Dersom denne krisen blir langvarig vurderer jeg det som overveiende sannsynlig at matvareforsyningen dessverre blir påvirket.
Hva tenker dere andre, preppere?
Dersom denne krisen blir langvarig vurderer jeg det som overveiende sannsynlig at matvareforsyningen dessverre blir påvirket.
Hva tenker dere andre, preppere?
Norge er 30-40% selvforsynt. Under halvparten av maten vi trenger.
Garantert ikke noe bedre siden 2014. Mest sannsynlig verre.
Verden har jo liksom vært rosa siden da…
Selv arbeider jeg i bilbransjen, og der merker vi nå tydelig at manglende tilgang på varer preger hverdagen.
MYE produseres i Kina, selv om vi her i Norge stort sett bestiller fra mellomledd i Tyskland og Sverige, samt litt fra Danmark.
Mange europeiske produsenter er dessuten totalt avhengige av underleverandører i Asia.
For eksempel, store partier med bremseskiver bestilt til Europa FØR JUL har ennå ikke kommet til Norge. Og selv om fabrikker i Kina, utifra tilbakemeldinger, tilsynelatende er igang med produksjon igjen, så vil leveranser bli reduserte og svært forsinkede.
Til og med helt enke slite -og servicedeler som oljefilter, kupéfilter og drivstoffilter vil trolig gå tomt hvis situasjonen ikke endres i løpet av 3-4 uker.
En liten «heads up» to my fellow preppers, dersom du planlegger service på bilen, et oljeskift eller er nødt til å fikse eller utbedre noe, så ville jeg sørget for å gjøre det NÅ.
Det kan være dumt å utsette det.
Heldigvis så er det i realiteten ikke fullt så ille. I alle fall en stund. Vi har en stor fiskeflåte, kan fange hval, skyte sel, jakte, pluss at vi har mye husdyr som kan slaktes og spises samt laks i mærder. Men, om det kommer mer trøbbel, så kan vi få alvorlige problemer på sikt.
Jeg har mildt sagt vært irritert på de som har ivret for å fjerne kornlagrene og argumentert med at vi har så mye penger at vi kan kjøpe alt vi trenger på det internasjonale markedet…
Når det er knapphet på bildeler så er det i alle fall liten tvil om at Bosch, som er verdens største leverandør av deler til bilbransjen, prioriterer leveringer til de tyske grossistene fremfor oss oppe i nord.
Det er ikke «bare å kjøpe», når tyskerne ikke lenger ønsker å selge, men heller beholder varene selv.
Et annet aspekt er at med den fallende kronekursen blir all import stadig dyrere…
I Italia sier de i hvert fall at det bugner av matvarer i butikkene fortsatt
Reell matmangel skjer nok neppe med det første, men at utvalget i norske dagligvarebutikker reduseres kraftig er vel kanskje ikke utenkelig?
Luksusvarer er kanskje det første som eventuelt forsvinner?
Jeg kan se for meg at det blir glissent med franske og sveitsiske oster i ostedisken.
Blir mange kupp på Finn.no fremover, det er helt sikkert
Kjørte full service på bilen fredag forrige uke:)
Da er det godt st man alltid har deler til 2 storservicer liggende. #gnier #skrursjæl
Jeg tok service på Teslaen i går. Tok den før jeg gikk inn på postkontoret: fylte spylervæske.
Bremseservice tar jeg senere…
Såpe og vann er det mest effektive, håndsprit er bra dersom du går tom for såpe og vann.
Vet.
Bruker ab når jeg er i bilen eller er på farta.
Utrolig at de må ha retningslinjer. Åpenbart mye penger i smågodt!
Er nok en del å hente der nå, spesielt etter at grensen mellom Norge og Sverige stengte. Handelen på Nordby kjøpesenter gikk ned med 90 prosent. Vet ikke hvordan det er med netthandelen.
Nå er ikke en oljekanne til 299 + et filter til 80 kroner det som velter lasset heller hvis man slipper å svi en halv mill på en ny Tesla.
Noen som har forsøkt å kjøpe sånne N95 eller N99 masker, som er vaskbare, og kan brukes flere ganger om man skifter filter? Har sjekka litt, og det virker som det er en del svindel/ågerpriser. Mye er utsolgt, også.
Blant annet virker det som om en norsk leverandør ikke var til å stole på…