Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Neida, jeg er bare fryktelig negativ til den bunnløse hausingen som enkelte twitter troll har drevet med av aksjen uten at det virker som de har peiling på shipping. Resultatet er at “ingen” skjønner hvorfor aksjen siger nedover. Selv om markedet og “proffene” tydeligvis har full kontroll.

Virker desverre som om mange sitter stuck i en aksje de er litt forelsket i.

4 Likes

Hva legger du i “høye” og “lave” rater?

Så jeg skal altså lete opp bakgrunnen for dine argumenter? Hvorfor sitter du å baisser/hausser aksjer helt uten substans eller analyse?

1 Like

Ja hvis du vil se regnestykkene de ulike har laget på når Hunter tjener penger så får du lete. Det finnes mange av dem og de er ganske gode.

Hva legger du i høye og lave rater? Jeg ser på rater på 100k som høye. 20k må vi vel kunne kalle lave.

I og med at du drar opp emisjonsspøkelset, hvor mye taper Hunter på P&L’n med $20,000 i et kalenderår?

Det påstås vel av enkelte at de skal gå i 0 da.

Men da burde vel kanskje kursen vært høyere?

Med rater på 20k skal HUNT avhengig av HSO /VLSO differansen tjene penger.

Tenker at folk som så for seg tidlig salg av Hunt vil ut, klipt å binde kapital på “rente spillet” når markedet stikker sakte men sikkert?

Er man bear og tror på lavere bunn i markedet iløpet av 2020 er HUNT et greit bet under 3.5kr?

Rater på under 20k er fult mulig, men HUNT vil ha høyere rater på ECO skrog og Skrubber fortjeneste.
Bare fant et tilfeldig bilde etter forrige oljekrig hvor storyen er litt av den samme ?
image

Frontline Q1 2018.

2 Likes

For de som lurer litt på hvorfor hunter ikke stiger til himmels som lovet av en rekke twitter troll som har presentert det ene mer utrolige regnestykke enn det andre så er det en rekke små øvelser man kan gjøre.

1. Hvilke rater og hvor lange kontrakter har hunter på de ulike båtene sine idag ( svaret finnes i tråden).
  2. Hva var spotprisene når Hunter oppnådde disse ratene.
  3. Hva er spotprisen nå og hvilken vei går de.
  4. Hvilke rater tror du hunt kan oppnå for båtene sine når kontraktene går ut.

Jeg tror svaret den enkelte kommer frem til i stor grad forklarer kursen på Hunt idag.

For de som har fulgt Hunt lenge så var det store skriverier fra en rekke twitter troll om at hunt skulle tjene masse penger, selskapet selges, båtene selges og store utbytter utbetales.

Idag er det nok lite sansynlig at selskap eller båter selges til stor gevinst, og utbytte skjer ikke før tidligst neste år skal man tolke GF.

Det nye håpet er tilbakekjøp av aksjer som det skal bes om fullmakt til, spørsmålet er vil dette øke kursen?

Anyhow, forstår at noen sitter stuck i hunt, og det er synd. Samtidig har det vært et nesten ubestridt ekkokammer som har fått lov til å støye ned hele diskusjonen rundt hunter hvor alle utfall betyr at man tjener mye penger.

Håper dette var til nyte for noen, så er det sikkert noen som blir provosert og sure men ulike meninger er bra. Så da får man heller komme med noen solide argumenter på hvorfor jeg og aksjekursen tar feil.

Edit : Brukeren Anton_15 ble banne av @pdx da det viser seg at han er et forum troll som tidligere er utestengt fra forumet pga en rekke regelbrudd.

6 Likes

Takk for et flott innlegg Evilfreud. Her begrunner du godt dine synspunkter og bakgrunnen for dem.

Edit: Min personlige mening bak den svake utviklingen vi har sett i tank den siste tiden er investorers redsel for usikkerhet.

Det kan virke som mange gjør den feilen at de forveksler usikkerhet med risiko.

2 Likes

Så en liten disclaimer, til de som sitter i Hunt i minus, dette er ikke for å rake ned på noen av dere. Dette skytset er mer rettet mot det ekko kammeret som har fått lov å utvikle seg fordi noen troll har sittet å presentert et regnestykke som ikke tar høyde for at uventede ting skjer ( som en oljekrig og covid19). Samtidig har man også troll som opererer med flere brukere for å fremme sitt synspunkt.

Uansett takk til de av dere som statid tipser oss om nye brukere disse trollene lager.

1 Like

Jeg tror du er inne på noe viktig der. For ingen kan spå oljepris, eller tankrater fremover, akkuratt nå peker rater nedover. Og da kan man “tryggere” sitte på sidelinjen å la ting spille seg ut før man må ta en posisjon.

1 Like

Takk for oppdateringen. Veldig generøst.

Jeg er i utgangspunktet helt enig med det du sier, ratene vil sannsynligvis falle ganske mye mer og det er utvilsomt Hunter-eufori på enkelte forum (noe jeg har prøvd å adressere via brukeren min, Swingtraderen, på twitter for dokumentasjon). De eneste tingene jeg vil påpeke er som nevnt at det ser svært positivt ut på lang sikt grunnet ordreboken og at rater på 100k+ ikke er «høyt». Det er astronomisk. Selv på dagens rater tjener tankselskapene sinnsyke mengder med penger. Det er dermed fortsatt (eller enn så lenge) lukrativt å sitte i tank.

Historiske rater og ordrebok👇🏼

Det som er spesielt med tank (og shipping generelt) er hvor enormt det blir påvirket av endringer i makrobildet. I tillegg er det denne bransjen som merker slike endringer lenge før nyhetene når de store nasjonale avisene. Jeg mener derfor at det lureste er å forholde seg til de faktorene som svinger seg mye mindre - skipsverdier og ordrebok. Om du regner ut et nav-estimat basert på elendige skipsverdier, ikke inkluderer kontrakter og kun kjøper i nærheten av denne kursen vil du ha ekstremt lav risiko.
Måten jeg swingtrader Hunter på er ved å anslå et skikkelig bear-case hvor skipene selges for $80m (edit, skrev først 60m). Dette gir NAV på $0,35, eller 3,4-3,5kr med et konservativt valutaanslag. Tanken er enkel: kjøp nær bear-nav, selg når aksjen begynner å få omtale i finansavisen eller når ratene viser tegn til å flate ut. Da vil du ha en snittpris som er svært attraktiv både på kort og lang sikt.

Og angående kommentaren din med å heller selge nå for å kjøpe billigere senere:

Ja, det er egentlig det jeg også ville anbefalt til de som har brukt opp 80% av kapitalen sin på å snitte seg ned til feks 4,3kr (som i mine øyne er forholdsvis høyt) fordi de kjøpte tonnevis av aksjer på 5kr. I det aller minste ville jeg anbefalt å selge litt for å ha større mulighet til å snitte ned NÅR den skikkelige nedturen i ratene kommer, rett og slett fordi risikoen er alt for høy sammenlignet med «skin in the game». Jo mer penger man har inne, dess mindre risiko bør man åpenbart ha. Alt koker egentlig ned til hvilket perspektiv man har, hvor komfortabel man er med å trade, og hvor komfortabel man er med å se røde tall.

8 Likes

Når alle vet at tank ratene skal bli dårlige i H2 20 så er vel dette priset inn?

Det å spå tankrater er ekstremt vanskelig, bla. fordi tankrater er avhengig av oljepris og den er det ingen som klarer å spå riktig. I tillegg er det en del flere faktorer i tillegg som kommer i spill.

Det vi vet er at flertallet av eksperter og forståsegpåere mener at tank markedet vil være råttent i H 2 20. Men det som er typisk for tiden nå er at ekspertene stort sett tar feil

Vis meg den oljeeksperten som har spådd årets prisutvikling på olje og den shippingeksperten som har forutsett tankratene så langt i år.

4 Likes

Greit nok at man skal være skeptisk til ekspertene, men nå er det altså så enkelt som at en høyere oljepris vil føre til at flere av skipene brukt til flytende lager vil tømmes og komme ut i markedet igjen. Dette vil føre til betydelig lavere rater etterhvert. Når det kommer til å skje skal jeg ikke spekulere i, men det er ingen tvil i at skipene kommer ut igjen i markedet på et eller annet tidspunkt.

Når oljedemand er høyere enn supply vil det flytende oljelageret være det første som forsvinner. Noen mener vi er der allerede, andre mener at det vil ta 1-3 år, men som du sier; det eneste som er sikkert er at det vil skje en gang.

En høyere oljepris vil gi insentiver til at flere oljeprodusenter reverserer planene sine om å stoppe produksjonen. Slik kan en høy oljepris nå føre til at oljelageret på sjøen varer lenger enn hvis oljeprisen er lav.

1 Like

image
image

Yes. Var Hannisdahl jeg tenkte på. Hans data samsvarer ikke med andre data jeg har sitt den siste uken da. Det varieres nok i noen grad hvilke definisjoner som blir brukt på flytende lager, “oil on water” etc.

1 Like

Det var flotte tall fra Frontline i dag. Og med supre rater på TC som sikrer at festen fortsetter gjennom sommeren til nok et pent utbytte i august.

Blir spennende å sammenligne med EPS for Hunter i neste uke og se hvem som er det beste kjøpet ut fra dagens kurser.

Spørs hva som skjer når høstkulda setter inn da. Får satse på oljeforbruket igjen skyter i været slik at greie rater i tank opprettholdes.

1 Like