Yes, men dette må godkjennes av Hunter om jeg ikke tar feil. Bør ligge noe i potten for dem også.
Can’t have it both ways.
Denne er fin for dere “Jaktere”
Reportasje fra sysla om Hunter Laga:
Hei, ny her. Hvorfor stupte hunt idag?
Rykter om kutt i oljeproduksjon.
Beklagelig at folk som Hannisdahl og Nordnet som har frontet tank snur i synet tvert etter at en mengde retail har kjøpt nær topp
Synes ikke det er helt fair å si om Hannisdahl. Han har vel sagt hele tiden at OPEC+ blir enige på et tidspunkt. At man ikke skal oppleve disse ratene over lang tid er på sin plass. Tank er jo fortsatt interessant så lenge en har rater som er over godt over 25K.
Thats how mafia works, men vi er jo flere som har advart
Enig. Om dette kom som en overraskelse på noen får de se på det som en lærepenge om å aldri følge eksperter blindt. Shippingbransjen generelt er en bransje som er veldig følsom ovenfor endringer i makrobildet og er gjerne de som merker endringene først av alle (og definitivt lenge før norske aviser skriver om det). Det er derfor spesielt viktig å følge nøye med på makrobildet og gjør opp sin egen mening.
At OPEC på et eller annet tidspunkt kom til å bli enig om et produksjonskutt som er negativt for tank burde de fleste vært klar over, uavhengig av når det ville skjedd. Dette synes jeg også har vært tydelig frontet, til tross for at det er ganske åpenbart. At kuttene skulle komme allerede nå var det ingen som visste, heller ikke Nordnet og Hannisdal.
Det er en grunn til at det snakkes mye om «dumme penger» blant shippinginvestorer. Alt for mange spekulanter baserer kjøpene sine på artiklene som kommer på E24 og Finansavisen, noe som har oppfostret en holdning blant shippingtradere om at man skal starte å selge seg ned senest 1-2 dager etter første artikkel i norske medier.
Jeg reagerte også på det. Forstår bare ikke helt da jeg føler Hunter ikke har steget noe voldsomt i denne “sinnsyke” perioden. At den kom til å ta slutt engang var det jo ikke tvil om. Så spørs det om Russland og Saudi faktisk kommer til enighet, og mye de faktisk velger å kutte.
Syntes uansett Hunter kommer godt ut av dette. Sikret 3 båter på 6 mnd TC 80k/d Dollar. Muligens Disen blir låst til 18 mnd og 60k/d om vi skal stole på Tradewinds(selv om ingenting har blitt meldt av Hunter), og Saga klar til å ut på kontrakt igjen fra den 10 April ifølge MarineTraffic.
Så langt i år har Hunter tjent minst 0,9kr aksjen på kjente rater og kontrakter.
Dette er altså før tre baljer til skal på vannet.
La oss si, grovt regnet, at Hunter har mellom 1800-2000 inntjeningsdager for båtene i 2020.
Sålangt har man tjent 0,9kr aksjen på under 850 dager.
Tror Huntercaset er greit derisket på under 4kr aksjen:)
Som regel er en båt på kontrakt i 300 av 365 dager, så å anslå 2000 inntjeningsdager i løpet av 2020 er kanskje litt mye.
EDIT; Siden jeg ikke har så voldsomt mye å finne på i disse coronatider - her har dere en litt mer nøyaktig grovregning😂
Ut fra det jeg har notert meg så langt i år ligger vi på ca 800 inntjeningsdager (inkludert 6mnd kontrakten på Laga, Freya og Atla, ekskludert Hunter Disen).
ATLA + FREYA + LAGA
Grovt anslått gjennomsnittlig kontraktsslutt: 31.10 - 60 inntjeningsdager x 3 = 180 inntjeningsdager igjen
SAGA
Ukjent status, siste kontraktsslutt ca 01.02. Om man antar denne har full utnyttelse fra i 31.03 ender man på 270 dager
DISEN
Forventet levert 31.05 - maks 180 inntjeningsdager
NYBYGG 6
Forventet levering 31.07 - maks 120 inntjeningsdager
NYBYGG 7
Forventet levering 31.07 - maks 120 inntjeningsdager
TOTALT
1670 dager fratrukket dødtid på 17% = ca 1400 inntjeningsdager.
Ja det er nok riktig, veldig grovt regnet.
Tenker allikevel at vi sitter med et lavrisk case, i relative termer, i tankverdenen.
Det er nok helt riktig, men jeg tror det kan være skummelt å sitte med store mengder tankaksjer de neste par ukene om produksjonskuttene går gjennom, evt økes.
Jeg er veldig bullish på tank men solgte meg helt ut fra FRO pga. TA: 10% daglig og så 20% sist fredag var nok til at jeg fikk høydeskrekk. Men ikke alle som kan lese charts og ta slike avgjørelser. Hadde ikke Opec meldingen kommet ville jeg nok kjøpt tilbake under 100 igjen så litt flaks må man også ha.
Enig i at Hannisdahl ikke kan blames direkte, men advarseler om hva som ville skje ved produksjonskutt har jeg sett lite av i media.
Still, som du sier, rater på, si 25-50k dagen er fremdeles meget bra. Likevel, det er såpass mange som har kjøpt seg inn på 80-90-100 kr nå (i FRO) at jeg tror mange vil gå på en smell her nå og aldri røre tank igjen. Det er litt synd for det er en av de mest spennende sektorene på børsen synes jeg, i tillegg til biotek
Gode poenger Nocturne. Liker veldig godt din investeringsstragi og tankegang.Takk for alt du deler.
Helt uenig. Alle vet at shipping er høyrisiko. Jeg økte i går (shipping), økte videre i dag, og øker antakeligvis neste uke. Har aldri før hatt så høy eksponering mot shipping før og ser gode muligheter her framover.
Håper du ikke blir skuffa.