Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Slapp av du’a! Giske :grin:

E det farsken mæ ikkje lov å pul længer heller nu?? :joy:

Jeg har et par spørsmål om ordreboka på børsen.

La oss si at rt er 10, det ligger kjøpsordre på 9-8-7-6 osv.
Jeg legger ut et salg på 8.
Prøver ordre systemet å matche salget mitt med en annen kjøpsordre på 8, eller får jeg solgt til rt hvis ikke det ligger nok andre salgsordre der?

Samtidig lurer jeg på hvordan boka prioriterer hvem som får.

Jeg har f. Eks hatt salgsposter liggende i mange uker, noen få ganger har jeg truffet 100% med en dags high, men jeg fikk ikke solgt alle aksjene mine, solvom jeg er helt sikker på at ordren min hadde liggi til salgs alene lengre enn noen andre, til den prisen. Det ble omsatt flere aksjer enn de jeg solgte, til den kursen.
Jeg synes det er rart ordre som har liggi lengst ute ikke skal bli prioritert, men sånn fungerer det kanskje?

Samme meglerhus kan prioriteres framfor eldste ordre.

Svaret på det første spørsmålet er at høyeste kjøpsordre blir matchet:

Ordre som blir registrert blir prioritert etter kurs og tidspunkt i perioden kontinuerlig omsetning. Når en kjøpsordre registreres med høyere eller lik limit som beste salgs-ordre blir den automatisk matchet mot salgsordrene etter prioritet helt til ordren er fylt eller det ikke er salgsordre igjen på dette nivå. Omsetningskursen blir da lik de eksisterende ordre i systemet. Eks. 3 salgsordre i systemet i DnB på hhv 1.000 på kr 30,80, 1.000 på kr 30,90 og 1.000 på 31,00. En kjøpsordre av 2.500 aksjer til kurs 30,90 som limit vil resultere i følgende match: 1.000 aksjer på kurs 30,80 og 1.000 til 30,90 dvs 2.000 til gjennomsnitt 30,85.

4 Likes

Kan bare svare for meg selv, og da vil jeg si at det høye kunnskapsnivået her inne er det som er mest avskrekkende, ikke humoren :smile: Det blir stort sett til at jeg leser og prøver å ta til meg lærdom, uten å delta med innlegg selv. Anser det som veldig interessant og nyttig, selv om det fortsatt er en del ting som går litt forbi meg. Og da går det nok egentlig ikke på at jeg ikke kan klare å sette meg inn i ting som høres avansert og vanskelig ut, men på at det da vil kreve mer tid enn jeg til nå har vært interessert i å bruke. Men, kanskje det kommer etter hvert :blush::+1:

8 Likes

Godt å høre! Da er du langt fra alene, vi er mange som ikke har kunnskap om de forskjellige områder, men spør og graver her, og folk hjelper gjerne her inne :smiley::+1:
Jeg kunne ikke døyten om biotek og kreftforskning i januar i fjor, men ble interessert her inne.
Spurte og gravde, og mange var villige til å peke meg i retning av informasjonen som var viktig for å forstå mer, og bli tryggere på investeringene :slight_smile:
Det gjør forumet unikt, og verdifullt!
Det var forresten en større verden som åpna seg her inne når jeg ble insider :+1:

3 Likes

Du vil få veldig delte svar her. De fleste vil si diversifiser og “Rom ble ikke bygget på en dag”. Med en så lav bankroll ville jeg heller tatt stor risiko, prøvd å doble og doble igjen til du i det minste kommer opp i noen hundre tusen. Så kan man diversifisere om man ønsker. Men igjen, folk har ulik risiko appetitt og jeg vet de fleste vil være uenige med meg :slight_smile:

3 Likes

Enig med @Nocturne. Da jeg startet med små beløp, var det all-in i high risk. Gikk på en smell i starten, men så begynte det å komme seg når jeg gradvis gikk inn i mer. Nå er jeg på et nivå hvor jeg diverifiserer litt mer, men jeg vil si at alt jeg sitter i har en høy risiko sammenlignet med mye annet som feks statoil, yara, hydro osv.

