Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

det er en annen ting som vi også skal tenke på… De har snart 7 skip som er nybygg, med det siste i motorer og renseutstyr. Hvis de får “kjemperater” i f.eks. 6 mnd periode så vil mye være betalt, samt at de da kan få bedre betalt enn de fleste. Det er lite nybygg, og det er mange skip som er +10-15 år gamle… Og ikke minst alle de båtene som skal inn for å installere “scrubbere”… Tror HUNTER smiler til oss :slight_smile:

2 Likes

Hvor tror dere oljen skal lagres av f. eks tradere i Koch, Trafigura og Vitol? Det finnes ikke så mange alternativer.

1 Like
2 Likes

Om du hadde hatt ansvaret for innkjøp av all olje til en nasjon @Dressogslips ville du så klart kjøpe masse olje mens den er billig for å fylle alle lagre regner jeg med.

Når lagrene er fulle og oljeprisen stuper videre, ville du da stoppet å kjøpe olje, for heller å tære på lagrene med risiko for at prisen skyter til du igjen skal ut å kjøpe, eller vil du fortsette å kjøpe for å holde lagrene “toppa” mens priskrigen pågår og du kanskje får så mye som 70-80% rabatt på normal oljepris?

Kanskje du sågar ville vurdert å bygge mer lager også, eventuelt bruke tank til flytende lager i tillegg så lenge priskrigen varer? Så kan man heller tære på de reservene når oljeprisen igjen går over 50$

Om oljeprisen går under 20$ fatet vil det sannsynligvis også bli fristende for tradere å spekulere i å kjøpe flytende lager med plan om store gevinster når oljeprisen igjen går oppover.

Tror det vil gå veldig bra med tank framover jeg :wink:

2 Likes

Mulig dumt spørsmål, men er ikke det å lagre olje på en tankbåt veldig dyrt?

Avhengig av oljepris/fremtidig oljepris og rater på leie av VLCC. Er et chart som noen delte, men fant det ikke. Så slik jeg som amatør forstår det.

En VLCC tar 2mill fat. Kjøper du for 25$fatet og selger for 45$ innen 2 år har du tjent 40m

Å Leie en VLCC for 35000$ dagen koster 12.7m per år. Da sitter du med gevinst på ca 14.6 mill.

5 Likes

Jeg tror også det vil gå bra bare ikke så fort som først antatt for hunt. Etterspørsel vil bli lav en stund pga redusert samfunnsliv.

Kursen på Hunter vil nok gå opp etterhvert, men vil fremdeles være volatil all den tid vi har usikkerheten Corona viruset bringer med seg. Jeg tror den har etablert et nivå på mellom 3,5 og 4 en periode fremover. I mellomtiden er det to forhold som jeg synes er viktigere:

• Faste rater på ca $80k på tre av skipene de neste to kvartalene samt gode rater frem til nå tilsier at vi kan se en annualisert avkastning opp mot 1,4 - 1,5 kr pr aksje de neste to kvartalene, det er ca 37% avkastning på dagens kurs det! Deretter øker utbyttepotensialet etterhvert som flere skip kommer i drift.

• Fredly har ganske sikkert en exit-strategi, noe som hans nylige utspill i FA kan vitne om, og hvis han får full klaff så snakker vi om opp mot 7,4 kr pr aksje.

Dette synes jeg er forhold rundt denne aksjen som er enda mer spennende enn aksjekursen om dagen…

2 Likes

Fredly har hatt exitstratigi fra starten av dette. Han er ingen reder

Viktig å ikkje være der lengre enn han da?

Nei altså var litt rask på labben der, jeg mener med hele hunt-spillet. Enten blir heleninvesteringsselskapet solgt eller så blir all innmaten solgt. Aksjonærene kommer ikke til å bli sittende på en sånn gjeldsbombe med gamle båter osv

En fersk aksjonærliste for HUNT er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis

Hannisdahl med oppdatert tankrapport. Kursmål Hunter pr 1 mars 2021 settes til kr 11, en oppgang på 189% i forhold til dagens kurs!

1 Like

Noen som vet Hvorfor Blystad selger seg så kraftig ned i hunter?

Blystad solgte i seks Oslo Børs-selskaper under børsstormen

15 minutter siden · Anders Nybakken Kvale

En rekke profilerte investorer har solgt unna aksjer mens det har stormet på Oslo Børs den siste tiden.

Investor og skipsreder Arne Blystad er intet unntak, ifølge ferske aksjonæroversikter mandag.

Gjennom investeringsselskapene Songa Trading as og Songa as solgte Blystad i følgende selskaper sist uke:

• Syv millioner aksjer i tankrederiet Hunter Group

• Minimum 450.000 aksjer i oljeselskapet Panoro Energy

• 216.504 aksjer i forbrukslånsbanken Komplett Bank

• 110.000 aksjer i containerrederiet MPC Container Ships

• 59.057 aksjer i LNG-rederiet Awilco LNG

• 240.000 aksjer i seismikkselskapet PGS

Aksjonærlistene viser posisjoner frem til og med onsdag sist uke og det er mulig at Blystad har gjort endringer i etterkant av dette.

I februar solgte han også unna aksjer i Akastor og Solon Eiendom, har E24 tidligere omtalt. I desember i fjor kastet han kortene i seismikkselskapet Axxis Geo Solutions.

Gjennom Songa Trading og Songa as sitter Blystad nå på Oslo Børs-aksjer for rundt 194 millioner kroner, basert på selskapene han er blant de 50 største aksjonærene i.

2 Likes

Har gjort en verdivurdering på Hunter Group:

Liker hva jeg ser, og tror det er sannynligvis en god investering. Samtidig er det mulig at det går dårlig.

Trenger kritiske blikk!

8 Likes

Alle tankaksjer opp i kveld på blodrød børs! De har funnet kalkulatoren!

3 Likes

Flott presentasjon fra Frontline i går. Kan anbefales da mye angår tank-markedet generelt.
Skulle gjerne sett at Hunter hadde satt av tid til en live-investor selskaps gjennomgang etterhvert. Kun den Youtube videoen fra juli i fjor tilgjengelig utover Q presentasjoner.

1 Like

Synes Macleod har vært overalt de siste 12 månedene. Skulle gjerne sett mer av Fredly eller andre i Hunter teamet ute i media.

1 Like

Ja Fredly er jo på “ballen” av og til, senest i avisen for en ukes tid siden.
Vår CEO har sikkert nok og gjøre, og Hunter har jo en svært slim organisasjon. Men å f.eks være tilstede på DNB sin utbytte podcast, eller en investor gjennomgang via Nordnet sin plattform kunne sikkert vært nyttig for å bygge ut kjennskapen blant potensielle investorer ytterligere. Er jo noe med det å se/høre de live, og ikke bare gjennom kvartalsrapporter.
Man kan jo spille dette inn til DNB og Nordnet direkte også.

2 Likes