Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Gledelig lite gjensyn med AF.
Liten påminnelse ifht verdigrunnlaget og poenget bak Hunter Group. Greit å ta med seg i disse dager, da det blåser litt motvind.

3 Likes

Er ikke det et fryktelig gammelt interjuv? Problemet til hunter er jo at imo2020 feilet pga covid19

Problemet er ikke at IMO2020 har feilet. Selskapet har de siste månedene hatt 3 båter inne på 80k USD dagen. Den siste båten – HUNT Saga ryktes å nylig å ha inngått en 11 måneders kontrakt på 110k USD dagen. De printer penger som bare det i disse tider. Ja, scrubber effekten har i stor grad forsvunnet, men den har blitt erstattet med en utrolig bra inntjening på grunn av en stor «disruption» i oljetank markedet, pga av Covid-19.

Problemet er vel mer at man i dagens makro situasjon kan se indikasjoner på en kommende deflasjonssyklus; Hvor lavere demand etter olje og fallende skipsverdier og scrapping-priser kan føre til at NAV faller samtidig som at fraktratene vil holdes nede over lang tid.

Det er det eneste bearcaset jeg ser. IMO2020 er fremdeles i bakgrunnen og er en del av bullcaset, sammen med flere andre konvergerende bullfaktorer som gjør at i mine øyne – er dagens prising av oljetankselskapene veldig attraktive.

Og ja, videoen er gammel. Men for HUNT aksjonærer er den veldig dagsaktuell. Har man aksjer i HUNT er man på lag med Fredly. Det betyr selvfølgelig ikke at investeringen blir en suksess, men jeg liker risk/reward.

3 Likes

som du sier, de tjener penger nå, markedet priser ofte inn hva som skjer 6måneder frem i tid.

Min påstand er fortsatt at Hunt var et imo2020 veddemål, og pga covid19 så gikk det i dass.

Mener IMO for 2020 har feilet, men som du sier den lever i bakgrunnen. Differansen mellom HSO og VLSO vil nok ta seg opp i 2021+ + og det er ved lavere rater den får sin fulle effekt ?

Klarer du å fange HUNT under 3.5kr og tror de kan ligge i snitt 5k over breakeven de neste årene mens kanskje mange av konkurrentene må skrapes / installere scrubbere.

5k x 7 båter = ca 0.2kr EPS før skatt. 4/5% yield ? Slår banken i allefall og vi har ikke tatt med årets inntekt. Så tenker også at risk/reward ser attraktivt ut nå

Ja ok. Bettet på IMO 2020 har ikke vært lukrativt siden oljeprisen kollapset. Men det gjør jo absolutt ingentig når inntjeningen har skutt i været av andre årsaker. Hva som skjer om 6 måneder vet absolutt ingen.

Men det er ingen tvil om at de underliggende faktorene i form av lav ordrebok og gammel flåte er positivt for supply siden de kommende årene.

Lavere rater og høyere oljepris vil øke den marginale effekten av scrubber-installasjoner.
Lave rater vil være positivt på sikt. Etter en båt er 15 år gammel må den gjennomføre kontroller hvert 2,5 år.

Når man vet at 25% av flåten er over 15 år og at det koster flere millioner USD å gjennomføre en kontroll - så er det naturlig å tenke at supply av skip vil falle betraktelig når ratene over en periode forblir lave.

Skal man ta utgangspunktet i aksjonærlister og aksjekurs, kan man tydelig se at de fleste ikke har tro på høye rater fremover.

Korrekt. Tar man som utgangspunkt at markedet er effisient og ambivalent når det gjelder usikkerhet til framtiden kan man si at markedet tror at ratene kommer til å falle kraftig, holde seg nede og at skipsverdiene kommer til å falle med 30%-50% framover.

3 Likes

Ved mindre oljeprisen blir lav for alltid så kommer IMO2020 caset tilbake.

Men skal du sitte å vente på at oljeprisen stiger i 1-2år? være med på en emmisjon eller flere mens du venter?

Hvem har fortalt deg at det kommer flere emisjoner?

Det er et scenario jeg ser som sansynlig frem til ny periode med høye rater.

Hva er Hunters break even, og hvilke estimater legger du til grunn for dette?

Scroller du oppover ser du flere veldig gode regnestykker på hva hunter trenger av penger og hva de får av penger nå.

Spørsmålet er hva de får når dagens oppdrag er ferdige og de skal ha nye oppdrag siden ratene faller

Hva er forventningene til Q1 ?

Kan ikke se noen regnestykker, er dette bare løse påstander?

1 Like

Da får du lete mer, finnes ekstremt mange regnestykker på inntjening i hunter.

Men det er egentlig ganske enkelt, dersom du mener at alle proffene som selger hunt tar feil, er det bare å handle.

Jeg spør om regnestykkene på bakgrunn av din argumentasjon, ikke de andre som selger.

Jeg skal altså selv finne tallene for din argumentasjon? Den er ny.

Hunter er i break even på ca 20k USD dagen pr skip. Tjener masse penger pr i dag og har sikret veldig god inntjening i en god stund fremover. En emisjon er det vel langt fra snakk om.
På dagens prising av selskapet er det uaktuelt for meg å selge og om jeg må vente 1-2 år på en ekstremt god avkastning så er det helt greit.
Ingen av oss vet hva som skjer i mellomtiden heller, så det kan være at avkastningen kommer før.

4 Likes

Overskudd i Q1 blir ca $0,03 pr aksje.
Med sine 3 langtids TC er er inntjeningen sikret.

1 Like