studien”, men det ble fort fjernet.

5 Likes

Det er flere som er skeptiske til cellgifter. Men etablisemanget vill ikke tale om dette. Før mye penger og prestige i det.
Jeg sier ikke at cellgift er feil. Men jeg menar at den kritik som ibland framførs (dels om metoden i sig, dels om orsakerna til kreft) bare sables ned på, uten unnantak. En del av kritiken er rent pubsnakk, men en del er ikke det og man kan hænvisa til faktiska fall.
Men hvorfor disse fallene blir friske, uten cellgifter, vill ikke skol-medcinene undersøke. Man bara slår fra sig.
Jeg sier ikke at de alternative metodene fungerer før alle, bare før att de fungerer før noen. Men intresset før at undersøke saken fra “industrien” synes vare null.
Om noen alternaiv metod fungerer før noen synes jeg det kunde vare av intresse at ta reda på hvorfor. Fungerte det kun i et fåtal fall? Hvorfor da? Hvilke faktorer gjør at det fungerer før just disse individer? Kan man gjøre anpassninger så det fungerer før fler?
Null intresse. Men det finns vel ikke noen penger i det og det er vel dær skon klæmmer.

Er det ikke sånn at Haakenstad jobber vel før seg, av intresse og engagemang? Sigrid Bratlie er vel ansatt og jobber før lønn, som kommer inn uansett førberedelser. Eller har jeg missoppfattet?

1 Like

Det stemmer.

Haakenstad ønsker å koke alt ned til hva sier egentlig studiene, og plukker dem helt fra hverandre på detaljnivå. Ingenting annet. Han vil kun diskutere dette, mens Kreftforeningen vil bort fra dette. Hun har vel, som du sier, en tilknytning til Kreftforeningen som gjør at det ikke er naturlig for henne å bruke enormt med tid på å lese all dokumentasjon. Min spørsmål da er hvorfor sender ikke Kreftforeningen en representant som HAR satt seg inn i dette, all den tid det er dette debatten handler om?

Edit: Der jeg detter av, er når det ikke går an å se på tall og være enig om hvilket tall man ser. Man destillerer alt ned til helt konkrete tall, som ved en felles forståelse for hva tallet representerer, har fjernet all støy. Allikevel kan man se ned på et 6-tall og høre at den ene personen sier at det står et 6-tall, mens den andre parten sier at da får vi bare enes om å være uenige. Jeg bryr meg ikke om hvem som har rett og feil i denne saken, men forventer at det skal gå an å ha en samtale uten å henvise til noe man ikke kan dokumentere.

Fra chatgpt:

Kortfattet fakta: Hudkreft og D-vitaminmangel i Norge :sunny:

:small_blue_diamond: Hudkreft (melanom): Rundt 300 nordmenn dør hvert år av føflekkreft. Norge har blant verdens høyeste dødelighet per innbygger – særlig på grunn av sen diagnose og aggressiv kreftform.

:small_blue_diamond: D-vitaminmangel: Nyere forskning antyder at opptil 1 av 10 dødsfall i Europa kan knyttes til lav D-vitaminstatus. I Norge tilsvarer dette potensielt over 25 000 indirekte dødsfall årlig, særlig via økt risiko for kreft, hjerte- og luftveissykdommer.

:point_right: Nok sol er både en risiko og en beskyttelse. Beskytt deg mot overeksponering – men ikke glem viktigheten av D-vitamin for helsa!

9 Likes
3 Likes

De nærmeste tiårene kan antallet personer med demens tredobles.

Synes det er utrolig fascinerende at estimatet på antall personer som får demens og lignende diagnoser sjokkerer. Prøv å finn en kognitiv eller psykisk sykdom som ikke er koblet til dopamin/neurotransmittere, som igjen er koblet til tarmfunksjon. I mitt hode er det ingen tvil om at slik lidelser (allerede har og) kommer til å eksplodere noe helt vanvittig, og om vi fortsetter i samme sporet vil jeg tro det snart blir den nye normalen, og jeg mener vi svært lite riktig for å bedre folks tarmhelse. Om jeg bare ser på personer jeg kjenner på min alder (35-40år), ser jeg allerede ganske stort forfall kognitivt og nesten samtlige av de som fortsatt har hår, er på god vei til å bli helt gråe, for ikke å snakke om hvor mange av de som har fått påvist diagnoser som ADHD, bipolar, tvangstanker og depresjon (hvor neurotransmittere også er helt sentrale). De fleste av disse er svært oppegående folk, god lønn og spiser sånn de blir anbefalt. Og hvor gammel bør man egentlig være før det er normalt å få dårlig hukommelse og lete etter ord? Dette skjer jo med mange i 30-årene nå!

