Noen her som sykler 1-hjulsykkel?
Jeg startet sist høst. Utrolig moro. Dessuten er det veldig bra trening både for lår, kjernemuskulatur og kondisjon. I alle fall til man blir så god at nesten hele kroppsvekten kan hvile på setet. Har slitt litt med ryggen men også den ble bedre.
Slankhet i seg selv bør ikke være et mål.
Men mtp helse er det viktig å ha en slank midje. Mye bukfett senker testosteronnivå hos menn.
Prøv å gå på fjelltur med 10, 20, 30 kg for mye. På et tidspunkt, så er det ikke gøy. For en på 1,80 er 6 BMI 20 kg.
Neida, får virkelig eksperimentert på kjøkkenet med det. Blir ikke lei
Men foretrekker de små rundt 10-15 kg
Er generelt skeptisk til piller siden man ikke kan kjenne på smaken om olja er harsknet. Og harsknet fiskeolje er definitivt ikke et helseprodukt, tvert imot.
Og det er mye shady fiskeolje på markedet siden mye hentes fra sør-amerika. Oljen herfra er bedre på EPA/DHA enn nord-atlantisk, men vanskeligere å spore.
Bra artikkel! Motivasjonen merkes blir dårligere jo eldre en blir men det hjelper med et bra treningsgrunnlag bygget opp fra barne årene, bra kosthold og godfølelsen en får etter en treningsøkt. De som begynner å trene i godt voksen alder innbiller jeg meg har vanskeligere for å holde motivasjonen oppe over tid men vi er forskjellig.
Kan anbefale en full kroppsanalyse for de som vil ha et mer nøyaktig svar på visceralt fett, fettprosent, vanninnhold og muskel fordeling etc. Litt usikker på hva det koster idag men er noen treningskjeder som har det ennå tror jeg. Inbody analyse heter det vel.
Tror jeg går lenger nå med 21,3 enn da den lå på 20.
Jeg veit jeg er tregere nå med bmi 22 enn når jeg hadde bmi på 19. Spesielt på toppturer med oppoverbakker på 1200 høydemeter.
Ja, jeg synes den har noen veldig gode poenger. Spesielt dette med at man tilpasser treningsmengden til motivasjonen, dvs. at man ender med å gjøre LITT trening i stedet for ingenting de dagene hvor man er litt seig. Da bryter man ikke rytmen og er konsistent, hvilket er en av nøklene til treningssuksess.
Fordelen med å begynne å trene i godt voksen alder, er jo at man relativt raskt kan nå høyder man ikke har vært på tidligere i livet. Det er motiverende, det! Det jeg synes er oppsiktsvekkende, er at det skal ganske lite til, man må bare starte og være konsistent.
Mange måter å måle på. men som flere har vært inne på så er ikke BMI et mål i seg selv. Man må se på hva man trener for, og hvordan man trener. Er forskjell fra muskelbygging til utholdenhet.
Har etter snart 16 måneder med målbevisst trening og endring av kosthold selv kommet ned fra BMI over 30 til under 25. I “glansdagene” med mye styrketrening, fult vaskebrett og 8 mil løping i uka så lå jeg rundt 21-22. Alder tenker jeg også har stor betydning, for dette er mer enn 25 år siden.
Man blir ikke yngre med årene, men man aldres raskere ved å bare sette seg ned i båten og hvile på årene!
Fritt etter Terje Vigen.
Ja helt klart. Du vil merke bra fremgang til og begynne med så går det tregere før man stagnerer helt, er da man begynner miste motivasjonen😉
Jeg blir ikke noe sterkere eller mer utholdende i min alder så prøver bare bremse forfallet!
Beklager at det tok litt tid. Legger det ut som sammendrag for å gjøre det mindre. Tok bilde av treningsprogrammet mitt nå over 2 uker. I tillegg legger jeg også ved representative treningsprogrammer fra da jeg jobbet som PT.
Treningsprogrammene:
Sammendrag
Begge klientene trente med meg en gang per uke og gjorde ingenting selv utover dette. Jeg blandet meg heller ikke inn i kostholdet deres. Klient 1 er en kvinne i midten av 30-årene, klient 2 en mann på 60. Begge startet som utrente, og trente med meg ca et halvt år før jeg sa opp jobben. Klient 1 ønsket å ha med seg treningsprogrammet da jeg sluttet, så det er et tidligere program vi ser her. Jeg husker ikke 100%, men vet at hun kom opp på ca 115kg som treningsvekt på leg extension, 32kg på goblet squat og 50kg på leg curl. Ser i ettertid at hun selv på programmet jeg har lagt ved her har 8 repetisjoner på 102,5kg, 22.07.
