Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Hvorfor får jeg en varm følelse i hjertet? :heart:

2 Likes

Satt i møte idag med ffp3 respirator. Først ble jeg fleipet med, deretter fortalt at masker bare er mer smittsomt. Jeg ga beskjed at jeg kommer til å ha hjemmekontor de neste to ukene, det synes lederen min var fornuftig. Tror de tenkte var godt han hysteriske holdt seg hjemme.

15 Likes

ffp3 er det helsepersonell bruker, de som tror de er mer smittsomme er folk som tror vaksiner er farlige.

8 Likes

Var til og med ei som brukte en tante som var intensivsykepleier som autoritet. Hadde sagt masker gjør det værre.
Problemet ligger i at eksperter sier operasjonsmasker gjør det verre uten å skille på respirasjonsmasker og surgical masks. Og avisene slår opp at munnbind er galt.

Mange som “opplyste” meg i dag at det ikke var anbefalt . Jeg prøvde forklare forskjellen men ble møtt med tomme blikk.

4 Likes

Takk for tipset med laktosefri melk, har handlet så jeg skal slippe å sulte en mnd :wink: kommer det så langt at butikkene stenger helt og jeg begynner å gå tom , er det fisk i havet :wink:

3 Likes

Må stadig fylle på mer “tripple chocolate cookie” i nødlageret :cookie: :joy:

10 Likes

Håper bare snusen min kommer før posten legger ned :wink:

3 Likes

Ypperlig tid å slutte å snuse på?

Nikotin synes å ha både stimulerende
og dempende effekter på immunsys-
temet. De nikotinkolinerge resepto-
rene som medierer mange av niko-
tinets effekter mediert, finnes blant
annet uttrykt på immunceller slik
at nikotin kan ha direkte effekter på
disse cellene.
Signalisering via nikotinkolinerge
reseptorer kan ha gunstige immun-
suppressive effekter via det som
kalles den kolinerge anti-inflammato-
riske signalveien. Effektene av nikotin
synes å skyldes modulering av flere
immunfunksjoner, som produksjon av
betennelsesmediatorer og påvirkning
av hvilke celler som opptrer i beten-
nelsen. Samtidig kan nikotin også
aktivere det sympatiske nervesyste-
met, noe som i seg selv kan ha sterke
immunregulatoriske effekter.

4 Likes

Rifle
patroner
brekkjern
Pick up
molotow coctails
finlandshette

slik forbereder man seg i USA til ett skikkelig “loot-party” de neste ukene.
USA har en stygg tendens til å angripe sitt eget samfunn under større kriser, håper de viser folkevett denne gangen.

5 Likes

For gamerne: Du legger opp til Last of Us i den virkelige verden?

3 Likes

Mathem som leverer dagligvarer på døra i Sverige er nå helt fullboket frem til mandag neste uke

2 Likes

Du kan ta alt fra meg. Men ikke faen at du får snusen min :joy:

4 Likes

Gudbedre det høres ikke ut som noe som frister å drikke

Har bestilt mat for alt for mange tusen fra kolonial i morgen, en del ting ble utsolgt mens jeg fylte handlekurven :sweat_smile:

En ny greie er at de kan sette igjen varene utenfor døren. Smart!

5 Likes

Vurderte å ikke lage denne posten, men jeg antar den har en viss interesse.

Det finnes mange som føler at ikke er forberedt før man har våpen og ammunisjon i hus.

Så hvordan skaffer man våpen og ammunisjon lovlig i Norge.

1. Jegerprøven

Enkleste måten å få våpen på lovlig, ta kurset og eksamen og voila du kan handle hagle og rifle + tilhørende ammunisjon.

1. Pistolklubb

Dette er litt mer krevende men fortsatt en grei måte å få våpen på.

https://www.skyting.no/pistol/?gclid=CjwKCAjwmKLzBRBeEiwACCVihsaeHQawmWiz_DPr9D5QLJbrjBFjbzsFNU5I-t9fOvk9QeWoRTttHhoCP0gQAvD_BwE

Finn deg en klubb lokalt, fremgangsmåten under kan variere lik men er ca lik hos alle klubber.
a) Du må ta et intro/sikkerhetskurs
b) Du må delta på x antall nybegynner treninger
c) Du må delta jevnlig på trening i 6 måneder ( 1-4 pr måned avhengig av klubb)
d) De fleste klubber krever at du deltar på et stevne eller to iløpet av 6måneders perioden.
e) Noen klubber krever også at du deltar på en dugnad eller to.

Etter 6 måneders medlemskap kan du søke om våpen, klubben må signere et papir som du må vedlegge søknaden. Du må også ha gyldig medlemskap etter at våpenet er ervervet. Gjør man ikke det må man ofte selge det.

Så noen praktiske ting.

Kjøpstillatelse kontra bæretillatelse
Disse to begrepene blandes ofte sammen, ikke minst i media. Når man søker om å få kjøpe en pistol eller revolver, så angir man hva man skal bruke den til. Det eneste bruksområdet som aksepteres i Norge, er «trening og konkurranser». Man får dermed kun eie ett våpen som skal brukes til sportsskyting.

«Bæretillatelse» er det ingen andre enn Politiet som får i Norge. Man har ikke lov til å bære skytevåpen i Norge, annet enn på jakt, og for transport til og fra skytebanen. Pistol og revolver er ikke tillatt brukt til jakt i Norge, så her er det kun transport til og fra skytebanen som gjelder. Det er strenge regler for hvordan den skal transporteres. Det er bl.a. ikke tillatt å transportere ett ladd våpen.

Når man ser i avisen at en eller annen hadde bæretillatelse for en pistol, så kan man være 99.9% sikker på at det er en «eietillatelse» for trening og konkurranse det dreier seg om, og ikke noen reell bæretillatelse.

Så det viktigste. I Norge er våpen til for jakt og sport. Å bruke skytevåpen til egenbeskyttelse i eget hus fører ofte til dom mot huseier. Det skal EKSTREMT mye til før man får godkjent nødverge.

Finnes også en rekke andre måter å få våpen på, men dette er de enkleste.

7 Likes

Det finnes også kraftige luftvåpen ala denne som krever bare at du er over 18 år som du kan jakte villsvin med :slight_smile:

1 Like

Jeg nekter å tro du kan jakte vilsvin med et luftgevær…

Rett og slett fordi vilsvin er noen jævler som krever ganske tungt skyts.

Rettelse, å jakta vilsvin med den der er ulovlig, samtidig er det livsfarlig for deg selv fordi du ikke klarer å ta livet av vilsvinet, bare irritere det som gjør at det vil angripe og sansynligvis drepe deg.

3 Likes

Ja jeg vet ikke, så denne her (du må nok være ganske nær)

Det der ser jo ut som små griseunger…

I Norge er vilsvin definert som storvilt. Som sier litt om kaliber og kraft du må ha.

4 Likes

@Evilfreud jeg tok jegerprøven da jeg var 16, har ikke betalt lisens de siste 10 årene.

Søker de meg da opp på navn i butikken eller må jeg fremlegge bevis?