Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Interessant business case når man dekker inn kjøpet av et nybygg på under ett år, i kombinasjon med lease back med opsjon om tilbakekjøp. Hadde vært interessant å se den detaljerte leaseback avtalen.

Forsåvidt gammelt nytt, men analyse med oppdaterte tall etter avtalen:

Det hadde vært interessant å visst om de sikret USD/NOK for disse kontraktene med tanke på de siste tids svekkelse av kronen…

HUNT har inntekter og utgifter i USD. Ville vært total galskap å ha lån i noe annet. Da er man valutaspekulator og ikke investor i så tilfelle.

2 Likes

Han begynner å få veldig rett han Spetalen. At Hunt har inntekter i USD er per nå veldig positivt for oss og fremtidige utbytter, så får vi vi se om krona styrker seg igjen eller ei.

Fra Pareto
“While below current spot markets, we believe this is a wise move. USD 80,000/day will mean EBITDA of around USD 12.5m per ship for those six months, or an annualized asset yield of ~30% for ships that are brand new. We would now expect HUNT to generate net profit of USD 80 – 90m in 2020, which compares with current market capitalization of USD 200m. With near-term earnings now significantly de-risked, we would expect a valuation closer to NAV of NOK 5.2”

Net profit på 80mUSD/592 mill aksjer * 10 NOK = 1,35 NOK i 2020.
Potensiale ligger vell absolutt tilrette for 1 kr i utbytte i 2020, og skulle dollaren holde seg på nåværende nivåer eller høyere, og at vi tjener mer enn de 80 mUSD(Pareto skrev 80-90), så er det meget fine oppsider. I tillegg til nåværende NAV på 5,2 ref Pareto.

5 Likes

Her lukter det mer kaos

Selv om kursen har beveget seg marginalt oppover de siste to ukene, har kronekollapsen ført til at implisitt prising av skipene har falt en god del. Mens implisitt prising var ca. $87 mill per VLCC ved sluttkurs 3.505kr den 5. mars, er den i skrivende stund ca. $81 mill per VLCC ved kurs 3.60kr. Altså ca. $5m mindre enn hva man i gjennomsnitt betalte for båtene ved bestilling…

2 Likes

Greit nok, men er salg av båter egentlig et option nå? Kjenner jeg ikke er så opptatt av NAV-diskusjonen. har kun fokus på hva de kan tjene på båtene sine og betale i utbytte. hele casen med HUNT vs fks ADSC er jo at de har nye båter som kan seile i mange, mange år fremover

I mine øyne ville det vært svært gunstig å selge båtene nå når kronen er svak og det samtidig finnes andre attraktive investeringsmuligheter på Oslo Børs. Å selge flåten for en snittpris på $110m nå gir ca. 7,9kr per aksje. For å få det samme på dollarkurs 9, måtte man solgt flåten for en snittpris på ca. $128m. Men selvfølgelig, er jo på ingen måte sikkert at kronen vil styrke seg fremover. Poenget mitt var vel først å fremst å illustrere at kurs 3.50 i dag ikke er det samme som det var for to uker siden.

5 Likes

Flott oppsummert. AF må vurdere dette nå. Selg på 110mUSD. Betal ut inntekter til nå i utbytte.
Så kan aksjonærene selv reinvestere i aksjer som har fått juling. Relativ verdien er veldig høy nå.

1 Like

Sjekk investorpresentasjonen. Hunter Tankers AS er sidestilt med “other opportunities”.

Skal ikke se bort fra at Fredly har en plan for Hunter Group videre.
Det kan være ting som vi vanlige dødelige kun kan drømme om å være med på ellers.
Bare spekulasjoner fra min side :slight_smile:

2 Likes

Ja, her sitter jeg langsiktig.

Samme! Her ønsker jeg å få meg meg utbyttene fremover. Fredly har uttalt at “alt” skal tilbake til aksjonærene.

For de som hørte podcasten «Utbytte» i går var CEO i Frontline gjest. Det ble nevnt følgende
fra ca 11 minutter :
Utdrag fra analytikeren :
Do you see enquiries for 3, 6 or twelve months in terms of storage?

Utdrag fra CEO i Frontline:
“The current curve is about 73.000k$/d one can pay for a VLCC for six months”

At hunter har leid ut VLCC i seks måneder for 80k$/d i snitt for sine tre VLCC fremstår jo da meget sterkt?

Han fra FRO, var vel ikke helt enig. Han mente de skulle få bedre betalt.

Anbefaler alle å høre podcasten med CEO i FRO (ligger i Shipping tråden).
Jeg stoler på ham og laster opp - tror ikke markedet tror på disse prisene, men vi får se!

2 Likes
2 Likes

Markedet bryr seg ikke. De vil tape mer i tapsslukene sine.

Det eneste jeg lurer på når jeg ser slike artikler er hvorfor i alle dager eier har behov for å gå ut å si dette til media.

1 Like

Kanskje han skal selge?:smiley: