Jeg har skrevet endel om HEX+ på FA. Har nå konvertert😂.
Siste « spådom» jeg hadde var at jeg veddet imot meglerbransjen med kursmål under 8 innen 6 måneder. Idag var den innom 8,91, som er innenfor 10% marginen. Hovedgrunnen til problemer for HPUR er utførlig beskrevet der. Kortversjonen er problemer i hele verdikjeden for hydrogene løsninger. Om faststoffbatterier får fotfeste i transportsektoren ( noe som er veldig sannsynlig), så er det spørs om et hydrogent alternativ er nødvendig. HPUR selv har også fokus mot batteriløsninger/ hybride løsninger, men problemet er vel den enorme tregheten vi ser, med da hydrogen som sist i rekken av grønne løsninger.
Så du ble kastet ut av HO
Du har prøvd å få kred for å ha spådd nedgangen har jeg sett.
Alt av grønne vekstaksjer omtrent har krakket i lang tid nå. Det er ikke noe spesielt her. Hex selskapene mener jeg ser fundamentalt spennende ut da de har så brede nedslagsfelt. Ikke sikkert hydrogen for lastebiler blir stort, men får mange caser innen storindustri blir det nok det. Og HPUR har avtaler på haugevis av milliarder for batterisystemer for el trucker med Hino som er eiet av Toyota. Hino er også største aksjonær i HPUR. Hex er verdensledende på beholdere for LPG og de lager også pipes osv for diverse gass transport.
Jeg tror det er makro, høye renter osv som totalt ødelegger nå, på sikt blir det nok bra.
Helt enig Bingo. Er ikke noe ved selskapets utvikling som forsvarer et slikt kursfall, kanskje bortsett fra at det er usikkerhet rundt finansiering fram mot break even i 2025. Jeg tror at Mitsui kan gå inn med mer, de har hvertfall en strategisk avtale med HPUR, hvor de gikk inn med 500 mill i våres om jeg husker riktig, samtidig som de garantert for ytterligere investeringer i HPUR, var det på opptil 1500 mill mon tru? Eller om det var totalt opptil 1500 mill med det de allerede har gått inn med. Usikker på om det skulle være gjennom emisjon eller lån, tror kanskje det var konvertibelt lån. Uansett, det er eneste usikkerheten jeg kan se, utenom makro da. Lastet opp reelt siste dagene og spesielt i dagens sluttauksjon.
Hej Norge
Monitor: dejligt at høre fra dig
Håber på nogle gode og objektive analyser fra dig
Velkommen på dette Forum
Nok ikke så god en ide at hakke alt for meget på ledelsen på dette Forum — men du er intelligent nok til at pakke sådanne meninger ind i pænt indpakning
Ser frem til at høre mere fra dig
Dansken
Ja hakking på ledelsen har vært gjennomgangsmelodien fra denne monitor hele veien. Til å bli helt gal av
Jeg har hverken etterlyst skryt, og slettet min profil selv i protest. Jeg skriver som regel kun når kursmål jeg satt er nådd ( og om du hadde lest alt fra meg på HEX+ så er min feil margin vært minimal mht.HEX+), eller om det er noe å melde som du ikke får gjennom norske medier. Om medier kommer med opplagt feilinformasjon påpeker jeg det også.
Hakking er noe annet enn begrunnet kritikk. Den har dessverre vist seg å være berettiget. Den begrenser seg også til grad av aksjonærvennlighet. Og ja: Den er ment som en motvekt til selvskryt, og meglerhus som legger det de sier til grunn for sine kursmål. ( Slike «bestillingsverk» bør du alltid være kritisk til).
For de som ikke kjenner meg, så er jeg ikke norsk og har jobbet 7 år for ING med terminhandel, så derav interesse for aksjer. Har hatt helt andre jobber her i Norge.
Så morsomt å møte deg her . Ja, vi få håpe at både HEX og HPUR ser bedre tider etterhvert. Kjøper man nå, så blir det spekulasjon i et sjefsbytte?
. Husker du at jeg foretrakk HEX fremfor HPUR for 2 år siden, da meglerhus hadde HPUR som sin store favoritt med kursmål helt opp i 115? ( Megleren som sto for den, har tjent såpass bra, at han har flyttet til Spania).
