Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Dersom denne krisen blir langvarig vurderer jeg det som overveiende sannsynlig at matvareforsyningen dessverre blir påvirket.

Hva tenker dere andre, preppere? :thinking:

Norge er 30-40% selvforsynt. Under halvparten av maten vi trenger.
Garantert ikke noe bedre siden 2014. Mest sannsynlig verre.
Verden har jo liksom vært rosa siden da…

2 Likes

Selv arbeider jeg i bilbransjen, og der merker vi nå tydelig at manglende tilgang på varer preger hverdagen.

MYE produseres i Kina, selv om vi her i Norge stort sett bestiller fra mellomledd i Tyskland og Sverige, samt litt fra Danmark.

Mange europeiske produsenter er dessuten totalt avhengige av underleverandører i Asia.

For eksempel, store partier med bremseskiver bestilt til Europa FØR JUL har ennå ikke kommet til Norge. Og selv om fabrikker i Kina, utifra tilbakemeldinger, tilsynelatende er igang med produksjon igjen, så vil leveranser bli reduserte og svært forsinkede.

Til og med helt enke slite -og servicedeler som oljefilter, kupéfilter og drivstoffilter vil trolig gå tomt hvis situasjonen ikke endres i løpet av 3-4 uker.

En liten «heads up» to my fellow preppers, dersom du planlegger service på bilen, et oljeskift eller er nødt til å fikse eller utbedre noe, så ville jeg sørget for å gjøre det NÅ.
Det kan være dumt å utsette det.

4 Likes

Heldigvis så er det i realiteten ikke fullt så ille. I alle fall en stund. Vi har en stor fiskeflåte, kan fange hval, skyte sel, jakte, pluss at vi har mye husdyr som kan slaktes og spises samt laks i mærder. Men, om det kommer mer trøbbel, så kan vi få alvorlige problemer på sikt.

Jeg har mildt sagt vært irritert på de som har ivret for å fjerne kornlagrene og argumentert med at vi har så mye penger at vi kan kjøpe alt vi trenger på det internasjonale markedet…

5 Likes

Når det er knapphet på bildeler så er det i alle fall liten tvil om at Bosch, som er verdens største leverandør av deler til bilbransjen, prioriterer leveringer til de tyske grossistene fremfor oss oppe i nord.

Det er ikke «bare å kjøpe», når tyskerne ikke lenger ønsker å selge, men heller beholder varene selv.

Et annet aspekt er at med den fallende kronekursen blir all import stadig dyrere…

2 Likes

I Italia sier de i hvert fall at det bugner av matvarer i butikkene fortsatt

2 Likes

Reell matmangel skjer nok neppe med det første, men at utvalget i norske dagligvarebutikker reduseres kraftig er vel kanskje ikke utenkelig?

Luksusvarer er kanskje det første som eventuelt forsvinner? :thinking:
Jeg kan se for meg at det blir glissent med franske og sveitsiske oster i ostedisken.

1 Like

Blir mange kupp på Finn.no fremover, det er helt sikkert

1 Like

Kjørte full service på bilen fredag forrige uke:)

1 Like

Da er det godt st man alltid har deler til 2 storservicer liggende. #gnier #skrursjæl

2 Likes
1 Like

Jeg tok service på Teslaen i går. Tok den før jeg gikk inn på postkontoret: fylte spylervæske.:blush:
Bremseservice tar jeg senere…

2 Likes

Såpe og vann er det mest effektive, håndsprit er bra dersom du går tom for såpe og vann.

5 Likes

Vet.
Bruker ab når jeg er i bilen eller er på farta.

3 Likes

:joy:

4 Likes
1 Like

Utrolig at de må ha retningslinjer. Åpenbart mye penger i smågodt!

1 Like

Er nok en del å hente der nå, spesielt etter at grensen mellom Norge og Sverige stengte. Handelen på Nordby kjøpesenter gikk ned med 90 prosent. Vet ikke hvordan det er med netthandelen.

1 Like

Nå er ikke en oljekanne til 299 + et filter til 80 kroner det som velter lasset heller hvis man slipper å svi en halv mill på en ny Tesla.

1 Like

Noen som har forsøkt å kjøpe sånne N95 eller N99 masker, som er vaskbare, og kan brukes flere ganger om man skifter filter? Har sjekka litt, og det virker som det er en del svindel/ågerpriser. Mye er utsolgt, også.
Blant annet virker det som om en norsk leverandør ikke var til å stole på…

1 Like