Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Vipps så var det nesten 100k dagen.

6 Likes

Dette er jo helt sykt, hvis jeg leser det riktig.
Gjennomsnitt i 2019 er 23K, nå er vi oppe i 100K i spot!

Det er jo fremdeles tidlig i sesongen, det betyr vel at dett kan bli den beste tanksesongen i manns minne?

Edit: 100K da, Hunter sine (snart) 3 båter er alle VLCC

1 Like

Dette er riktige rater, og du leser riktig. Kom også en tweet fra Hannisdahl som også bekrefter at markedet har gått helt av hengslene. At ikke Hunt rørte seg mer er litt rart, men vi må nok se at prisene på second hand og nybygg går opp før det kommer et virkelig drag oppover. At OET ikke går mer er et mirakel. Kjøpte noe der i går på 76,- på gi bort tilbud.

Dette er ikke drevet av IMO 2020, men på grunn av sanksjoner. Dette er litt typisk det som kan forekomme når du kjøper et eller annet i aksjemarkedet som er helt utbombet.

Det skal utrolig lite til før man får litt medvind. Om sanksjonene holder, og 30 skip skal ut av markedet for scrubber montering i Desember, plus 20-30 i Januar så orker jeg ikke engang å tenke på hvordan det vil se ut. $150-200K /m eco + scrubber premium? Overrasker meg ikke… Vi er veldig tidlig i sesong, det peaker vanligvis rundt November/Desember historisk. Med $200k så får du fort dagens markedsverdi i utbytte på et kvartal… Jeg tror ikke det skjer, men at det er en sannsynlighet for at det kan skje. 5-10%?

John Fredriksens formue ble på mange måter bygget fra 2003 i FRO som genererte hinsides med fri kontantstrøm.

image

FRO Dividende Historikk:

5 Likes

Du som regner på ting. Hva er beste bet rent opportunistisk, tatt hensyn til operasjonell gearing vs ung flåte med salgsoppside , FRO eller HUNT?

Sjekk ut ADS Crude Carries, (Merkur) den har såvidt begynt å røre på seg, mens de andre tankaksjene har gått 50-100%.
Kursmål ligger mellom 45-55 nok(Hanisdahl/Cleaves/Artic)
Aksjonærer DnB/First/Trond Mohn/Blystad/Ship F/etc.

Tror på nåværende nivåer så er det mer oppside på HUNT. FRO har gått veldig mye siden februar (de som gikk inn i FRO da, applaus fra meg), Hunt har ikke gått like mye - så tror oppsiden er størst der.

Jeg ser poenget ditt, og det er noe upresist.
FRO har gått mye hittil i år, men det er primært fordi de har hatt båter på vannet i et marked som var mye bedre enn i fjor. FRO handler på 1.4-1.5x NAV nå. (NAV er det samme som verdijustert egenkapital). Hunter handler på 0,91x, OET handler på ca 0.8-0.9x.
En generell tabbe mange gjør er bare å se på bevegelsene i kursene, uten å se på underliggende verdi…

Om FRO skal kjøpe OET eller Hunter så vil ikke det skje til deres NAV, men sannsynligvis nærmere FRO sin NAV om oppgjøret er i aksjer og cash. Jeg tror hverken Fredly eller Alafouzos familien kommer til å la JF vanne inn aksjonærene sine ved å kjøpe deres flåte (?)…

Hunter og OET har handlet mer på bevegelser i NAV, fordi de har sittet med nybygg som ikke har handlet i markedet, foreløpig. Det kommer til å endre seg nå. OET har hele flåten ute, mens Hunter vil ha 3 VLCC i spot markedet ved utgangen av Oktober.

ADS, Okeanis, og Hunt “lagger” FRO, men det er en stor forskjell på Hunter/OET sammenliknet med ADS.

ADS har 20 år gamle skip som de kjøpte av FRO omtrent for skrapverdi hvor de har montert på scrubber. Det som skjer er at de får en veldig lav break-even rate som gjør at de kan pløye ut veldig store utbytter og skrape skipene i 2021/22/23 avhengig av markedet. Du har ingen oppside i annenhåndsverdi…Kun skrapverdi.

