Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Hunter Group ASA - First Quarter Results 2020

4 Likes

Noen som har noen tanker (tok du den?) :thinking:

3 Likes

Har faktisk veldig mange tanker - eg tog han… :smiley:

$HUNT vil etter endringene i kapitalstrukturen oppnå BE på VLCCene på 20.500, som er 1.500 lavere enn $FRO

Det er mildt sagt imponerende, og jeg tror Hunter er meget godt rigga for en kommende tank-boom etter hvert som det skrapes flere skip (svært gammel flåte worldwide)

2 Likes

Pareto har følgende tanker i dag

4 Likes

Tre meglerhus om Hunter:
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/05/28/7532598/fearnley-securities-pareto-securities-og-arctic-securities-om-fredlys-hunter-group

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/02/7533782/ketil-skorstad-oker-i-hunter-group

Useriøst av Fearnley i dag i hvert fall. Priser godt under NAV, eventuelt mener at båtene er verdt rundt 79 mUSD. Tror kundene deres kommer til å tape en del penger. Q2 er booket, og Q3 med scrubber kommer heller ikke til å gå i minus på deres analyse. I Q4 over 20k USD per dag i pluss. Skjønner at de ville ned fra 6 kroner i mål, men realistisk analyse burde kanskje ligget med hold på 4 kr i kursmål på kort sikt.

Hvem bestiller nye båter nå?
Burde ikke aktører ønske nybygg for at prisene på båter skal gå opp?

Useriøst fordi de ikke mener det samme som deg?

Absolutt ikke, jeg kunne sikkert formulert meg litt annerledes- jeg mener useriøst i den grad man ikke forholder seg til tilgjengelig informasjon. Som blant annet senest forelå på GF 28/5, kommenterer heller ikke assets.

De baserer seg på snittpriser Q3 på 20K USD/d; når man så vet at de har kontrakter på Atla, Saga og Freya 6 måneder ut september på 80K USD/d vil jeg si Q3 er relativt uinteressant. Hvis man så følger tråden videre med snitt på 40K USD/d i Q4 så tjener man fortsatt 17K USD/d per båt- før de nå sa de finansierer på nytt og reduserer break even til fra 23,5K USD til 20K USD.

Med en kraftig innhenting i oljepris vil VLSFO ta seg opp igjen realtivt fort, yielden for scrubber hente seg inn raskt, og inaktiv del av flåte som skal installere scrubbers øke igjen/ scrapping av gamle båter ta seg opp- dette vil igjen påvirke NAV. Jeg kan ikke se at det fundamentale her har endret seg noe annet enn at IMO 2020 oppsiden kanskje er redusert noe.

jeg vil tro man ligger på rundt 4,5 til 5 kroner per aksje her innen årsskifte. Og når disse jojo skipsanalytikerne som hittil har vært omtrent like treffsikre som valuta og olje-analytikerne ser at ting stabiliserer seg de neste 3 månedene vil det komme analyser som er det komplette motsatte av det som kom i dag.

2 Likes

Noen som vet hva dette innebærer?

Er vel dette:

1 Like

Det er vel en gunstig tilbakekjøpspris som ligger i denne avtalen med SFL (sett i forhold til dagens markedspris)?

Hunter kan da velge å selge skipene med gevinst, eller drifte videre med dagens rater. Men skal de driftes videre må det vel ytterligere finansiering til.

Kjenner ikke til avtalten, mulig newsweb kan gi deg ett svar på det :slight_smile:

Potensielt får de vel kjøpe tilbake skipene for 60 millioner dollar (pr. skip), og da har Fredly fått med seg prisoppgangen på skipene. Som jo er betydelig, da et slikt skip kan omsettes med en pris på mellom 100 og 120 millioner dollar i dag.

Utdrag fra artikkel i FA:
image

Liten korreks her. Prisene på nybygg er i dag 89musd og resale på vannet 93musd (Cleaves) og ikke 120musd som du antyder. 5års skip 69musd osv.

4 Likes

Nå skrev jeg mellom 100 og 120 og ikke 120 som du antyder. At Euronav kjøper en VLCC til 93 MUSD nå betyr ikke at det er en fastsatt pris i markedet.

1 Like

Da burde du vel heller skrevet mellom 90 og 100musd? :wink: Det å tro man får 120musd for en vlcc nå er vel bra optimistisk (som da er high range i anslaget ditt) så må du ta med hva hunt solgte og kjøpte vlccen til/fra SFL for. SFL gir ikke fra seg den til Hunt uten at de har tjent penger i handelen. De har fått med seg (nå en liten) prisoppgang, spørsmålet blir da følgelig hvor mye av den man har tapt/tjent i oppgjøret med SFL…

Fair nok, jeg kunne sikkert lagt meg der som du sier.

De solgte skipene for 60MUSD pr. stk, og SFL har jo allerede tjent penger på disse skipene, så det var i utgangspunktet en vinn/vinn avtale, og den beste løsningen for Fredly for å finansiere skipene.

Det var en god avtale for begge parter.

Jeg er enig at det var en god avtale. Nå er det gjerne sånn hvis man leaser noe og kjøper ut før tiden så betaler man et mellomlegg. Jeg husker ikke hvor jeg har lest/hørt, men jeg mener å huske at det var en option for å kjøpe tilbake med en 5% fee. SFL taper jo penger på å selge de tilbake til 180musd i dag siden de kunne sittet og heve leasing i 4.5 år til.

Ta absolutt ikke den 5% feen for god fisk da jeg ikke kan verifisere det pt. med kilder.