Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Det høres lavt ut. Jeg har jobbet en del med å få mer folat og noen tips er peanøtter, citrus (f eks appelsin), quinoa, leverpostei/pate, salater og lett varmebehandlet (dampet) mørke-grønne grønnsaker, edamame, sukkererter osv

Det er lurt å tenke mange bekker små

Det kommer vel strengt tatt an på hvordan resten av kolestrolet ditt ligger an. Forholdet mellom LDL og HDL skal være en bedre indikator på kolestrolproblemer.

High-density lipoprotein (HDL) binds to and sweeps away LDL and VLDL cholesterol and another substance called triglycerides in your blood, carrying them to your liver to be removed from your body. That’s why it’s known as the “good” cholesterol.

The lower your cholesterol ratio, the better. Ideally you want to keep your number below 3.5, but the normal range for a total cholesterol/HDL ratio is anything under 5, per the University of Rochester Medical Center.

https://www.healthcentral.com/article/making-sense-of-cholesterol-ratios-lipid-profiles-and-your-heart-disease-risk-scores

Med brødskive med egg til frokost, gresk salat med ekstra oliven, olivenolje og kikerter til lunsj, en middag som 5, 8 og 12 åringer spiser og youghurt til kvelds + knekkebrød så endte jeg opp på 1,3 i forholdstall. Vil tror det er oliven og olivenoljen som trekker opp HDL.

Ja det er lavt, skal visst være over 7 minimum.

P-Kolesterol 6.1 / REF 3,3 - 6,9
P-HDL-kolesterol 1.3 / REF 0,8 - 2,1
P-LDL-kolesterol 4.3 / REF 1,4 - 4,7

Forholdet mellom HDL/LDL blir da 6,1/1,3 = 4,7, så ikke optimalt. Tipper du kan påvirke dette ved å bytte ut noe av maten du spiser med f.eks. nøtter, olivenolje, oliven, avokado. Da vil du mest sannsynlig øke HDL og senke LDL.

1 Like

Takk Christian. Interessant for en som aldri har fokusert på dette. Jobber stort sett hele tiden, og spiser alt jeg kommer over.

Det er jo et problem når det som selges av lettvint mat stort sett er relativt crap :confused:

Helt enig. Jeg har vært i kontakt selv med endokrinologer som virker å være ganske lite oppdatert på D-vitamin.

At en fastlege, med en ganske bred og grunn grunnutdannelse med forsvinnende lite inngående kunnskap om spesifikke ting, kombinert med hektiske arbeidsdager med manglende anledning eller interesse for å holdt seg oppdatert, skal anses som ekspert på noe annet enn å forsøksvis være et velfungerende mellomledd mellom pasienter og resten av helsevesenet, er for meg en gåte. Slik jeg ser det har de verken kompetansen eller anledningen til å være det.

2 Likes

«Vitaminpillene» mine. Gressforet storfe eller lam.

5 Likes

Hvor handler du?

Tidligere på REKO-ringen på Forus, men nå kjøper vi direkte av Reime Dexter på Nærbø. Deres kjøttdeig har mer fett enn andre vi har vært borti og er veldig god på smak.

1 Like

God og næringstett mat :blush:

1 Like

Min samboer har årlig helsekontroll gjennom jobben, hvor de blant annet tar blodprøver. De fleste av dem hun jobber med får beskjed om at de må begynne på tilskudd (ofte jern og en rekke B-vitaminer), mens samboeren min som spiser 95% kjøtt, har ingen mangler…

Noe som forresten endret synet mitt litt på vitaminer og næringsinntak, er at en del av de vitaminene og mineralene man trenger, benyttes for å kunne fordøye mat. Med andre ord vil næringsfattig mat ikke bare “gi lite”, men også tappe deg for andre ting og potensielt gi deg mangler.

4 Likes

Jeg tror det er best å spise mest mulig variert (av naturlige råvarer) og ikke 95% av noe.
Dietten som er nærmest den jeg følger er nok Middelhavsdietten. Det eneste jeg tar i tillegg er D vitamin og Omega3. Har aldri hatt problemer med vekt. Sporter mye men det er kostholdet som bestemmer vekta.
Det eneste jeg savner er nystekte rundstykker til kaffen. Prøver å unngå hvetemel, sukker og alkohol. Livet er for kort til å fokusere for mye på dietter.

3 Likes

Da kan du jo f.eks. lage disse? :stuck_out_tongue:

5 Likes

Tusen takk, de må jeg prøve :partying_face::yum:

1 Like

Lammekjøtt ser ut til å ha greit innhold av Omega 3
image

5 Likes

Dette er noe av det beste jeg vet :

3 Likes

Om folk bare hadde holdt seg råvarer hadde de fleste hatt mye bedre helse, og jeg skjønner godt at vårt kosthold ikke er for alle, av mange årsaker.

Uavhengig av hvilken “skole” man tilhører, er de aller aller fleste enige om hva som er de essensielle næringsstoffene, som man må ha tilført. Allikevel blir folk stadig forundret over at man ikke får mangler av å spise kjøtt fra gressforede drøvtyggere, selv om næringsinnholdet tilsier at man ikke skal få det (altså inneholder det alt det man trenger tilført).

2 Likes

Selv om det heter nutridrinker og selges av apoteket tror jeg ikke det er det beste for deg over tid.

De innholder både maltodekstrin, glykosesirup og vegetabilske oljer som er kjent for å ha negativ innvirkning på kroppen.

Er nok sikkert noen som er mer opplyst en meg på detaljer innen dette.

2 Likes