Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Nå synes jeg det virker som om Hunter er en “crowded trade” så det kan være gunstig å sikre gevinst for de av dere som er inne med penger dere ikke tåler å tape. :slightly_smiling_face: Har ingen oppfatning på hvorvidt Hunter er dyrt eller billig, jeg sier det på generell basis

I forbindelse med Sars utbruddet falt Frontline 20 % i perioden 16.04 til 05.05. Ca 20 dagers dropp altså, før det snudde. Fra 05.05 til 14.05 gikk den opp igjen 34,6% og sluttet 7,2% over toppen fra 16.04.

Med en reprise av dette blir det jo ikke for ille. Spørsmålet er hvor lenge faller det denne gangen? I tillegg er vi nå i januar-februar, ikke april-mai. Det kan jo også være litt lite gunstig.

Solgte meg ut av Hunter fredag. Fornøyd med det :slight_smile:

Kan du sammenlikne ratene på samme tid, og se på om eventuelle havnenedstengninger er sammebliknbare med det som skjer ved coronautbruddet?

Noen som har oversikt over Vlcc pris i forhold til rater og evt kurs da?

Samt, er det noen som har et grovt tall på hvilke rater Hunter Group må ha for å “gå i pluss”?


"Cash breakeven first 6 months of USD 18,900 per
day, excluding ECO and scrubber savings "

Ellers er det utsted 575 362 013 aksjer, da kan man lett leke med potensiell inntjening ved ulike rater.

2 Likes

VLCC ratene i fritt fall siste slutning ble gjort på 25kUSD

Ingen krise. Er lavsesong og vi har hatt et kjempe Q4 og Q1, så dette er jo en bonus. De som selger nå angrer til sommern :slight_smile:

Får se om skraping / installasjon av scrubber øker da.

1 Like

Jeg sitter bare vente på Q4 tallene. Hvis Euronav tallene er en rettesnor blir det meget bra :slightly_smiling_face:

2 Likes

Men hva er break even etter de første 6 månedene?

Hannisdahl ligger inne med $21588 pr dag etter de første 6 mnd.

Rate estimat på $78000 i snitt for Hunter i 2020.
Desidert høyest av alle rederiene. Adscme på 2. med $71760.
$52000 i snitt for alle rederiene.
Han har truffet bra til nå, men vi får se :sweat_smile:
Tallene er fra den nyeste Tank rapporten.

3 Likes

Har du noen tanker/Teorier her ?
Spennende Aksje da med voldsomme utslag.


For min del prøver jeg å fiske litt her nede

1 Like

Så når ratene ligger på 25k , vil Hunt kunne få 50k pga skrubber og eco build. Gir vel ca 0.25 EPS i kvartalet med 7 skip. Uansett, vanskelig å si hvor langt ned vi skal nå :confused:

Avhenger litt av drivstoffprisene også, men hvis man har flere skip å velge mellom tar man helt sikkert et moderne som bruker halvparten så mye drivstoff i forhold til et som egentlig er klart for skrothaugen.

1 Like

Er ratene som blir avtalt inkludert drivstofforbruk for hele eller deler av turen, eller skal avtalt rate dekke absolutt alle kostnader?

Normalt så må reder dekke alle kostnader innenfor de ratene som settes, derved vil redere kunne gå i underskudd hvis ratene er under break-even. Slik jeg har forstått det, kan det likevel være enkelte ting som kan dekkes av befrakter der det er utgifter utover det som normalt inngår i en frakt. Det som omtales som scrubber og eco fortjeneste ligger i lavere break-even, men også at befraktere anser nyere fartøy som mer driftsikre og derved betaler litt ekstra da det gir mindre risiko.

Ratefallet vi nå ser er jo som forventet, men gir uforholdsmessige utslag på kursen. Tror det har sammenheng med at det har kommet inn mange tradere som ikke har satt seg grundig nok inn i caset, og trodde vi ville ligge på $150’ + i måned etter måned. De har nok nå fått litt panikk, og coronaviruset har ikke akkurat hjulpet på…

Min vurdering er at caset er like gyldig nå som for 6 mnd siden og det er bare å sitte stille i båten, vekte seg opp på lave kurser, og ta inn utbyttene som kommer. Det eneste jeg pr nå ser som kan rokke ved caset er at coronaviruset utvikler seg til en verdensomspennende pandemi med ødeleggende effekt for verdensøknomien, men da er vi vel ute å kjøre alle sammen uansett hvor vi er investert…

2 Likes

Det er andre som er bedre på dette enn meg, men ratene avtales gjerne i worldscale-poeng.

F.eks. WS 50. Faktisk pris i dollar avhenger av strekning osv. Det er også beregnet kostnader til fuel basert på tidligere snittpris og forbruk. Hvis en reder da klarer å skaffe billigere drivstoff (HSFO, eller i Euronavs tilfelle - hamstret VLSFO i sommer) - eller har en båt som er billigere i drift er i utgangspunktet dette noe som tilfaller reder.

Men, reder er jo klar over dette og i et dårlig marked vil en da kanskje være villig til å gå lavere i pris for å sikre arbeid siden man uansett tjener penger. Jeg tror det uansett blir spennende fremover.

Jeg akter ikke å sitte i tank gjennom hele sykelen. Kombinert med fritaksmodellen (investerer gjennom AS og Hunter er innenfør EØS) og at Fredly antakeligvis vil ta seg av problemet med exit på et godt tidspunkt mener jeg Hunter er å foretrekke fremfor f.eks. Frontline.

Hva som skjer videre etter eventuelt salg av båter (Hunter Tankers AS) kan man jo bare spekulere i, men jeg ser ikke bort fra at Fredly kanskje ønsker å bruke Hunter Group for videre akrobatikk. Kan i så fall se på det som et spennende fond med en meget dyktig forvalter som er dypt involvert med egne penger.

6 Likes