Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Flytter den over her :wink:

Vi kan jo bruke leverpostei på boks som eksempel.

Fra 6 til nærmere 20 ingredienser på litt under 40 år! :scream:

image

4 Likes

En ting jeg synes er merkelig i all snakket om ultraprosessert mat, endret dyrefôr, moderne erstatninger for hvordan noe opprinnelig lages, er hvorfor det ikke er en selvfølgelighet at endret “input” = endret “output”?
Å gi et dyr et fôr de aldri har blitt tilpasset, kan jo umulig være noe god ide? Når mat blir endret til det ugjenkjennelige, slik at fordøyelsen og opptaket ikke går riktig for seg, bør de ikke komme som en stor overraskelse at det fører til følgefeil? Men neida, vi farger laksen for å få den til å fortsatt fremstå rosa og prøver å overtale alle om at mat som ikke eksisterte for 60år siden skal være det best for helsen vår.

4 Likes

Bare en liten presisering. Vi er vel ikke ment for noe som helst, men det handler om hva vi er best tilpasset å spise, både mennesker og dyr.

For øvrig enig i med deg.

1 Like

Røykaroma var jo veldig populært en stund, skulle liksom være sunnere, nå er det forbudt pga kreftrisiko. Tror man kommer veldig langt om man gjør ting uten så mye nye teknikker og produkter.

3 Likes

Det mest oppsiktsvekkende og interessante med leverpostei fra1984 VS 2022 er tilsetningen av vann!

i 1984 tilsatte man ikke vann, men i 2022 er altså vann den ingrediensen det er nest mest av i leverpostei. Og med vann følger vel alle tilsetningsstoffene som emulgatorer, stabilisatorer og konsistensmidler.

At ikke politikere og ‘‘Folkehelseinstituttet (sic)’’ stiller produsentene av ‘‘mat’’ til veggs og krever en forklaring på vegne av velgerne og folket er totalt ansvarsløst.

Min påstand at mange produkter som selges i matvarebutikker i dag er på kanten til svindel kontra maten som ble solgt tidligere.

13 Likes

Ok, mer memes her da :innocent:

image

3 Likes

Må nok trening til også :sweat_smile:

1 Like

Men denne la du nesten opp til selv :smiley:

image

4 Likes

Jeg har litt motsatt problem at jeg skal legge på meg noen kilo, det farger sikkert innleggene mine :upside_down_face:

For min del er det ca 1/3 kosthold 1/3 trening og 1/3 hvile

3 Likes

Hva gjør dere når dere hviler?
Er inaktive (mye sitting/ligging) eller går dere turer f.eks?

Først og fremst er det viktig med god søvn. Men ja gå turer er fint, så må man jo gjerne jobbe litt inneimellom, men å ta pauser og bevege seg er viktig så man ikke blir sittende i kontorstolen hele dagen

En ting jeg vil teste ut er lett styrketrening på hviledagene etter tips herfra, men da tenker jeg sånn helt enkle øvelser som man kan gjøre uten utstyr

4 Likes