Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Det gir mening. Men HUNT selv opererer med 592 millioner aksjer. Da har de tatt høyde for alt av opsjoner.

Hvis en bruker 100MUSD som utgangspunkt pr. båt og regner med HUNTs egne tall for antall aksjer (m/opsjoner) og USD kurs på 10.25 så er NAV fortsatt godt over 5.

Hva er “normal” eller historsik P/E for tankselskaper?

Vi får se om mattematikken til slutt seirer slik Spetalen tror.

Har nå sett gjennom videoen og tanken på 1-2 miliarder fat lagret på VLCCer er jo helt hinsides. Det er ikke mulig. Bare å begynne å regne.

Hvis en tenker 1 miliard fat fordelt på 2 millioner fat pr. VLCC, dét scenariet tilsier 500 VLCCer til lagring. Så hvor sannsynlig er det at godt over halvparten av flåten skal brukes til lagring?

Om en regner med OPEC+ produksjonskutt på 10 millioner fat er det fortsatt minst 10 millioner fat overproduksjon. Og det har det vært en stund allerede. Etter siste kuttavtale er det fortsatt ca. tilsvarende 5 VLCC lass med olje overproduksjon som må lagres et eller annet sted etter at alt av landbasert lagring er fyllt opp. Om jeg ikke tar feil varer kuttavtalen ut mai (?) og det er ca. 45 dager x 5 VLCCer = 225 båter som I TEORIEN skal kunne taes ut av ordinær drift og benyttes til lagring.

Hvis ikke etterspørselen begynner å ta seg opp innen rimelig tid vil produsentene måtte begynne å stenge ned eller strupe produksjonen da det rett og slett ikke er mere lagringskapasitet igjen…

1 Like

2 Likes

En fersk aksjonærliste for HUNT er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis

Siste Fearnleys weekly report:

VLCC

To paraphrase Hamlet; to cut or not to cut, that has been the prevailing question in the week gone by. We now know, and as a consequence, the VLCC community is hoping to get the last order in for that tray of shots before the bar closes. Suezmax owners have jumped the queue a bit, limiting V-owners choice of beverage, but by and large it looks like most will get served before April is over and probation kicks in. However, with oil prices continuing to fall, despite the cutback agreement – WTI currently trading at its lowest since 2002 – the contango is very much back in play, giving the owning community an extra outlet, and propping up spot rates at the same token. Reduced volumes will eventually take its toll, but the volumes to disappearing first will be the same as those which were about to disappear anyway, regardless of any OPEC+ agreement. In the meantime, there is life in the party yet.

1 Like

Fremdeles ikke noe bekreftet i forhold til Disen. Ser Saga har status “at anchor” nå. Spennende å se om det kommer noe nytt her etterhvert.
https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:5996033/mmsi:538008417/imo:9851842/vessel:HUNTER_SAGA

2 Likes

Dette er den eneste grunnen til at jeg har gravd dypere og dypere i porteføljen den siste måneden for å øke i tank. Jeg tror ikke etterspørselen etter olje vil ta seg opp med det første.

Med den prisingen man ser på tank-aksjer i Norge og US klarer jeg ikke å la være å øke posisjonene jevnt og trutt. Men nå er jeg veldig nærme å være fullastet - så da er det bare å vente.

1 Like

Skal ikke denne avtalen børsmeldes snart?
image

Edit: nvm, den er vel ikke endelig enda.

1 Like

Det er ikke slik at dette nødvendigvis børsmeldes. Det er faktisk ganske uvanlig om dette børsmeldes.

1 Like

Er det noen som vet mer on Hunter Saga??

Har blitt nevnt her mange ganger, Hunter Saga skal laste i USA i disse tider. Lenge til neste slutning. Ligger på anker utenfor Texas.

Sitter du enda Ole? Lenge siden jeg har sett deg aktiv her.

Vet du hva den slutta på?

Hva tenker dere om Hunter, vil den ligge flatt fram til GF?

Ja, sitter fortsatt. Er ikke så opptatt av dag til dag situasjonen lengre. Har blitt enig med meg selv om at Arne Fredly kan dette bedre enn noen av oss, så følger bare hans lead til the bitter end.

Dessuten går det mye tid til litt morsom trading i andre aksjer nå som markedet er som det er.

4 Likes

Irriterer meg at småselskaper som HUNT med en relativt enkel og oversiktlig forretning bruker nesten 2 mnd på å rapportere kvartalstall, mens svære industriselskaper med en mye mere kompleks forretningsvirksomhet (f.eks. Orkla) bruker mindre enn 3 uker på samme øvelse. WTF?

1 Like

Skjønner, da tenker vi likt. :relaxed:

Dette har mye å gjøre med nettopp det du påpeker; småselskaper vs. store selskaper og hvordan de følgelig er satt opp. For å ha kontroll i et mellom-stort selskap som Orkla er det behov for en del rapportering og controlling. Dette i kombinasjon med en regnskapsavdeling som antageligvis er 10x større enn Hunter Group i sin totalitet, samtidig har man tatt investeringene med digitalisering av regnskapsflyten- som resulterer i at man egentlig er a jour hver dag. Spesielt de som driver med varelagervirksomhet. Så de egentlig er satt opp for å være rapporteringsmaskiner.

Videre har de sikkert en egen arbeidsgruppe som driver med utforming og tekstforfatting til kvartals og fiskalrapporter, i Hunter er det kun noen få som kan bidra. Og hvis du leser igjennom rapport fra Hunter er det en gjennomgående, omfattende og av høy kvalitet. Dette tar tid.

Tror det kan være en kort forklaring. Du må nesten ha jobbet i både et konsern med relativ størrelse og hatt kjennskap til støtteaktivitetene til kjernevirksomhetene her, og det samme i et start-up/ lite selskap for å forstå det. Også er det selvfølgelig variasjoner, men blant de store tror jeg det handler veldig mye om investeringene som er gjort på IT, digitalisering og plattform mer enn noe annet.

edit. for skrivefeil

2 Likes