I Frontline sin selskapspresentasjon hos nordnet stod det hvertfall svart på hvitt at produksjonskutt var en reell risiko som ingen kan forutse, så de har hvertfall gjort jobben sin. Hva andre medier har gjort skal jeg ikke uttale meg om, men informasjonen er ute og lett tilgjengelig om man gjør litt research. Såpass burde man klare før man kaster tusenvis av kroner inn i et selskap
Nok et verdifullt bidrag til tråden Har du en agenda utenom å bare slenge dritt? Vet med relativt stor sikkerhet at etter en dag med kursfall, har du vært innom og lagt igjen noe småtteri Hva du gjør som moderator på et forum, er en gåte for meg.
Om folk kjøper FRO på 100 og selger på 60 så får de bare gjøre det tenker jeg. Det er så mye info der ute at alle kan gjøre kvalifiserte investeringer. Som Buffett sier, du trenger ikke ha en IQ på 140 for å gjøre det godt i aksjemarkedet - du trenger bare litt common sense.
Når det gjelder tank så er det vel kun FRO som har hatt noen skikkelige verdistigning denne runden med bonanza rater - selskap som HUNT har på fundamental verdi vært under valued. Og det er nok ikke rart mtp meltdownen som har vært i markedet. Jeg er et kjøtthue, men et enkelt regnestykke på 7 båter, en breakeven på 20K ish og rater i rangen 50K-100K, så klarer jeg å regne på et ca. resultat. Og da får en bare vurdere om det er dyrt eller billig da på 3,5 - 4,5.
Det er ikke kødd, når folk kjøper en telefon eller en TV gjør de masse research, men når det kommer til aksjer gjør de lite due diligence. Så kjøper de dyrt og selger billig. Det er litt krise. Som Fredly sier, det viktigste er å kjøpe når det er billig.
En siste ting, folk kunne sikkert også hatt litt tålmodighet - av og til tar det år før en investering gir den avkastningen eller får den utviklingen du så for deg.
Dette er real simple stuff - jeg har hatt finans på masteren, men det er ikke sånn at du har bruk for veldig mye av det du lærer der når du investerer på Oslo Børs - du trenger bare å tenke litt fornuftig.
Er enig med både deg og @roblar, men man blir ikke lenger overrasket når man sjekker Shareville og folk spør hvorfor FRO faller så mye. Da tenker jeg det er noen som har lest E24 eller Finansavisen og ikke fått med seg nedsiderisikoen. Men ja, man kan vel egentlig ikke skylde på så mange andre enn seg selv.
(Edit: beklager å skrive om FRO hele tiden, blander trådene litt )
Jeg har lyst å kjøpe en større post i Hunter men valgte å vente litt og kjøpte heller en liten post i OET. Jeg er ny innen tank og bruker mer «common sense» en kunnskap. Hva jeg ikke forstår med markedet er følgende:
- Jeg ønsker en utbytte aksje som kan gi meg +10% per år i utbytte. Tankmarkedet virker å være en trygg grunn med høye utbytter. Selv om noen kvartal ikke gir utbytte får man det kraftig igjen senere slik at man ender med +10% eller mer. Dette har jo skjedd med en oljepris på over $50 år etter år så hvorfor skal dette stoppe med oljepris under $50. Det forstår jeg bare ikke.
- Ja verden er snudd opp ned og lav oljepris gir bonus i oljelagring. Men dette er jo en bonus og om OPEC kutter og vi får mindre etterspørsel grunnet corona men litt høyere oljepris på $35 så burde de jo fremdeles få høye rater. Grunnen er at om verden bruker mindre olje vil det bli overproduksjon igjen og dermed må man ha lagring. Om man ikke behøver lagring vil jo production og consumption gå hånd i hånd og ratene burde ligge på nivåer som de gjorde for ett år siden. Med andre ord burde selskapene tjene penger som normalt uten bonusen. Stemmer ikke dette?
- Om ratene blir lave kan HUNTER gå konkurs eller vil de bare ikke være i stand til å betale ut utbytte?
- Aksjekursen til Hunter har ikke beveget seg så veldig mye de siste årene. Noen som kan forklare hvorfor? Dårlig marked ? Ser høyeste kursmål er 11kr og laveste er på 5kr. Det er jo en oppside her men med tanke på de nye båtene til HUNTER, kontrakter som er gjort, dyktig ledelse burde ikke HUNTER ha ett stort vekst potensial eller er selskapet kun fokusert på utbytte ?
Har selskapet kommunisert noe som helst om utbytte annet enn å si at det meste av overskuddet skulle deles ut til aksjonærene?
Vil evt. mer håndfast info fra styret om utbytte kunne påvirke kursen?
Jeg sliter med å forstå den tilsynelatende lave kursen i forhold til forventet resultat på ca. 12-13+ cents/aksje for i år.
- I utgangspunktet er tank alt for volatilt og syklisk til å sitte langsiktig, derfor vil jeg ikke anbefale å sitte på tankaksjer over lange perioder. Eneste unntaket er under denne toppsykelen vi nå ser som blir beskrevet som en «once in a generation»-event. Når det kommer til utbytte kan man ikke forvente faste årlige utnytter på 10%+ i tank da slike utbytter kun utbetales i veldig gode tider. Videre svinger kursene så voldsomt at det er vanskelig å oppnå god avkastning om man bruker slike aksjer som utbyttecaser (se FRO sin utbyttehistorikk og kursutvikling)
- Ja, resonnementet ditt er riktig. Markedet vil fortsatt være forholdsvis stramt til tross for produksjonskutt. Det som er verre er når man begynner å bruke all den lagrede oljen i tillegg til at man har en moderat produksjon. Det skal samtidig sies at ratene var nede på 20k-tallet mellom de to enorme rateboomene vi har sett det siste halvåret, så du skal ikke se bort fra at man ender i nærheten av det nivået når ting roer seg.
