Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Veldig nyttig at noe analyserer markedet og markedsutsikter. Men å sette slike kursmål er jo renspikka tøv.
Jeg sitter med hovedvekt i Biotec så skal ikke klage om dagen :slight_smile:

Men selskap som prises ned mot PE 1 for så å bli nedgradert på grunn av noen måneders mørke skyer et stykke frem i tid…

Koa har PE 2 og har når kriseemisjon med neste 10 milliarder aksjer, så PE sier ikke alt…

Bare for å si litt om PE :slight_smile:

2 Likes

Ville ikke kalt det tøv akkurat. Men det er vel liten tvil om at kursmålene han har satt er meget pessimistiske.

Men det er ikke så rart når han forventer elendige rater fram til 2023, nedvurder asset-prices med 20% og i tillegg forventer at tank-aksjer som allerede er priset med rabatt til NAV, skal prises med enda større rabatt. Ja, da er det ikke rart han atter en gang raserer kursmålene.

OET har allerede sikret kontrakter frem til 2023 og herfra mener han tank markedet vil ta seg opp.
På grunn av miljø krav som trer i kraft fra 01.01.2021 og avgifter på drivstoff til den som ikke har scrubber, vil trolig mange tank båter bli skrotet på slutten av dette året om rate utsiktene for 2021 er dårlige.
Selskaper som ADS blir taperne, de installert scrubber på skip som var 17,5 år i 2019, med en levetid på 20 år vil de ikke få med seg en opptur etter 2023 og er konkurransen stor vil 17,5 + skip bli siste valget.
Jeg er overbevist om at enten får vi ny contango til høsten eller så får vi en markant rate nedtur(rater unde $20.000) som fører til massiv skroting.
OET blir vinner uansett på grunn av sikring i langtidskontrakter ( 5 båter med ca $10.000 i overskudd hver dag, gjør at resten av flåten kan kjøre med dumpingpriser og totalen blir over break Even likevel)

3 Likes

Du skriver mye bra og har nå fått en ny følger på Twitter.
Lånte forresten teksten til @Evilfreud da jeg likte innholdet veldig godt, håper jeg blir tilgitt.
https://twitter.com/ezPappi/status/1263420188696993792?s=19

2 Likes

Hvilke miljøkrav sikter du til 01.01.2021?

Ytterst få som likte at guruen innenfor tank gikk imot deres eget markedssyn…

Ikke utenkelig at han treffer med TP på 2,9kr i Hunter. Det er i hvert fall mer sannsynlig enn TP på 11kr i Hunter som han hadde for ikke veldig lenge siden.

Rensing av ballastvann

Hvorfor mener du at markedet skal ta seg opp pga rensing av ballastvann? Dato for implementering av dette er ikke 01.01.2021 heller for den saks skyld.

1 Like

Fordi båter som er 18-19 år må velge om de skal oppgradere med scrubber , + omlegging av rør, installering av utstyr etc. Bare scrubber koster vel $3-4mill. Er rate utsiktene for neste 2 år dårlige, velger de vel heller å ta skroteverdien på en 18 år gammel båt kontra å koste på båten $5mill for å kunne være med i markedet i 2 år ekstra.
Når da mange båter blir skrotet vil en få en opptur etter det.

Hvorfor skal båtene skrotes når de er 20 år egentlig? Spesielt da om de faktisk har fått installert scrubber. Skjønner ikke hvorfor de plutselig skal bli så dårlige de må skrotes når de er 20 år, de skal vel ikke gjøre noe mer avansert enn å lagre/frakte olje?

IMO2020 som gjør at båter må installere scrubber om de fortsatt skal seile på HFO trådde i kraft 01.01.2020. Prisen for scrubber og full installasjon på en VLCC er fra ca 3 - 4 mill EUR, avhenging av leverandør og installatør.

1 Like

Klassing blir langt dyrere og mer omfattende på en eldre båt. I tillegg er det mange oljeselskaper som har krav for hvor gammel båten kan være. Det er også langt høyere vedlikeholdskostnader og langt lavere fuel efficiency på eldre skip.

3 Likes

Okei, jeg kan se at klassing kan være noe som brått blir dyrere med ett skipet fyller 20. Men generelt med andre kostnader er jo det mer en flytende overgang, ikke noe magisk ved 20 tallet. Det med fuel er vel også litt relativt også, siden skipet ikke nødvendigvis blir så mye mindre effektivt hvert år, men at nyere konkurrerende skip relativt har fordeler på forbruk?
Hvor dyrt det blir skal jeg ikke uttale meg om, jeg bare tenker det går fint å holde de levende veldig lenge siden det egentlig ikke er noen stor grunn til å skrape de nøyaktig når de fyller 20. Men godt poeng ang klassing, Reguleringer kan absolutt føre til sånne “teite” ting som at man skraper fint levedyktige båter.

Nyere skip har relativt et mye bedre fuelforbruk ja. Dette er ikke ekstremt viktig nå som oljeprisen er så lav, men normalt sett har dette mye å si. Kombinasjonen av høyt fuelforbruk, høye vedlikeholdskostnader, lavere rater relativt til moderne tonnasje og høy kost for klassing fører til at skipene blir lite lønnsomme ved mindre ratene er veldig gode.

1 Like

Ved klassing foretas tykkelsen måling av skrog med røntegen.
All erfaring tilsier at når skrogene er ca 20 år begynner det å bli tynt.
Skal båtene stå i dokk i månedsvis for å skifte ut store mengder stål så tapes det inntjening og det koster mye. Når da oljeselskapene som skal tildele kontrakter likevel vil ha nyere båter, så går ikke regnestykket opp.

Ser ut som om Hunter Disen holder på med Sea Trail og klar for levering snart:

Hunter Disen

3 Likes

Tror den skal overleveres i morgen. Kanskje vi får en melding om attraktiv TC for Diesen i forbindelse med Q1 i morgen?
Noen som tror på utbytte i morgen?

1 Like

Tviler på utbytte, tilbakekjøp derimot er nok mer aktuelt på dagens kurs.
EPS på 25-30 øre og mulig overlevering av Disen med TC. Blir spennende.

1 Like

Enig. Utbytte er tvilsomt. Ikke kommet noen ytterligere guiding på dette. Er sagt at utbytte kan utbetales fra Q1 2020, uansett skal alle verdier tilbake til aksjonærene. Med bakgrunn i generalforsamling og fullmakten der, samt dagens prising er det nærliggende å tro at det blir tilbakekjøp fremfor utbytte. Men man vet jo aldri…

Tror EPS havner i landskapet der, heller mot noe høyere. Tror EPS >=0,30 kr ($0,03). Fasit i morgen!:fuelpump::anchor::world_map:

1 Like