Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hobby-tråden

Kaller du dama di for linselus? :smiley:

Nice bilde, Mye filter og fotossjåpp eller kameraskills?

1 Like

Haha, hun var nok bare en helt tilfeldig som så ut til å posere litt ekstra når jeg plutselig dukka opp med penisforlengeren min :wink:

Takker! Null filter, men noe photoshop må til da jeg skyter i raw-format. Få frem litt av dynamikken i bildet rett og slett, da det ellers blir veldig “flatt” i raw.

3 Likes

Jeg er på utkikk etter turutstyr. Først og fremst et telt (ikke helårs) som er værbestandig, lett og har plass til to store og en liten.

Pris, helst under 3000,-.

Sekk til madammen. Har sett meg ut Helsport Fjellheimen 65L, som nå er på tilbud til 1200,- hos XXL.

Sekk til meg selv. Vurderer nesten samme som til madammen, men har litt lyst på en 85L, da jeg nok må bære telt, soveposen til ungen og en del av barnets utstyr.

Vi skal kun på turer over 1-3 døgn, foretrekker komfort over finesse, men ønsker ikke å betale skjorta.

Tips? Mye friluftslivfolk her, så regner med det renner inn!

1 Like

Jeg går først og fremst dagsturer, så blir lite bruk av sekk på meg. Angrer litt på at jeg kjøpte en billig, solid, men tung sekk for evt flerdagsturer. Litt dyrere men lettere utstyr hadde nok vært en bedre løsning. Det er stor forskjell på å bære rundt på 20 kg og 15 kg.

2 Likes

Hva vil du si er en tung sekk? Jeg tenker mest på madammen, som er ei lita flis. Ser det finnes tilsvarende sekker som veier 1 kg, mens den Helsporten veier 2,3.

Edit: kanskje det blir denne…

1 Like

2,3kg for 65L er i “tung” kategorien i mine øyne, Ser at du f.eks får Bergans Rondane 65L som veier 1,4kg. Nesten en kg spart bare der. Hvis dama di er ei lita flis, så er det veldig merkbart. Btw, det var ingen anbefaling av Rondane-sekken, bare en observasjon rundt vekt.

Husk også på at det på lettere sekker gjerne er spart på padding osv, så man en lett men behagelig sekk er vel det som danner grunnlaget. Mer sannsynlig at man går oftere på tur hvis man ikke gruer seg til å ta på tung sekk. Det er bedre å kjøpe en sekk til 1500kr som blir brukt flere ganger i året enn en sekk til 1000kr som ikke blir brukt. :wink:

Btw, så finnes det veldig mye bra muligheter til overnatting på (ubetjente/selvbetjente) DNT-hytter rundt omkring. Det er ikke spesielt dyrt og du sparer mange kg i telt/sovepose. Som unge syntes jeg det var morsomt å utforske nye hytter hver dag og det er veeeeldig deilig å komme inn i en hytte hvis det har begynt å regne.

1 Like

Jeg er selv vant til en gammel Norrøna fra tiden i forsvaret. Den stopper vel først på drøye 4 kg på vekta, så alt vil i så måte være superlight å regne.

Men kjøper det med vekt for madammen. Den Heliumen frister litt. Får sjekke opp litt nærmere over påske.

Dattera er bare to år, så det blir kun kortere turer der selve overnattingen er målet, snarere enn turen. I hvert fall de første to årene. Teltet vil også bli brukt på noen fisketurer med kamerater, ikke alltid det er kurant med hytter da. :slight_smile:

1 Like

Hjalp fattern med å bære opp noen 40 kilos vinduer opp til hytta. Da var det praktisk med pakkrammesekk, men for noe ræl :stuck_out_tongue:

Hvis du samme hva kan ta på deg mye av bærejobben, så hadde jeg gått for noe sånt som den 55L sekken du linket til for dama di. Prisen så jo også ok ut. :slight_smile:

Kan gi deg noen svar imorgen. Koster fort skjorta å kjøpe kule ting dog :slight_smile:

1 Like

Jeg tar 80% av bærejobben ja! :joy:

1 Like

Bøker innen psykologi, filosofi og kunnskap generelt. Litt ekstra fokus på aksjer, økonomi, nevrobiologi og neuroplastistet siste tiden.

Reiser til USA en gang i kvartalet ca, som er et høydepunkt.

Trening og helse. Praksis og teori - som også er jobben min.

Fortknite og diverse Playstation spill i perioder med økt stress.

1 Like

Jeg har sett litt på denne elterrengsykkelen. Han får dem produsert på ordre og sendt. Vet liksom ikke om jeg kommer til å bruke den, typisk meg å kjøpe noe sånt og så blir den stort sett liggende! Men synes den både ser og virker fet!

Er det samme modell som den her? :slight_smile:

1 Like

Fattern har brukt en del penger på en specialized elsykkel. Helt nydelig i terrenget. Har noen mil på denne nå i påska. Elterreng er helt nydelig.

Når det skal sies: tror politiet får hendene fulle med disse kinasyklene. De går fort!

1 Like

Oppdatering på tursekker:

Nå står det mellom to sekker for min utkårede.

  1. Osprey Tempest 40. Bærekomfort, pent utseende (det teller faktisk) og lav vekt.
  1. Osprey Kyte 46. Bærekomfort, medfølgende regntrekk og mulighet for integrert drikkesystem. Litt tyngre, men større pakkvolum. Ikke like estetisk pen.

Jeg heller mer mot sistnevnte grunnet regntrekk og drikkesystem. Fjellsport har 25% i disse dager, så hyggelige priser.

For min egen del er det litt uklart, men tror jeg ender opp med Osprey Atmos eller en Gregory. Begge med 65-70L volum.

1 Like

Noen fler som dykker her? 8—10 meter sikt men ingen kveite, prøver på ny når sola står opp👌

#Grimstad

3 Likes

Woops… Kjøpte meg visst en sånn i dag. 1500,- inkludert remote på nyåpning av Elkjøp Storo.

3 Likes

Er det noen som driver med fjernstyrt helikopter her eller er det bare droner det går i nå?

Peilet inn skillsa på helikopter for 7 år siden helt til 2 åringen fant det en dag :sweat_smile::sweat_smile: sjukt gøy å mestre