Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Kjøpt smågodt to ganger denne uken. De 1.5 kgene som jeg prata om for en uke siden forsvant veldig fort. Så lenge man bruker hansker ser jeg ikke problemet. Smågodtet ligger under lokk, og man må jo hoste eller nyse direkte på det for at det skal være problematisk :blush:

Eller puste

Smitter bedre enn noe annet dette

1 Like

Jeg nevnte vel ikke noe om kostnader?:wink:
Det jeg synes er supert er at en velger selv om en vil ha bilen på verksted eller ei.
Tesla anbefaler bremseservice, det er lurt, om en gjør det selv eller lar verksted gjøre det.
Du kan sjekke hva det koster å ha en Kia eNiro til 400.000, eller en Tesla til 400.000 (jeg betalte 402.000).
Kiaen må ha service hver 15000 km, den krever bytte av kjølevæske, det koster skjorta, mener det var rundt 5-10.000 kroner.
Kjører en 30000 km i året blir det noen kroner for Kia og de aller fleste andre biler.

Var på Mega igår, de pakka vekk en palle med smågodt som jeg er sikker på de kaster… :frowning:

2 Likes

Er vel ikke så mange som tør å dumpster dive for tiden?

1 Like

BearNocturne i kveld:

13 Likes

Angående hamstring og varemangel. Skulle kjøp klor til rengjøring. Tomt i de 2 faste butikkene. Tilfeldig?

1 Like

Nei, ikke tilfeldig.

Har fulgt en akskje i US, Clorox. Tidenes salg.

1 Like

Med så mye dasspapir som er kjøpt så er det jo logisk. Etter tidenes diare og bruk av dasspapir må også klosettet rengjøres, derfor klor.

2 Likes

Kjører bil som er 10 år gammel, går som ei klokke og service tas i garasjen.

1 Like

Lurer på hvordan prisen på en ny Tesla blir med de lave kronekursene…

Man burde jo bare tatt på seg å kaste den for de, og så sette smågodtet i karantene en ukes tid…

1 Like

Dette er meget bra for desinfisering: https://www.bole.no/desinfeksjonsmiddel-virkon-s-tabletter-50x5-g

En tablett gir 0.5l oppløsning som dreper tilnærmet alle virus, sopp og bakterier på 10 minutter. Så lenge oppløsningen er rød er den aktiv. Blandet oppløsning er effektiv i ca 5 dager. Oppløsningen har også vaske-effekt.

Ikke avgir det gass heller, og blir blant annet brukt til desinfeksjon av rebreathere.

1 Like

Er uinteressant for de fleste hva det koster å mekke bil selv.
Er faktisk uinteressant for flere og flere hva motorolje også koster…:wink:

1 Like

Postapokalyptiske cubertrucken vil sikkert selge OK i USA . Så kan de ha dieselaggregat på lasteplanet for lading

Leste vasketips i Aftenbladet:

Klor eller sprit?
Man skal ikke ta frem klor eller sprit, mener rengjøringsekspert Inger Dahl i Ren Ekspertise. Det er desinfiserende, men mikrofiberkluter og rent vann er det beste.

Vann og mikrofiberklut tar virus og møkk. Man kan eventuelt bruke litt såpe i tillegg, anbefaler Dahl. Kjør klutene på 90 grader etter vasking.

Alt du tar på er viktig å gjøre rent nå, erfarer Dahl. Hjemme hos seg selv har man egne ting og kjenner egne mønstre. Det er en fordel når man skal vaske over alle berøringspunkter, som gelendre, lysbrytere og armaturer.

Dette er viktig, mener vaskeeksperten:

Når du vasker dørhåndtakene, kan du brette kluten først. Bruk
en ren side av kluten for hvert håndtak og unngå at skitten side brettes mot ren kluteside.
Støvet er viktig å ta nå. Det svever rundt. Viruset er bitte lite og kan sveve på et støvkorn.
Vask fra øverst og gå nedover. Man avslutter med gulvet, som ikke er så viktig. Så lenge du ikke har barn som krabber på gulvet.

2 Likes

Tror jeg holder meg til klor og sprit ass.

Stoler ikke helt på microfiber mafiaen

Hadde det funka hadde ikke sykehusene brukt så mye klor og sprit.

4 Likes

Mikrofiberklut er bedre til renhold enn vanlig klut, MEN lager mikroskraper så er svært ugunstig på en god del overflater. Dvs det blir mer og mer skittent i ettertid etter hver gang du vasker over med kluten…

Såpe er bedre enn bare vann- selvsagt.

Og klor og sprit i kombinasjon med såpe og vann er enda bedre-selvsagt!

2 Likes

Kommer an på hvilken såpe en bruker og dosering.
Hvis såpen legger igjen belegg kan der nok diskuteres.

Når det gjelder kjøkkengulv som er fettete etter steking så må såpe til…

Andre avsnitt i denne er interessant.

https://www.ntnu.no/universitetsavisa/1798/saapevann1.html

Anbefaler å lese denne:

Såpe er best.

6 Likes