Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Vel det ble hauset opp utbytte og stor inntjening pga imo2020. Vi vet jo at dette feilet. Poenget er at når masse aksjer går 50-100-200%. Så er det dumt å sitte stuck i en aksje som går ned.

Men folk gjør jo hva de vil med pengene sine.

For å si det enkelt, mange har latt seg overbevise av amatører og troll som skriker høyt, og nå har folk bundet seg til masta på et case som ikke har materialisert seg på den måten som det ble “lovet” av de som mente dette var en supersikker og safe investering.

Imo2020 feilet kanskje, det gjorde ikke inntjeningen derimot. Hovedproblemet nå er hvor lenge tank markedet skal være dritadårlig fremover. HUNT aksjonærer får nok betalt i en eller annen form, før eller siden. At de ikke spyr ut hver eneste krone i utbytte, men heller prioriterer å refinansiere og få ned CB er helt rett etter min mening. Det gjør caset mye mer robust.

En illikvid aksje notert på en litt jallabørs, vil alltid prises med god rabatt mot peers.

2 Likes

Sikkert kjipt for de som handlet rundt 5 og 6kr, når ratene var langt over 100.000 USD. Men da har man litt seg selv å takke, det har blitt advart i gud vet hvor lenge om å handle tank når alt er på topp.

Det var jo rundt den kursen at hypen var som aller verst. Flere profiler på twitter hausset jo aksjen i skyene og snakket om bud, utbytte og enorm inntjening når kursen lå på 5. De som tok posisjon der oppe har selvsagt seg selv å skylde på, men det er lett å bli dradd med i haussen når folk med millionporteføljer viser frem hvor mye vektet de ligger mot et selskap og bare maler det rosenrødt.

“Det er bare starten” var vel en frase som ble brukt mye rundt den tiden. Siden den gang har det vært “laster opp, dette er jo bare latterlig billig”.

1 Like

Ikke glem " SNITTET NED"!

Likvideres selskapet til 4,3-4,7 så skal jeg si meg tålig fornøyd. Da får man premium sammenliknet med PNAV-vurderingene ellers i markedet, og kan spytte gevinsten inn i Oet feks og ta samme reise der:)

3 Likes

FLAGGING

Hunter Group ASA - Market Update

Hunter Group ASA - Memorandum of Agreement

5 Likes

Der var intensjonen om salget iallefall bekreftet.

2 Likes

Sett eller gjort noe beregning på mulig utbytte per aksje? Opptil 1kr hvis de ikke disponerer noe til nedbetaling av gjeld?

Salget frigjør 1.05-1.10 kr/aksje i egenkapital etter nedbetaling av gjeld, hvis jeg har regnet riktig. Om dette vil bli utbetalt som utbytte eller disponert til andre formål gjenstår vel å se.

2 Likes

jeg tror du har regnet feil?

Sakset denne fra FB.

Hvor mye blir det igjen når lånet på båtene er betalt ?

Denne meldingen kom rett før de 2 skipene som nå selges ble levert

Hunter Tankers, et heleid datterselskap av Hunter Group, forteller i en børsmelding at selskapet har fått 157,5 millioner dollar, eller 1,5 milliarder kroner, i refinansiering fra flere norske banker.

Når det lånet er betalt så har de så 10,9 mill $ igjen for å dele til aksjonærene

Det skulle bli ca 17 øre pr aksje i utbytte

Tror du har regnet feil Evil. Det lånet er for 3 båter.

Nå er 2 av de solgt. Antar at ca $50m må betales ned per båt, og resten i utbytte.

Ca $68m altså.

2 Likes

Jeg har ikke regnet, sakset det kun fra FB.

Det var du som anklaget noen for regnefeil først, Evil. Med henvisning til en facebookpost altså?

3 Likes

Jeg har tatt utgangspunkt i at gjelden tilknyttet Laga er på $52.5m [= 157.5 / 3] og at gjelden tilknyttet Saga er på $50.2m [= 100.4 / 2 ref. siste investorpresentasjon: “Refinanced Hunter Atla and Hunter Saga with USD 100.4m bank debt”].

168.4 - 52.5 - 50.2 = 65.7
65.7 / 575.4 x 9.4 = 1.07 kr/aksje.

9 Likes

Men Hunt har vel et lån på 420mill USD også?

220, pluss 157,5. Før egenkapital i 2020 er spyttet inn.

Analytikere antar fra $50m-$55m gjeld per båt.

Så alt fra $350m-$375m er vel rimelig å anta.

For jeg fant dette.

1 Lån på 420 mill $

[image] https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/08/hunter-group-er-fullfinansiert-og-klare-for-et-strammere-marked

2 Lån på 157,5 mill $

[image] https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/18/7539224/hunter-tankers-med-1-5-milliarder-i-refinansiering

Rettelse, ser fra Q2 rapporten.

Total non-current liabilities var per slutten av q2 $269 430 000. og Total current liabilities var $17 925 000.

Så $445 000 000. bør være totalt.