- Hunter har cash til å klare seg i ca et år, og mtp underskuddet som kommer på skip i markedet litt frem i tid bør i utgangspunktet Hunter være trygg
- Kursen har bevegd seg lite siden ratene har vært forholdsvis lave i forkant av boomen som startet i fjor høst. I tillegg hadde de få båter på vannet på den tiden og aksjen var illikvid
Jeg har lang historikk med å advare mot aksjer som har endt opp som bais. Ikke alltis populært for de som sitter all inn i en aksje, men veldig mange er happy for rådene i ettertid.
Flott at du advarer mot aksjer og sektorer du ikke har tro på.
Men å blande inn mafia og komme her å si at dette har du advart om - akkurat som det er en vedtatt sannhet at sektoren faller fra hverandre framover - det er ikke toppen av ydmykhet du framviser her i hvert fall.
Jeg har jo advart mot dette i lang tid, vi har hatt masse diskusjoner om dette på chatten blant annet. Og jeg har jo vært lagt i hat av de ivrigste tank gutta nettop på grunn av dette. Skal lage en litt lengre post med hvorfor jeg tror det er dumt å sitte tungt inn i tank litt senere idag
Ser ikke helt problemet her, all den tid HUNT tjener gode penger så langt i år, de neste 6 månedene og gjorde det i fjor.
Venter i spenning på å lese den posten. Så vidt meg bekjent er frontline den aksjen som har betalt gode utbytter til sine aksjonærer lengst på OB.
Hvorfor det ikke har lønt seg å holde på disse aksjene for å motta utbyttene og eventuelt gå ut på tidspunkt når aksjen ligger høyt og inn når den ligger i nedre del blir interessant å lese.
Klarer du å få med at det er sannsynlig at frontline eller hunter nå skal gå konkurs også blir det en komsik påskehistore. Gleder meg til en god latter
At Evilfreud er negativ til tank er ikke noe debattanter her bør ta personlig.
Vent heller på argumentene, og gjør dere opp deres egen mening.
Vi er alle enige om at tank er høy risk, det innebærer selvfølgelig også enorm nedside. Spesielt i en verden der oljeproduksjonen kanskje må ned med 20m fat om en kort stund.
Det aller beste med forumet, er når folk utfordrer synet ditt. Når alle sitter rundt bordet og er enige øker kunnskapen mye mindre, enn dersom man må forsvare posisjonene sine.
Tankratene vil være på ATL etter dette, HUNT gjør det sikkert best mens andre selskap på begynne å skrape. Så må en spørre, får man mer igjen av å sitte i HUNT til Arne selger eller evt kunne ta del i en opptur i andre aksjer.
Men det bør vel ligge argumenter bak postene ikke bare negative kommentarer uten begrunnelse. Ikke alle som gidder å scrolle 500 poster tilbake for å finne tidligere innlegg.
Leste selv et innlegg der han var negativ til Kahoot (som jeg har stor tro på) og han skrev noe som: «gode tall på kvartalsrapporten, men fortsatt hinsides overpriset», uten noen begrunnelser på hvorfor Kahoot var så overpriset. Det er jo viktig å ha en meninger for og imot, men må alltid være begrunnet. Ikke bare komme med meninger «uten innhold», spesielt med posisjonen som moderator.
Bra skrevet, den dagen man må angripe personene på den andre siden og ikke argumentene, da vet man at caset er tapt fordi det ikke finnes fakta til å støtte opp meningene.
Det er jeg helt enig i. Jeg har et veldig avslappet forhold til hva andre mener om selskapene jeg investerer i - så no problem from me there. Noen sa vel en gang “if a thousand agree with you, it doesn’t make you right, and if a thousand disagree with you, it doesn’t make you wrong”.
Tank, som det aller meste egentlig, blir påvirket av så mye at det er umulig å vite hva som skjer. Likevel de scenarioene jeg har i mitt hode er:
- Gode rater fortsetter en stund til og alle i tank tjener greit med penger - ordreboken er fortsatt lav, det vil være et stramt marked.
2.a Ratene faller, de som har knyttet lange kontrakter vil være vinnerne - ordreboken er fortsatt lav, flere skip skrapes, og ratene tar seg opp igjen på sikt.
2.b. Ratene faller, de som har knyttet lange kontrakter vil være vinnere, spreaden mellom drivstoff typene øker, de som har installert scrubbere vinner - ordreboken er fortsatt lav, flere skip skrapes, ratene tar seg opp igjen.
Det er veldig i korttekst hvordan jeg tenker. Mulig jeg er på bærtur.
Så er det noen som maser om inflasjon, deflasjon, at the FEDs balance sheet øker osv. - det bryr jeg meg lite om
Greit å eie litt Hunter likevel da?
Får vi lukket Saga på en god rate før påsken?
Det er sendt Mail til Hunter vedrørende Hunter Disen og hvorvidt det er hold i ryktene, og eventuelt om det er noe som de kommer til å bli melde
Utsettelse på OPEC i morgen er ihverfall fint kortsiktig mtp Disen og Saga.
Forøvrig jeg hørte DNB sin nylige «utbytte podcast» som dedikerer hele episoden til nettopp OPEC og olje. Han trodde at dersom det ble kutt, at det først fant sted fra 01 mai, tidligst.