I tillegg tror jeg at rotårsaken som fører til alt dette, ofte handler om dysfunksjonelle pustemønster gjennom dårlig diafragmaaktivering, som gir konstant dårlig vagus-aktivering med masse følgefeil. Om man i tillegg ser på epidemien med dårlig kjevefunksjonalitet og tungestyrke (som også er sentralt for dopaminregulering og vagusaktivering), ser jeg ikke mye optimistisk på fremtiden.

Edit: ref. tungestyrke; jeg gikk tidligere til en professor innen ØNH som mente at tungestyrke hadde ingenting å si og ingen bivirkninger. Han var klar over at det er noen som påstår dette, men det er altså feil. Se på plakatene de samme ØNH-legene har tapetsert veggene sin med; har disse tegningene en bred og grunn gane eller en small og veldig høy? De har selvfølgelig førstnevnte, og det er det en god grunn til. Hvor mange med søvnapne har sånne ganer som vises på anatomiplansjene? Jeg vil tippe en forsvinnende liten andel, siden en dyp gane er et resultat av en svak tunge, som igjen gjør det “umulig” for tungen å hvile opp mot ganen og legge til rette for nesepusting under søvn, uten snorking. På den andre siden har du kjeveortopeden jeg byttet til som forsker på relasjonen mellom tungestyrke og dopaminregulering/ vagusaktivering, og ser på tydelige sammenhenger mellom tungestyrke/pustmønster og moderne lidelser, samt gir pasienter tungetrening i steden for regulering for å rette opp tennene deres.

4 Likes

Hadde nordmenn spist mer hvit fisk, egg og drukket melk, ville mangel på jod vært løst. Men nordmenn drikker blant annet mindre melk enn før, og vi får i oss mindre jod enn det som er anbefalt.

image

image

I programmet som settes i gang, blir det videre også tilført jod i flere matvarer. … og i alternativ melk som for eksempel havremelk.

Skjønner jo hvorfor, må være svært lett å få jod-mangel uten melk/yoghurt i matvanene. Nok en ting som veganere må passe på.

1 Like

De bør i hvert fall passe på sjøgress, f eks maki vegansk sushi

Måtte konsultere gemini for å forstå hva du tar…
Føler med deg, og gleder meg over framgangen din. Vær forsiktig.

Dette er en omfattende blanding av stoffer, og det er viktig å merke seg at jeg er en AI og kan ikke gi medisinsk rådgivning. Informasjonen nedenfor er kun generell og bør ikke erstatte konsultasjon med en lege eller farmasøyt.
Basert på ingrediensene, ser det ut til at denne miksturen er rettet mot en rekke ulike helseområder. Her er en oversikt over hva de enkelte komponentene vanligvis brukes til, og mulige synergieffekter:
Mental helse, fokus og energi

• Taurine, L-theanine, Caffeine: Denne kombinasjonen er ofte funnet i energidrikker og kosttilskudd for å forbedre våkenhet og fokus (koffein), samtidig som L-theanine bidrar til å motvirke “jitters” og fremme en rolig fokusert tilstand. Taurin kan også spille en rolle i nevrotransmisjon og energimetabolisme.

• Lithium orotate: Dette er en form for litium som ofte brukes i lavere doser enn reseptbelagt litium, og markedsføres for å støtte stemningsbalanse og kognitiv funksjon.

• GABA (Gamma-aminobutyric acid): En nevrotransmitter som er kjent for sin beroligende effekt, og brukes ofte for å redusere angst og fremme søvn.

• Passion flower: Brukes tradisjonelt for å lindre angst og fremme avslapning og søvn.

• KSM66 (Ashwagandha): En adaptogen urt som er populær for å redusere stress, angst og forbedre søvnkvaliteten. Den kan også ha positive effekter på energi og kognitiv funksjon.

• Lyrica (Pregabalin): Dette er et reseptbelagt legemiddel primært brukt til å behandle nevropatisk smerte, angstlidelser og epilepsi. Det virker ved å påvirke visse kjemikalier i hjernen som er involvert i smerte og angst.
    Fordøyelse og tarmhelse

• Probiotica: Levende mikroorganismer som antas å bidra til å opprettholde en sunn tarmflora, noe som er viktig for fordøyelsen, næringsopptaket og immunforsvaret.