Begge har en rekke oppvarmingsøvelser. Disse er valgt ut for å adressere de utfordringene de hadde da de kom til meg (min hovedoppgave var å “fikse” skadene til folk. At de endte opp med å bruke hele vektmagasinet på flere øvelser i prosessen, var bare en naturlig konsekvens av at kroppene fungerte bedre og de ble sterkere).
Tankegang og forklaring:
Sammendrag
Legg merke til at man på øvelser hvor man har høy grad av stabilitet, kan øke hver eneste økt, selv om man bare har 8-12 repetisjoner per uke per øvelse. Treningsprogrammet har kun vært tilgjengelig for meg (og klienten), så har ikke lagt noe innsats i å skrive sånn at andre skjønner det. Her måtte jeg følge et format hvor PT-timen skulle vare i 55 minutter, men ville i utgangspunktet at de skulle ha trent litt mindre.
Det er nok mye ukjente navn på øvelsene, men det finnes plenty av alternativer (listet opp nedenfor), og om det er noe som er spesielt med opplegget er det fokuset på teknikk og den lave belastningen gjennom liten treningsmengde (få repetisjoner) og nok hvile, ikke øvelsesutvalget - en øvelse er aldri bedre/dårligere enn teknikken man benytter, så der var jeg kjent for å være rimelig nazi. F. eks. på øvelser som beinpress ville de fleste starte med 100+ kilo, men vi måtte ned på 30-40kg før de klarte å gjøre øvelsen tilfredsstillende teknikkmessig. Folk flest ønsker å svaie ryggen, bøye hodet forover, ha vekten på forfot, miste spennet i magen og slippe skuldrene fremover under beinpress. Alt dette er kompensatorisk og “feil”. Det er rart hvor avhengig folk er av å bruke nakken til å løfte noe med beinene…
Det går fint om du ønsker å benytte apparater i stedet for frivekter. Obs! Treningen er på ulike senter, så vekten på apparatene på programmet mitt kan (heldigvis) ikke sammenlignes med mine klienters.
- Når det står f eks 3+1+1+1 betyr det at jeg tar 3 repetisjoner etterfulgt av 20-40 sekunder pause før jeg tar en ny repetisjon (i dette tilfelle tre ganger og totalt 6 repetisjoner). Dette benytter jeg om jeg ønsker å få litt mer stimuli fra en øvelse for å fremprovosere videre fremgang eller om repsantallet er litt lavt (<5).
- Jeg prøver alltid å bruke 3-4 sekunder på senkefasen (altså den veien du bremser deg selv/vekten) på alle øvelser, og relativt eksplosivt andre veien.
- Antall repetisjoner pleier jeg å holde mellom ca. 4-15, men det varierer litt med øvelsen i tillegg til at det er naturlig at man holder seg i øvre sjiktet av dette som nybegynner, for så å redusere med erfaring og teknikk.
- Nøkkelen i treningen er kvaliteten man har på det man gjør, både innsatsmessig og teknikkmessig; jeg stopper når jeg ikke klarer å utføre en eneste repetisjon til, uten at det i stor grad går utover teknikken. Jeg hadde ikke klart en til repetisjon om jeg så hadde fått 1 mill.
Endrer holdningen din seg under en øvelser, endrer du hvilke muskler du trener, så å være konsekvent på teknikken er ekstremt viktig. - Jeg har en rep-range for hver øvelse, som er tilpasset den konkrete øvelsen. Rep-rang angir en repetisjonsintervall som bestemmer hva du skal gjøre neste gang du trener samme øvelse. På beinpress kan det f. eks. være 6-12 repetisjoner. Jeg benytter samme vekt til jeg når toppen av rep-rangen (12 i beinpress-eksempelet), for så å øke vekta. Samtidig ønsker jeg ikke ha færre repetisjoner enn bunn av rep-rangen (6). Tar jeg 8 repetisjoner, har jeg samme vekt neste treningsøkt, helt til jeg når 12. Har jeg 12 eller flere repetisjoner, øker jeg vekta neste treningsøkt. På den måten vet du alltid hva du skal løfte neste økt. Løfte man 5 repetisjoner på en øvelse hvor rep-rangen er 6-15, så er det ingen krise, men indikerer bare at man kanskje burde hatt en mindre økning.
- Som oppvarming pleier jeg bare ta ca 70% av vekta jeg skal trene med 4-6 repetisjoner etterfulgt av kanskje ett minutts pause. Dette gjør jeg kun før de første (1-2) store øvelsene, da disse involverer alle muskelgruppene jeg trener den dagen.