Også idag har jeg bedre tro på HEX enn HPUR. Det må ikke tas som et kjøpssignal…
Hej Norge
Monitor: husker tydeligt, ser frem til nogle tekniske analyser fra dig som jeg læner mig meget op af
Tiden kan vel snart komme til køb i HEX og Purus — virker bundløs lige nu, du må gerne give et vink når tiden nærmer sig.
Er ikke selv så god til Teknisk analyse – så bruger forum og medier for investering
Dansken
Du må tenke selv… selvom jeg trekker mine linjer selv, så er ikke TA alene noe å stole på… Som jeg skrev et sted:
«Jeg bruker TA, som en komponent i en totalvurdering av enkeltaksjer. Jeg holder meg som regel orientert om et 10 talls norske aksjer som jeg leser meg opp i og vurderer. I det inngår en vurdering av tallmaterial, ledelse og foretningsmodell. Så ser jeg på peers og markedet de er i. Alt annet ( makro/ geopolitikk/sentiment) må også vurderes, og om da en aksje er interessant, så vurderes innganger og utganger gjennom TA.»
Så er det alltid slik at vi står lengst unna grøten, er dårligst orientert, især i Norge. Det vi få vite er som regel « water under the Bridge».
Akkurat nå er det nok makrosituasjonen som styrer mye.
Jeg kan ikke finne noe som direkte går på HPUR. Teknisk har jeg vel sagt at kursmålet er å se 7 tallet, mens kursen lå betydelig høyre.
Også når det gjelder veien videre, er det i grunn to leire. Kall de gjerne optimister og pessimister. Så er det ALLTID tidshorisonten som spiller. .
Har man veldig lange briller og troa på at HPUR ( midt i ekspansjonsprosessen), klarer biffen så har du aldri fått kjøpt den til en lavere kurs. Snur man tankesettet, så har HPUR gått til helvete, mens endel andre aksjer har steget betydelig. Jeg for min del tror at HPUR vil skape betydelige underskudd (EPS) de kommende årene, og da snakker vi om 6 kroner i tap per aksje i løpet av 2,5 år. Det er ikke jeg med på ( utenom den mikroposten jeg kjøpte nylig).
HEX eier fortsatt mer enn 1/3 del av HPUR, og posten tynger tenker jeg. De har dog en sunnere basis, selvom de nå vurderer å ødelegge den ( utskillelse av Ragasco).
Utfra hendelser i selskapet det siste året ( nedsalg av Flakk, uavhengig styremedlem som går, dårlige resultater osv.), så er nok Flakk misfornøyd og vil ut. Derfor stripping av selskapet. Hvor gunstig det blir for HEX eiere få tiden vise.
Akkurat idag så tester HEX støtten 23,90-25,00.
He he Monitor
Kan godt tænke selv – har været markedet i mange år.
Men altid rart med lidt teknisk indsigt og meninger – så må man jo selv vurderer.
Lidt dyster læsning om HPUR – men du har sikkert ret – det går lidt trægt med den grønne omstilling
Har selv lidt mere fidus til Hex
Tak for dine inspill
Dansken
Etter det jeg har fått med meg,så er vel Hpur meget komfortabel med at produksjonen neste år vil gå for fullt,
Synes den har blitt for hardt straffet nå.
De leverer etter plan, kvartal etter kvartal👍
Dårlig formulert fra min side: Jeg vet jo at du tenker selv😂. Riktig observert at jeg har blitt mer pessimistisk til HPUR. Vi ser tydelige endringer i anvendelsesområder for de produkter de tilbyr/ kommer til å tilby. Også forsyningskjeden er fortsatt under press ( f.eks 40% mindre trafikk gjennom Panamakanalen, som rammer især USA, Kina,Japan og S-Korea). Kina sliter voldsomt, og nå spøker det virkelig for grønn satsing ( Wilders, Trump, Freyr osv. gjør viljen til å få til noe der vanskelig). Så går det jo virkelig dårlig med veldig mange sentrale samarbeidspartnere.
Om fremtiden er batteripakker til HINO traktorer, så prises HPUR høyt.
Så misliker jeg policyen, hvor man bare kaster seg på enhver bølge, for deretter å strippe selskapet.
Som du vet hadde jeg heller sett at de ble en del av feks. Air Liquide e.l., men det toget har gått.
Risikoen i HPUR er nå skyhøy, og barometeret peker feil vei.
Men selvsagt: Den dagen de overrasker med en milliardkontrakt som er bindende og konkret, så kan vi juble hele gjengen. Hittil så har samtlige «kontrakter» av verdi gått til helvete, og det er for meg veldig tydelig at ledelsen ikke vet hvordan de skal spise kirsebær med de store gutta.
Økende tap, hvert år, skyhøye utgifter til en topptung organisasjon og stor usikkerhet rund hydrogene løsninger i fremtiden er ikke Pink Floyd i mine ører… Om vi er enige om at tapene per aksje Iår, neste år og i 2025 vil være 6-8 kroner, så tror jeg på en betydelig utvanning.
Om du derimot tror på ledelsen som sier at de vil tjene gode penger fra 2025 og utover, så kan det hende at utvanningen blir mindre…
Jeg har ikke baller til å investere i HPUR ( eier dog en V75 kupong i den, som utgår Iår).
Jeg er totalt uenig.
Hpur rir 2 megatrender/markeder!!
Jobber selv med nye produkter stort sett innen anleggsbransjen og det som gjelder nå er
Batteridrift… Også på store maskiner.
Det er ikke uenighet om at de « by accident» har havnet med nesa midt opp i verdens største fiskedam. Det er nå mange år siden…. Alt dreier seg om inntjening. Om du er så skråsikker, må du vel kunne fortelle oss hva du legger i bunn for kursen i form av EPS nå og fremover.
Jeg legger ikke vekt på EPS i et selskap som er i oppbyggings fasen.
Stoler på ledelsen,som holder på guiding kvartal etter kvartal.
Og trender i markedet.
Snart kommer maskiner vi aldri skulle trodd kunne brukes på batteri på markedet.
Står faktisk ved siden av en prototype nå,som slippes når som helst.
Tja, så kursen skal opp fordi du står ved siden av en maskin som har batteridrift? Fremtiden er grønn, og da har det ikke noe å si at de går med store underskudd i lang tid fremover?
At rentenivået vil være høyt i lang tid er uten betydning, når de må låne mer og mer? Utvanning av aksjeverdier er en ikke- problemstilling ?.
Nei, her må du nok komme med noe mer konkret, og da er jeg især interessert i hvorfor kursen har rast mer enn de grønne indekser.
På torsdag starter COP28. Her skal 70.000 besøkende ( mange av disse med privatfly) snakke om Parisavtalen, som verden nå garantert ikke kommer i mål på.
Det viktigste spørsmålet om pengestrømmen er ikke på agendaen. Mange oljeselskaper deltar, og leder for sirkuset er en oljesjeik. Landet det avholdes i har nettopp bestemt å øke oljeproduksjonen fram til 2030…
Du slenger ut mange påstander nå Monitor1. Hvordan har du belegg for det? Selskapet har selv sagt at de i det korte bildet vil ha 10% mer negativ ebitda i fasen mot å oppskalere og få i gang flere fabrikker. Mens de i løpet av 2025 vil gå break even og ha en omsetning på 4-5 mrd kr. Mao betydelig vekst. De har kommunisert at de ligger godt ann til å nå det målet. Det vil være behov for tilskudd av mer kapital, de har ikke kommunisert hvordan ennå, men når Mitsui tok 500 mill i emisjon 1 mars i år, på 27 kr forøvrig, i tillegg til 800 mill i Convertible Bond lån, så ble det samtidig skrevet at Mitsui vil gå inn i strategisk partnerskap med HPUR og iflg mou avtalen vil de gå inn med ytterligere 1500 mill i framtida. Da tenker jeg at noe av det sannsynligvis vil komme i 2024, da det vil gjøre HPUR finansiert fram til break even i 2025.
https://newsweb.oslobors.no/message/584053
Begrunn gjerne hvorfor dine påstander er riktige?