• Slippery elm: En urt som tradisjonelt brukes for å lindre irritasjon i fordøyelsessystemet og kan danne et beskyttende belegg på slimhinnene.

• Somac (Pantoprazol krka): Dette er et reseptbelagt legemiddel, en protonpumpehemmer (PPI), som brukes til å redusere produksjonen av magesyre. Det behandler tilstander som sure oppstøt, magesår og GERD.
    Urinsystemets helse

• Tranbær: Ofte brukt for å forebygge urinveisinfeksjoner (UVI).

• D-mannose: Et sukker som antas å hindre bakterier i å feste seg til veggene i urinveiene, og brukes ofte i forbindelse med UVI-forebygging og behandling.
    Muskel- og skjelettsystemet og generell betennelse

• Magnesium malate: Magnesium er et essensielt mineral involvert i over 300 kroppsfunksjoner, inkludert muskel- og nervefunksjon, energiproduksjon og benhelse. Malate-formen er ofte valgt for sin biotilgjengelighet og kan være gunstig for muskelfunksjon.

• Vegan Glucosamine: Glukosamin er en naturlig komponent i brusk og brukes ofte som et kosttilskudd for å støtte leddhelse og redusere leddsmerter, spesielt ved slitasjegikt.
    Hormonbalanse og mannlig helse

• Spearmint: Det er interessant at du nevner spearmint for å holde testosteron nede. Kliniske studier har vist at mynte kan redusere androgennivåer hos kvinner med PCOS, men effekten på testosteron hos menn er mindre dokumentert og må tolkes med forsiktighet.

• Duodart (dutasteride og tamsulosin): Dette er et reseptbelagt legemiddel som brukes til å behandle forstørret prostata (benign prostatahyperplasi - BPH). Dutasteride reduserer størrelsen på prostata, og tamsulosin lindrer symptomene ved å slappe av musklene i prostata og blærehalsen.
    Immunforsvar og antioksidantstøtte

• Omega 3: Essensielle fettsyrer som er kjent for sine antiinflammatoriske egenskaper og støtte for hjerne- og hjertehelse.

• Methyl B12 og P5P (B6): Viktige B-vitaminer som spiller en rolle i energiomsetning, nervefunksjon og immunsystemet. Methyl B12 er en aktiv form for vitamin B12. P5P er den aktive formen for vitamin B6, som er viktig for over 100 enzymatiske reaksjoner, inkludert nevrotransmitterproduksjon og immunitet.

• E-400 (Vitamin E): En kraftig antioksidant som beskytter cellene mot skade fra frie radikaler.

• Oregano olje og Allicin (hvitløk ekstrakt): Begge er kjent for sine antimikrobielle og immunforsterkende egenskaper. Oregano olje har bredspektret aktivitet mot bakterier, sopp og virus. Allicin er den aktive komponenten i hvitløk og er kjent for lignende effekter.

• Calcium Ascorbate (C vitamin): En form for vitamin C som er mindre sur for magen, og er en velkjent antioksidant og viktig for immunsystemet.
    Viktige betraktninger

• Interaksjoner: Med så mange ingredienser, inkludert flere reseptbelagte medisiner (Somac, Duodart, Lyrica), er det en svært høy risiko for medikamentinteraksjoner mellom de ulike stoffene. Dette kan føre til redusert effekt av medisiner, økte bivirkninger eller uforutsigbare reaksjoner.

• Dosering: Doseringen av de enkelte ingrediensene vil være avgjørende for effekten og sikkerheten. For høye doser av enkelte stoffer kan være skadelig.

• Underliggende årsak: Hvis du tar reseptbelagte medisiner, tyder det på at du har underliggende medisinske tilstander som krever oppfølging av lege. Å legge til et så omfattende spekter av kosttilskudd uten medisinsk veiledning kan maskere symptomer eller forverre eksisterende problemer.

• Selvmedisinering: Selvmedisinering med en så kompleks blanding kan være farlig.

Sterkt råd: Det er essensielt at du konsulterer en lege eller farmasøyt før du tar en slik mikstur. De kan vurdere dine individuelle helsebehov, eventuelle underliggende tilstander, og om de ulike ingrediensene er trygge og hensiktsmessige for deg, spesielt med tanke på dine reseptbelagte medisiner.