Alternative øvelser til de jeg bruker:
Sammendrag
Benkpress - skråbenk, hantelpress (flat eller skrå benk), chest press, incline press, armhevinger med vekt
Sumopress - skulderpress (stående eller sittende), militærpress
Skullovers - triceps pushdown, franskpress, triceps kickbacks
Sidehev stående - alle øvelser hvor armene føres ut og opp, uansett posisjon på kroppen
Mage crunch - situps, andre crunch-øvelser
Dips - smale (tett mellom hendene) armhevinger/benkpress
Hangups - chins, nedtrekk/lat pulldown
Batwing rows - sittende roing, fremoverlent roing, roing i TRX, T-bar, Pendlay rows
Reverse fly - face pull, øvelser hvor man trekker strake armer bakover med ryggen
Biceps, sittende - stående, oppreist/lene seg bakover, Bayesian curl, “hammer-grep”, underhåndsgrep
Rygghev - apparat, liggende på gulvet, statisk hold i toppen av rygghev
Bulgarske utfall - andre former for utfall, step-ups, ett-beins-variant, markløft
Beinpress - goblet squat, ett-beins beinpress, box squat, knebøy
Leg curl - liggende eller sittende, leg curl i TRX
Leg extension - sissy squat, leg extension med kabel/vekt
Staggered hip thrust - ett-beins markløft, hip thrust
Tåhev, Menno Henselmans variant - tåhev, sittende, stående, på huk
Tibialis anterior - øvelse for fremsiden av leggen, trekke tærne mot ansiktet med strake knær, med eller uten vekt, stående, i beinpress eller lenende mot vegg
Veldig bra å se hva man kan få til! Er nok mange som tror at jo flere repetisjoner jo bedre og får seg en wake up call
Ny analyse av data fra VITAL studien. Samme studien som opprinnelig så på kreft og kardiovaskulære fordeler ved inntak av D-vitamin.
Why Telomeres Matter for Aging and Health
Telomeres function much like the plastic tips on shoelaces, preventing chromosomes from fraying or sticking to each other. As cells divide over time, telomeres gradually wear down. When they become too short, the cell either dies or enters a state called senescence, in which it stops dividing and begins secreting harmful inflammatory molecules. Telomere shortening is widely recognized as a hallmark of biological aging and has been associated with increased risk for chronic diseases such as cancer, cardiovascular disease, and type 2 diabetes. Maintaining telomere length is considered a promising target for promoting longevity and delaying the onset of age-related dysfunction.
The VITAL Study and Telomere Sub-Analysis
The VITAL study enrolled more than 25,000 adults across the United States to investigate the long-term effects of vitamin D₃ (2,000 IU/day) and marine omega-3 fatty acids (1 gram/day) on major health outcomes, including cancer and cardiovascular disease. Within this larger trial, a subgroup of 1,106 participants (mostly healthy older adults) was included in a telomere sub-study.
Vitamin D Preserves Telomeres Over Time, Omega-3s Do Not
The results showed that participants who received vitamin D₃ alone experienced significantly less telomere shortening than those given a placebo. On average, vitamin D preserved around 140 base pairs of telomere sequence over the four-year period. This effect remained statistically significant even after controlling for factors such as age, sex, race, and body mass index, indicating that the benefit was independent of these variables. The protective effect of vitamin D was also observed regardless of whether participants were simultaneously receiving omega-3 supplements.
In contrast, omega-3 fatty acid supplementation alone did not significantly influence telomere length. This suggests that while omega-3s may have beneficial effects on cardiovascular health and inflammation, they do not appear to directly impact telomere dynamics over the observed period. The finding adds to ongoing debates regarding the role of omega-3s in cellular aging and emphasizes the specificity of vitamin D’s potential in this context.
Nå hadde jeg treningsopphold på 2 uker og godt å komme i gang. Kjørte 1600m og 800m løping og så 400m, 300m, 200m og 100m svømming. Liker den nye strategien med å begynne med lengre distanser og så gradvis trappe nedover utover økten.
Er ikke så strukturert i treningen min, men tok hun på 5 år (og ca 20kg) midt i det nederste bildet på skuldrene et minutt opp de bratteste bakkene og bar sekken med regntøy og litt varmt tøy osv, så 5-7kg? Hun kommenterte etterpå at jeg pustet og peste, hun var jo ikke så sliten. Turen var på kanskje 7 km, halvparten av tiden gjennom stiløst terreng.
Som styrketrening før turen, så hadde jeg et par dager før hoppet litt i trapp med 5-åringen. Hun kommenterte at hun var raskere enn meg. Så tok jeg knebøy med henne på ryggen og så hoppet jeg sidelengs/framover fra ben til ben, kanskje 1-1,5 meter og så flyttet kroppen helt over, så jeg stod på ett ben på benet jeg landet på før jeg hoppet videre. God øvelse for å trene balanse og omtrent akkurat samme bevegelse/muskler som man bruker til skøyting på ski.
Å gå på fjelltur når man har vært flink til å trene pleier å være veldig fint
For min del, hele målet med styrketreningen.
Veldig interessant å ikke minst motiverende tråd !