Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Om man setter stor pris på en råvare som ikke er tuklet med, er det ofte en grunn til det. Man har for eksempel tidligere gjort forsøk med små barn som kunne velge fritt på buffet hvor de fikk alt de pekte på. De prøvde først det meste som stod fremme av mat, men holdt seg etter hvert mye til mat som var bra for dem og faktisk korrigerte de manglene de hadde. Et barn med rakitt gikk bananas på fiskeolje, som gjorde at h*n kurerte tilstanden som skyldes mangel på vitamin d.

4 Likes

Har blitt en slager de der :wink:

Blir enda bedre om du blander inn ost og skinke i røren

Salsiccia pølser er jo veldig godt, f eks dele i biter og ha en pastarett. En god skinke (ikke kokt, men spansk eller italiensk) sier ikke jeg nei til en gang iblant.

1 Like

Dette var litt interessant:

4 Likes

Kondisjon hjelper på ALT. Man blir både friskere og lykkeligere. Det merkelige er at omtrent alle gode ideer (business og livet generelt) har dukket opp under en treningstur.

3 Likes

Tror også at svak muskulatur og lite muskelmasse er assosiert med økt mortatlity risk på 300%

3 Likes

Det har du helt rett i. Men det jeg egentlig mener er at jeg er altspisende, det er svært svært lite jeg ikke liker. Har nok ikke det beste kostholdet, men det er veldig variert. I tillegg har jeg en kone som er god på kjøkkenet i den forstand at det er godt på smak, men ikke nødvendigvis det sunneste bestandig. Mye husmannskost. Uansett syns jeg denne tråden og temaet generelt er veldig interessant, og skal bruke mer tid og fokus på dette fremover. Jeg bor tross alt på småbruk, og har alle forutsetninger for å dyrke mye selv i tillegg.

2 Likes

Husmannskost er da vel sunt.

1 Like

Frustrerende, man må nesten lage roastbeef selv :stuck_out_tongue:

Ser at Meny sin fra ferskvaredisken har litt mindre mekk enn den fra f.eks. Gilde.

storfe flatbiff (99%), pepper, salt, dekstrose, storfeprotein, karamellisert sukker, glukosesirup, aroma, løkpulver

ALL trening hjelper mot ALT!:wink:

2 Likes

Statistisk sett gir det altså mening å spise kald Spaghetti a la Capri rett fra boksen hver dag, og bruke de 30-45 minuttene man sparer på middagslaging på kondisjonstrening?

2 Likes

Det trenger ikke ta lang tid å lage sunn mat, de fleste rekker begge deler. Når man trener så er det viktig å få i seg nok og god næring.

Trening, næring, hvile rinse and repeat :infinity:

3 Likes

Leste ikke forbi, så kan hende det er besvart.

Men, hvordan er disse intervallene satt opp? 4 intervalløkter i uka kan fort forhindre full restitusjon?

Trener forøvrig jevn styrke så ofte jeg kan, med nok belastning til at det “kjennes”. intervalltreningen jeg kjører er 3:30/1:30 x 8 med en hastighet mellom 4:30-5:00 pr/km. Ender opp på rundt en snau mil og er ikke dau i dagesvis etterpå Prøver å kjøre 2 ganger i uken, men er også fornøyd med 1.

Kostholdet, ja det kunne vært bedre. spiser sunt, men har noen vaner jeg kunne vært foruten. Minimalt alkoholinntak - det merker jeg gjør godt.

2 Likes

Prøver å spre det utover så ca annenhver dag, men innimellom blir det flere hviledager i forbindelse med reising osv. eksperimenterer fortsatt, bare intervaller er litt hardt, så tar noen dager med mer rolig trening også. Det er viktig å høre på kroppen.

En morsom variant på 4x4 jeg har begynt med er noe sånt som 6, 4, 2, 1, 0,5 Der man begynner litt lengre og så tar kortere intervaller etterhvert (så kan man få litt varierende intensitet og holde koken helt ut)…

Nå skal det sies at jeg har kjørt mye svømming og bare i det siste begynt å løpe i tillegg. Da merker jeg at svømming er en ganske mild form form for trening, kanskje også fordi jeg er vant til det. Etter de første øktene med løping fikk jeg ligge på gresset helt utmattet og hente meg inn.

2 Likes

Hmm, så 12-14 km/t. På flatmark da eller? Personlig så synes jeg det er vanskelig å løpe fort nok på flatmark uten at jeg samtidig utsetter knær, hofter, føtter osv for altfor stor belastning. Kanskje fordi jeg er 47? :stuck_out_tongue: Når jeg drev med intervaller, så løp jeg dem i oppoverbakker. Hvis bakken ble bratt nok ble det til kjapp gåing. Når jeg skulle ha hvilen, så gikk jeg bortover/nedover, evt veldig sakte oppover. Har en ås med rett utenfor husdøra som er 300 høydemeter opp, det tar ca en halvtime med intervaller. :stuck_out_tongue:

Har hatt endel problemer med søvn, så har ikke kjørt så mye hard trening siste halvåret, men begynner å nærme seg noe nå. Hadde vært fint å starte med intervaller igjen, synes jeg merket det veldig godt på kondisen.

Litt morsomt, samboeren min trente for å gå Birken på ski i vinter. Samtidig så fikk hun ned tiden hun brukte å sykle til jobb fra 25 til litt under 15 minutter. Hun startet med å sykle på elsykkel og bruker nå vanlig sykkel. :smiley:

3 Likes

Løper og kun 4 x 4 på 14km/t for tiden. 3 min gange på 6 km/t i mellom. Bulgarske utfall etter løpingen. To økter i uken for å ikke overbelaste. Ligger på ca 44min på 10km.

4 Likes

Høres ut som det går mest i kondisjons trening her inne og vel så bra det men vil påstå at jo eldre en blir bør det fokuseres mer på styrketrening og kanskje en intervall økt på mølle en gang i uka. Mer skånsomt for knær/ledd generelt sett.
Sykler selv hele året til og fra jobb og har noen bra treningsøkter med racere på el sykler i motbakker. Taper selvfølgelig men er ikke så langt bak! :blush:

6 Likes

Jeg føler jeg har fått ganske bra muskeltrening av intervallene også, spesielt svømmingen drar godt på overkroppen (armer og rygg), og faktisk også på løpingen (mer beina). Har tenkt at det er bra å etablere en solid grunn, og så spisse til med styrketrening senere. Men det er kanskje feil tenkt. Mer fokus på kjerne savner jeg litt.

Har økt bmi fra 20 til 21,3, fortsatt litt lavt

4 Likes

Svømming er veldig bra for overkropp og kondisjon generelt. Trener du ikke så mye styrke så prøv og legg inn en markløft og knebøy/beinpress økt ved siden av så har du en bra helkropps pakke vil jeg si.

1 Like

Kan poste treningsprogrammet mitt senere om noen er interesserte, men jeg kan iaf. si at det skal ganske lite innsats til for å få ganske gode resultater med styrketreningen og bli bedre trent enn de aller, aller fleste. Jeg trener 3 ganger per uke, 25-35min.

11 Likes