Gjerne!
BMI forteller egentlig ikke så velig mye. Fettprosent er et mye bedre mål
Hvordan måler du det? Hva er et bra mål? Jeg tenker alt for lavt heller ikke er optimalt
Noe sånt?
Hvorfor mener du det er for lavt?
På et tidspunkt, så hadde jeg BMI på ca 19 og mer styrke enn jeg har nå, omtrent null fett, du kunne se blodårene utenpå musklene. BMI på 21 med samme muskelstyrke hadde gitt meg 7kg mer fett. Nå har jeg BMI på 22 og ser jo at jeg har 3kg+ med overflødig fett
Mellom 10%-15% er optimalt mtp på testosteron.
Men alt under 20% er ‘‘godkjent’’. Jo lavere du går, desto mer krevende er det å holde. Så hvis ikke man ønsker å leve som en asket, så er vel alt under 10-12% ikke velig lett å oppnå.
Men den kalkulatoren der fikk jeg nesten nøyaktig samme fettprosent som med en vekt som målte fettprosent.
Hvis jeg spiser etter middag ligger jeg vanligvis på ca 18% fett, typ kveldsmat, snacks.
Kutter jeg mat etter middag (ca kl 1700), så synker fettprosenten til rundt 15% etter 1 mnd
Poste gjerne. Jeg tror jeg trenger litt mer struktur før at få fart på styrketrenningen.
Akkurat nå går i prinsip alt på kondisjon, men den begynner å bli ganske OK, så jeg kommer at sikte på at holde nivået. Og få inn mer styrke.
Klattret en del i vintras og det hadde god effekt. Men som sagt, litt annet fokus akkurat nå. Enklere at komme igång om man har et schema eller en plan.
Før løpningen har jeg nå en 5km + en 7,5 per uke som skall økes till 5+10. Siden tillkommer litt sykling og/eller fotturer.
Selv anbefaler jeg romaskin - skånsomt, får trent hele kroppen og er bra kondisjonstrening.
Ellers er styrketrening et must for alle voksne tenker jeg - når man først har kommet inn i rutinen, kommer resultatene raskt. Viktig å ha fokus på riktig teknikk ved styrketrening!
Denne artikkelen har gode tips til hvordan man skal klare å være konsistent med treningen - anbefaler alle som sliter med motivasjon om å lese den: Make Weight Training a Habit: 4 Science-Backed Strategies | Psychology Today
Interessant tråd, enig med mye av det som skrives her.
Fun fact; for noen få år siden tok jeg full blodtest, og fastlege konkluderte med at dette så veldig bra ut og at jeg hadde gode verdier på alt. LDL:HDL, vitamin D, mineraler (jern ,sink, mg, kalsium etc) osv.
Trener normalt styrke og særlig kardio fra sept- juni (jakt, fiske, randonne).
Det eneste “kosttilskuddet” jeg tar er flytende tran daglig året rundt. Pillene er en styggedom.
Men jeg spiser i tillegg mye fet fisk (makrell, sild, kaks/ørret og kveite) hver eneste uke, særlig som pålegg.
Spiser en del kjøtt, men da lam, rein og elg. Og for rein og lam primært ikke gressetende lavlandsdyr, men dyr som går høyt til fjells og spiser variert.
Jeg tar ikke kosttilskudd (ok, mg når det kribler i beina) fordi det for ofte er for bio-utilgjengelig og konsentrert. Dvs, mye fyker rett gjennom systemet ubrukt.
Prøver å få i meg så mye anti-inflammatorisk mat som mulig, eks omega3 fra fisk men også rein og lam (derav urte-spiserne). Spiser daglig tørket gurkemeie for curcumin. Den har veldig interessante egenskaper, eks tarmhelse.
Dette kostholdet er vanskelig for de fleste å gå til, spes mengden fisk jeg spiser er dyrt hvis man skal kjøpe det. Heldigvis selvforsynt med torskefisk og kveite, så vi spiser mye fisk ukentlig. Dette er en konsekvens av at vi har valgt å bo landlig i nord-norge med rik tilgang på dette. I tillegg er vi nesten selvforsynt med grønnsaker hele året.
Min filosofi er at å spise variert nok gjør at man ikke trenger kosttilskudd. Og legen er tydeligvis skjønt enig.
Kjenner jeg blir småkram i småbruksboneren av det der !
Hehe, ser den
En av favoritthobbyene mine er kveitefiske med stang, det er såpass effektivt at madammen har gitt meg ordre om “få no nokka sei og torsk for en gangs skyld”…
Ble kanskje litt lei smaken av kveite? De er jo ikke akkurat små
Hvis du ser på dødelighet og bmi er det en U kurve som har midtpunkt rundt 25. Det er mange grunner til det (en del sykdommer gjør at du går ned i vekt), men å ikke ligge alt for lavt på denne spesielt når man blir eldre er noe jeg har tenkt på. Hvis du vil bygge styrke må du også oppover bmi skalaen. 22-24 tenker jeg er ganske optimalt for menn. Så gjelder det så klart at man ikke bare går rundt med overdrevent mye overflødig fett.
Ja spesielt det som er laget av cellulose er jeg skeptisk til, jeg tror det er noen kapsler av gelatin som er bedre
Fra studien du linket til, mine markeringer av BMI 20-30.
Jeg må si at jeg ikke synes studien var et godt eksempel på av BMI 25-30 er bedre. Unntaket tenker jeg er cardiovascular som har data “all over the place”
Hvis jeg skulle gjettet, så vil jeg tro at det er mer sannsynlig at du klarer å holde på muskelmasse hvis du har BMI 25-30.
Hvordan ser det ut for 22-24 ?
Mitt mål er ikke 25-30 bare så det er sagt det er også en av mange parametre, ikke hovedfokus. Men å ligge litt høyere i forbindelse med at jeg trener og blir sterkere tenker jeg er lurt
Det ser du like godt som meg?
Another possible explanation of our results is that the body composition, not the body mass index itself, is the main determinant of mortality. Body composition analysis provides a more comprehensive assessment by analyzing the specific proportions of fat, muscle, bone, and water in the body. High body fat percentage, particularly visceral fat, has been linked to increased mortality risk due to its association with various health conditions such as cardiovascular disease, diabetes, and certain cancers. Conversely, a higher proportion of lean muscle mass might be associated with better health outcomes.
Research suggests that body composition measures, particularly high levels of body fat and low levels of muscle mass, may offer more nuanced insights into mortality risk compared to BMI alone. While both BMI and body composition play roles in assessing health risks, body composition analysis might provide a more detailed understanding of an individual’s health profile concerning mortality risk due to its consideration of fat distribution and muscle mass, among other factors.
As mentioned above, low muscle mass, being a part of frailty, is associated with increased mortality, and an increase in muscle mass will possibly improve the outcome. Then, an athletic body with BMI exceeding 25 may be connected to better outcome compared with people with BMI within “normal” range. This thesis is consistent with a finding that survival rates are increased in aerobic athletes compared to the general population [36], and may explain, at least in part, our results.
Det finnes en god del fat-fit folk som nok har rimelig god helse.
Veldig overdrevent syn på slanking/slankhet som helsemarkør i samfunnet. Man burde fokusere mer på å få i deg nok næring og få nok trening