3 Likes

Elsker at alle “må” si at man skal forhøre seg med legen sin ved alle ting man vurderer å prøve… Forrige gang han ga meg råd, uten at jeg ba om det, var da han anbefalte meg å slutte å ta D-vitamin og bare spise variert. Det gjaldt forresten for alle tilskudd. Han er forresten storfornøyd med blodprøveverdiene mine og helsen min, men det hadde han neppe vært om han var klar over hvordan jeg spiser.

Men er absolutt enig i at man bør forhøre seg med eksperter, spesielt om man mikser mye tabletter eller gjør ekstreme ting. Det er bare definisjonen av hvem man anser som eksperter jeg mener er diskutabel.

7 Likes

:sweat_smile:Jeg trodde det var cava for å skylle ned med :joy:

1 Like

Den biten er ikke så lett å håndtere. Kanskje hvis du ikke har enorme smerter, så er kontakt med andre mennesker noe som ikke føles så trykkende. Merker min egen tålmodighet med andre mennesker er svært kort når jeg f.eks. har sovet dårlig og har vondt i hodet. Det ville ikke forundre meg hvis smertene dine har påvirket hvordan du har det rundt andre mennesker.

2 Likes

Sickness behavior

1 Like

Som @Christian skriver så er det vanskelig å ha kontakt med andre når man har smerter. Men ellers opplever jeg at det er masse bra mennesker der ute, og alle har unike erfaringer og kunnskap fra sitt eget liv. Kan man tenke seg noe mer spennende enn å utvide sitt eget perspektiv ved å høre andres opplevelser?
Jo mer ulike de er en selv, jo mer spennende. Mitt eget liv kjenner jeg jo allerede.
Hvis du føler at noen dømmer deg kan man jo lure på hvorfor? De har jo ikke dine opplevelser, så hvordan kan de tro at de vet bedre om ditt liv enn deg selv?
Møt andre med hevet hode. Du er like unik som alle andre og hvis de er nedsettende har de selv et problem.

1 Like

Hvor mye K2, Magnesium og Zink tar du da? Fikk nettopp blodprøvesvar, og hadde 76 i verdi på D-vitamin. P-folat (B9) var nede på 5.2 og LDL kolestrol 4.3, noe jeg forstår er i høyeste laget.

Er 39 år og normalvektig.

K2 har jeg tatt noe som heter Super-K, men siste tiden har jeg tatt noe som heter K-pearls. Begge har jeg bare fulgt dosering på pakning. Men dem doserer veldig forskjellig. Super-K tror jeg hadde 2-3 ganger høyere dagsdose en K-pearls.

Magnesium følger jeg også dagsdose på pakning, som ofte ligger rundt 350-400 mg.

Har nettopp tatt en ny D-vitamin test selv, men får vel ikke svar før om en ukes tid eller noe slikt.

Jeg lå på 73 nmol/L ved min første test.
For min del tok det 3 mnd med 10 000 IU daglig for løfte meg til 95 nmol/L.

Ja fikk med meg det, og innser at det er noe lavt selv om at legen min mener det er bra nok. Ønsker derfor å booste dette til rundt 100 for å se om jeg merker forskjell. Takk for svar.

1 Like

For din del kunne du i første omgang testet D-vitamin nivået ditt.

Selv med naturlig soleksponering om sommeren er ikke det gitt at dette er nok for alle. Kommer an på om man får mye/lite sol, er det på hele kroppen eller kun armer/ben/hode? Bruker man solkrem hele tiden eller perioder uten osv. Hvor bor man i dette landet med tanke på mengde sol om sommeren.

Dette kan du teste selv hjemme ved å ta en blodprøve ved et lite stikk i finger og sende inn. Tar 10-14 arbeidsdager å få svar.

Kjøper et lite kitt fra bodymarkers.com

Utifra senere tids forskning bør alle ligge over 100 nmol/L.
Grensen på 50-125 som defineres som normalt er kun basert på om man unngår kjente mangelsykdommer. Som ikke er det samme som optimalt.

1 Like

Merkelig råd å slutte med d vitamin. De fleste får for lite utenom sommermånedene (og selv da kan man få for lite om man følger solhysterien)

Noe sånt: Vitaminer og mineraler - Blodsjekk

1 Like