Kanskje de spurte han om hva tanker han har om tank for tiden?
I artiklen presenterer Fredly et regnestykke som tilsier en verdi på kr 7,40 per Hunter-aksje på fullt utvannet basis ved utgangen av tredje kvartal i år. Jobber med flere avtaler på resten av flåten. Spennende!
Det er to måter artikler ser dagens lys, enten ved at selskapet selv ønsker publisitet, eller at journalister ringer rundt for å få kommentarer på markedsbevegelser og utsikter. I min bransje er det klar overvekt av den første. Men uansett, det å hele tiden pushe på dette med prisingen til selskapet synes jeg er rart. Den eneste grunnen jeg kan se for meg er at han ønsker å trykke navnet til selskapet opp i trynet til folk som kanskje kan være interessert i å kjøpe selskapet.
Fredly: bæææ…og flokken kom etter
Alle med kalkulator ser jo at han har rett! Lite kjent selskap for mange!
De med fungerende kalkulator ser jo at oljeforbruket faller dramatisk nå pga Corona, og at det kombinert med at land fyller opp lagrene så fort de klarer, så vil man få et dramatisk dropp i behov for tankere innen kort tid.
Så da er det bare snakk om hvem som rekker å ta gevinst før det dipper hardt.
Du har vell kanskje fått med deg at Hunter akkurat har fått 6 måneders TC på tre båter? 80k/USD per dag per skip. Break even er rett i overkant av 23k/USD per dag per skip.
Ellers anbefaler jeg gjerne å høre sist utbytte podcast der CEO i Frontline deltar, og høre hva han tenker om tank markedet fremover.
Men klart, du har et poeng, så selskapene må være strategisk smarte, noe Hunter har bevist denne uken at de har vært.
Fra Pareto :
“While below current spot markets, we believe this is a wise move. USD 80,000/day will mean EBITDA of around USD 12.5m per ship for those six months, or an annualized asset yield of ~30% for ships that are brand new. We would now expect HUNT to generate net profit of USD 80 – 90m in 2020, which compares with current market capitalization of USD 200m. With near-term earnings now significantly de-risked, we would expect a valuation closer to NAV of NOK 5.2”
Net profit på 80mUSD/592 mill aksjer * 10 NOK = 1,35 NOK i 2020.
Potensiale ligger vell absolutt tilrette for 1 kr i utbytte i 2020, og skulle dollaren holde seg på nåværende nivåer eller høyere, og at vi tjener mer enn de 80 mUSD(Pareto skrev 80-90), så er det meget fine oppsider. I tillegg til nåværende NAV på 5,2 ref Pareto.
Hva legger du i kort tid? 1-3 mnd? Med dramatisk dropp, så regner jeg med du mener selskapet vil tape på driften i denne perioden?
FRO’s båter har break-even cost på $19400 og HUNT ligger vel litt under det igjen. Mao. skal ratene droppe ganske så heftig før de taper på driften. I tillegg er Q1 normalt den perioden i året båtene tjener minst hvis jeg har skjønt det riktig, mens dette Q1 har jo vært fantastisk.
Jeg tror noe av grunnen til at kursene ikke har tatt av helt slik de gjorde før jul er nettopp at ingen forventer at ratene skal holde seg kunstig høye. Gjør de det derimot, er oppsiden enorm fra dagens nivåer (og igjen, gitt en rate på 30-20k dagen så tjener både FRO og HUNT fremdeles penger).
Q4 og Q1 er normalt sesongmessig sterke kvartaler. BE i Hunt er 23k.
Robert Macleod er garantert klar for et veddemål med deg der du kan få satse pengene dine på at tankratene kommer til å bli elendige.
Fredly også.
Men du er kanskje for usikker på dine dystre spådommer til at du vil legge mye av pengene dine i potten?
Jeg legger jo penger i meningene mine hele tiden.
Men om du har en bedre forklaringen hvorfor den opplagte aksjen hunter ikke handles til mer enn 3,81nok så må du gjerne komme med den.
Mange som blir fornærma når folk påpeker negative aspekter med aksjene de sitter i.
Neppe tilfeldig at aksjen handles såpass lavt, tenker jeg, men har likevel en posisjon.
Mye verdier i baljene selv om ratene krakker. Og inntjening sikret i 180 dager, med lange kontrakter:)
Jeg tror du har mye rett i det du sier. Angående fredly som er en ekstremt dyktig mann så har han jo gamblet på imo2020, at verden ble rammet av en pandemi som har bombet oljekonsumet er ingenting han kunne forutsett.
Kan man tjene penger på Hunt, garantert. Kan man tape penger, helt sikkert mulig.
Viktigste er å ikke forelske seg i en aksje fordi det ender svært skjeldent godt.
Jeg bare lurer på hva du mener med dramatisk fall? Greit å utdybe det litt. Jeg tenker implisitt at du mener Hunter kommer til å tape penger i perioden, ellers så ser jeg ikke dramatikken.
Enig med å bli for opphengt i en aksje ikke er bra, og der er jeg garantert skyldig.
Regner med denne var til meg.
Finnes ulike estimater på hvor mye oljeforbruket. IEA spådde i begynnelsen av Mars at 2020 blir første året på lenge med nedadgående oljekonsum. Jeg har sett estimater opp i at forbruket er ned 10millioner fat pr dag. Mens IEA sine tall er langt mer moderate.
Joda er innlysende at konsumet av olje har falt mye, men det er ikke det samme som at situasjonen er dramatisk for Hunter og den vil dippe hardt. Blir for enkelt. La oss sjekke fasit om 6 mnd.
Så hvordan har du satset mot Hunter?
Jeg mener markedet ikke er effisient for tida. Det er panikk og frykt og tvangssalg som styrer nå. Er long i Hunter da jeg tror markedet kommer til å sende kursen opp når logikken og matematikken kobles på igjen.
Noen nevnte hunt er rigget for høst 2020. Fredly sa at globalt krakk var den ene av ti faktorer som kunne ødelegge dette spillet og nå er vi der. Jeg tipper han er godt hedget. Enig med evilfreud i at inntektene kan bli dårlige over tid iom at lagrer er fulle, og jeg regner med dette sammen med generell markedsuro er grunnen til lav kurs. men oljeforbruket fortsetter og nå vil nok enda færre nybygg komme på vannet + vi får skroting og konkurser som krever mye ressurser for rederne. Jeg tviler derfor på at hunt vil bli et stort tapsprosjekt men ting kan ta litt lengre tid enn mange av oss har håpt på