I OET og Hunter så har du en signifikant oppside i annenhåndsverdier, og de vil etterhvert begynne å røre på seg gitt at dette markedet fortsetter. Ingen redere kommer til å være villige til å selge skip på dagens nivå ($96m ish for en leveringsklar VLCC). Hunter har en LTV på 70%, som gjør at de er veldig giret (ikke så mye som i 2000-2008 hvor de fleste rederiene hadde 90%). Bankene tilbyr stort sett ca. 60%, men Ship Finance var noe rausere. Fredly øker giringen, og det er ganske opplagt at det er fordi han er blitt mer optimistisk. Jeg anser også sannsynligheten for å bli kjøpt ut i OET og eller Hunter som ganske signifikant, og du vil potensielt kunne få en pris på 20-30% over NAV gitt at markedet er stramt. - Dette har vi sett før.

6 Likes

Mange gode poenger!
Men ved skraping av skip, er verdien ca 12-13 mill us.
Noe som gjør nedside begrenset, ved dagens rater, vil utbytter bli relativt høye.

Dvs, utbytte for 4Q /19, samt 2020, kan utgjøre nåværende børsverdi.

Er selv i Frontline/ADS/Oet/Scorpio Tankers(produkt-tanker)(us)/DHT(us)

1 Like

Har sett noe på STNG, produkt “lagger” VLCC ganske mye og det er en sterk korrelasjonen mellom de segmentene. Om IMO 2020 blir en home-run, kommer STNG definitivt til å få medvind. I likhet med de andre rederiene.

1 Like

Apropos Scorpio:

Vel verdt å høre på.

Enig!
Kan bli en god uke!

18 vccl blir brukt for lagring av imo2020/produkter bare i Singapore.

2 Likes

Det siste er veldig interresant, og noe jeg egentlig ikke hadde sett komme som en bi-effekt av IMO 2020. Det er uansett veldig positivt, fordi det drar ut tilbudssiden hvor det nå er helt klart mangel på skip. Så lenge det er mangel på skip kommer vi til å fortsette at ratene går oppover.

Det har tidligere vært spekulert fra enkelte aktører at raffineriene ikke har kapasitet til å lagre HFO fra og med 01.01, og de vil måtte ty til å lagre dette eller kaste det etter rederne. Vi får se.

Disse faktorene er det som er interresant med å investere i shipping på bunn, 2018 var et av de dårligste årene i tankmarkedet på 20 år. Av og til oppstår det effekter som påvirker tilbudssiden som sender ratene fra under cash break-even til veldig profitable nivåer. Jeg hadde bare ikke sett at dette skulle oppstå så tidlig som September. Om sanksjonene mot blant annet COSCO står frem mot Novemeber / Desember så er det ikke tvil om at tankmarkedet kommer til å bli brennhet med rater på $100-225.000 per dag for VLCC.

Hvor mange vccl/suezmax/aframax/produkt-tankers som blir brukt til lagring er uvisst?
Men når 18 vccl blir brukt i Singapore, kan vi vel anta at betydelig antall er »2020-lager», rundt om iverden.

Begynner å bli mange positive drivere for tank-aksjer.

Spore, Rotterdam og noen andre havner er veldig store på bunkers. Det kan nok tenkes at lagringen skjer i nærheten av denne type hubs.

Pareto er vel av de mest nøkterne når det gjelder tank

TANK:PARETO SECURITIES OPPJUSTERER KURSMÅL, GJENTAR KJØP
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities oppjusterer kursmål på tankrelaterte aksjer på Oslo Børs, og argumenterer for at investorer nå bør begynne å tro på 2020-estimater for dagrater på mer enn 50.000 dollar.
Det fremgår av meglerhusets seneste tankoppdatering mandag.
Fjerdekvartalsestimatene er allerede bullish, og meglerhuset mener at estimatene definitivt vil ha massiv medvind inn i 2020.

“Med om lag 2 millioner fat av inkrementell (U)LSFO- og MGO-volumer, så kan produkttankere bli vinnerne fra neste år, men med en økning på 1-2 millioner fat på årsbasis i raffinerikjøring i løpet av de tre første kvartalene i 2020, forventer vi at alle tank-segmenter til å dra fordeler”, skriver meglerhuset.

Aksje xxxxxxxxAnbefaling xxx Kursmål xxx Tidligere kursmål
Frontline xxxxxxxxKjøp xxxxxxx 105 xxxxxxxxxx 89
Hunter Group xxxx Kjøp xxxxxxx 5,5 xxxxxxxxxx 4,5

1 Like

Hvis dette slår til, vil inntjening av scrubbere, ta mindre enn 1.år.:+1:

3 Likes

Enda mer krutt for Tank👍

3 Likes

Datoen i forhåndsvisning er feil.

1 Like