Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

_“The man who asks a question is a fool for a minute, the man who never asks is a fool forever.” _
- Confucius


Det kan kanskje virke vanskelig for nye medlemmer å hoppe inn og delta i diskusjoner på TekInvestor fordi det virker som det er mange eksperter her - en del vegrer seg kanskje for å spørre om noe “dumt”.

Jeg tenkte vi kunne senke terskelen for å delta, og starter derfor denne tråden der du kan spørre om hva som helst.

Kanskje det noe du har lurt på hva betyr? Et begrep som er vanskelig? Shorting/Stop-loss/BollingerBands? Kanskje det er en aksje du ikke helt skjønner hvorfor alle er så gira på? Eller noe helt annet.

Dere ringrever har sikkert noen “dumme” spørsmål også - kom med de! :smiley:

7 Likes

Hva har du på deg nå?
Edit. Asl?

Måtte bare :frowning:

Mitt spørsmål er rett og slett. Hva er den desidert beste boka om aksjer der ute?

2 Likes
7 Likes

Hvor tar jeg kontakt for å endre tickeren til Funcom på OSE fra “FUNCOM” til “FMLCOM”?

2 Likes

Here goes:

Når man starter med aksjer er det en underliggende plan/ drøm om at dette skal generere en del (mye) penger. Samtidig vil de fleste i utgangspunktet ikke ha de største summene å gå inn med. For argumentets skyld kan vi si i området 10.000 - 50.000 kroner.

For at disse summene skal bli til noe som viser igjen må man ha en enormt bra avkastning, for selv med 20% avkastning vil man sitte igjen med maksimalt 5000 kr i fortjeneste (minus skatt). Det er ikke akkurat noe å hoppe i taket for.

I tillegg er det bred enighet om at man burde differensiere porteføljen for å minske risikoen. Det “dumme” spørsmålet er derfor:

Er det vits i å differensiere en portefølje når beløpene er såpass lave? Eller er det “bedre” å satse på et kort som kan gi en avkastning som “viser” igjen?

Sånn - der er hodet på blokka. Hugg i vei :wink:

4 Likes

“Keep all your eggs in one basket, but watch that basket closely.”

Den følger jeg… :slight_smile:

8 Likes

Dette blir mer viktig dess mer kapital du har. Ikke like viktig når man kan doble innskuddet etter 1 lønning.

Min mening er at i starten handler det ikke om avkastning i kr, men i prosent. Gjør du ting riktig over tid? ja da er det bare å forsette, øke sparingen og la tiden jobbe.

Den avkastningen du får av å ha 10-50k i markedet er mye mindre verdt, enn den erfaringen du får om du har tenkt å fortsette sparingen i 20-40 år til. Fordi om du ikke tåler 10% tap med 50k investert, hvordan vil du da takle 10% med 5mill investert ? :slight_smile:

18 Likes

Haha :joy: :rofl:

Her er mitt ‘dumme’ spørsmål:

Hva tenker dere om at det er så mange flere gutter enn jenter som er aktive på børs? Hva er deres erfaringer i forhold til om det er kjønnsforskjeller når det kommer til hva man investerer i, hvor mye man investerer, hvilken risiko man tar, og hva som er motivasjonen med å trade/investere?

Skulle tro den kvinnelige delen av befolkningen også var interessert i å få sparepengene til å ‘gro’, men allikevel virker det å være ganske skjevfordelt. Hvis jeg begynner å snakke om aksjer blant venninner får jeg stort sett noen rare blikk :sweat_smile:

8 Likes

Det er mange ting som er/vil være mannsdominerte sjølv om likestillingen er komt langt. Det er fortsatt langt fleire mannlige fotballfans, ingeniører/funksjonærer, operatører i bygg- og oljebransjen og generelt ledere/management i de fleste yrker. Kvifor det når mulighetene er tilstede for alle?
Tipper det er det samme som gjelder når det gjelder å være aktiv på børs.

Først og fremst har det med arv og historie tenker eg. Mor og bestemor hadde kanskje ikkje samme muligheten som de som vokser opp nå, og de unge damer blir påvirket av dette. Samtidig så har det med interesser å gjøre (også i sammenheng med arv/kultur). Kvinner er jo generelt flinkere enn menn til å ta seg av andre, derfor blir det kanskje mer naturlig for de å ta yrker som frisør, hjelpepleier, sjukepleier og andre serviceyrker…? Økonomi “er jo alltid mannen som tar seg av”…

Eg kjenner mange kvinner som er dyktige ledere, ingeniører, politi og andre mannsdominerte yrker, men trur ikkje eg veit om nokon eg kjenner som er aktive på børs (sjølv om det sjølvsagt kan hende enkelte er det). Madamen her i huset skjønner like lite om børs som eg gjør om gardiner så me er jo sjølv et typisk eksempel :slight_smile:

2 Likes

For dama sin del, så har det med risiko å gjøre. Tipper hun begynner med fond om noen år, men enkeltaksjer? Neppe.

2 Likes

Jeg forsøker å informere kona om mine valg, fortelle litt om selskapene osv, men interessen er heller laber…frykter vel at jeg er i godt selskap…

For å bidra med et datapunkt, 96% av de besøkende på TekInvestor er menn.

3 Likes

Litt ekstra interessant når det gjelder å investere felles penger, det perspektivet hadde jeg ikke tenkt på en gang. Er ikke damene interessert i å følge med på investeringene da heller? :thinking:

Hun er nok noe betenkt iver risikoprofilen til en Tekinvestor😂

Edit: har også en avkastning på papiret å vise til😊

2 Likes

Sliter med å slå OSEBX, og sist poll jeg lagde, så var jeg langt fra alene om det. Kanskje det er den biten hun har fått med seg. :stuck_out_tongue:

1 Like

Vi damer putter jo penger i en del sikre minusposter vi og, f.eks gardiner, som han over her nevner… :sweat_smile:

2 Likes

Heh, dama foretrakk fast eiendom, det neste på lista er vel bil, men har forståelse for at en Nissan Primera fra 1995 med litt over 300k kilometer er moden for utskifting. Etter det, så tror jeg nok hun vil vurdere noe mer lukrativt enn høyrentekonto.

2 Likes

Kan nok fort være vanskelig for mange damer å delta på grunn av tonen/humoren som er her?
Ikke misforstå, jeg liker den! :sweat_smile::+1:
Men med arbeidserfaring i bygg og anlegg og offshoreindustrien, så har jeg erfart at det kan bli litt røft for noen, men på de arbeidsplassene så har det vært en velkommen tilvekst å få damer også som kolleger. Balanserer litt bedre da :smiley:

2 Likes