Edit: i starten snakker vi kjøp av Funcom på rundt 18… solgte vel og merke enda når kursen var 2 siffret, men det var en dyr start og bratt læringskurve… :sweat_smile:

1 Like

Det handler ofte om at man har en Edge for det man investerer i. Samtidig tror jeg de fleste her inne tar relativt stor risiko. Et annet aspekt er at mange som du er inne på, prøver å bli rik på begrensete midler. Noe som igjen betyr at du må ta høyere risiko. Og forhåpentligvis vet folk hva de gjør

2 Likes

@trolo det spørs jo hvor stor risiko du er villig til å ta? Er du villig til å satse alt og kanskje tape det, gå all in i ett eller 2 selskaper med høyere risk men også høyere reward, typ flerdoblings kandidater. Og da sikre innsatsen hvis/når de har doblet seg, og la resten stå hvis du har troa?
Eller 50/50, halvparten i en risikosatsing og halvparten i ett såkalt safe selskap?

Fant denne på twitter for en stund siden :

“Too many unseasoned investors shoot for grand slams rather than consistent base hits.”

Jeg tror det kan være lurt å være litt forsiktig inntil man har fått litt/en del erfaring. Tar jo f.eks ofte litt tid å finne ut når det er lurt å ta gevinst og en dobling går fort tilbake til “start” ( eller til halvering :wink: ) hvis man ikke tar gevinst. Tror det er en god del funcomaksjonærer ( og kanskje noen i nano/apcl/noreco/naur/nsg+++ også ? ) som har opplevd dette.

6 Likes

Beste eksempelet her er jo kryptokongen vår. Som har MASSE trades med små gevinster. Ingen forsøk på Grand slam, bare masse små wins og noen tap til man er imål.

6 Likes

Selvfølgelig. Virker jo som innlegget promoterer gambling, det var ikke meningen. (Har dundrende hodepine i dag så formulerer meg nok litt klønete) men poenget er at med - si 50k, - så kan man tørre gamble litt mer enn vanlig. Satse på kortsiktige doblingskandidater f.eks (innebærer jo ofte da også at det er binære case). Klarer man å få med seg 50-100% et par ganger så kan man da begynne å spille mer safe.

Men det fordrer likevel god research, skjønne hva ma. innvesterer i og ikke minst hvorfor aksjen KAN doble seg (ikke fordi noen har sagt det på et forum etc).

Det er ofte slik i poker f.eks. I begynnelsen ser man mange går all inn og bygger opp stacken sin før de spiller mer safe når stacken er stor. De som er small stacks når man har spilt en stund blir jo ofte tvunget inn i all inns uansett :wink:

4 Likes

Problemet er at mange som er uerfarne ikke vet når man bør kjøpe/selge og ender opp med å bomme på både kjøp og salg :slight_smile:

Mange av disse går på smeller når de treffer på folk som kan spille :wink:

1 Like

Ja, jeg har ett spørsmål. Ser mange med tekniske analyser hvor de prater om “skyen”. Her har jeg ikke snøring :grin:

Kan en ekspert forklare det for meg?

Er ingen ekspert, men har laget en guide som du finner her: https://beta.tekinvestor.no/t/teknisk-analyse-ichimoku-skyen/7119

Fin å ha for å se om man skal til å kjøpe en aksjen som er i en større trend, noe som sjeldent er lurt. Man kan lykkes med bunnfiske, men det er ofte mer å tjene på å kjøpe på mulig brudd på trenden, som er det guiden ovenfor tar for seg. :slight_smile:

1 Like

Nice, takk!!

En fråga som jag inte hittar information på:

Tidigare var jag inne i WRE med en liten post. Jag har fortsatt följa med på aktien, mest för att hela grejen runt WRE är faschinerande. Hur som helst; det har varit extremt låg omsättning i aktien i lång tid nu -har OSE omsättningskrav för noterade selskap? Gör man regelbunden evaluering eller hur funkar det?

1 Like

Ingen spørsmål er for dumme, sies det. Jeg prøver likevel å utfordre den;

La oss si jeg har 1000 aksjer hvor kjøpskurs er 100,-.
Hvis jeg legger inn en limitordre på 90, vil jeg da alltid selge til høyeste kjøpskurs?
Hvis ordreboken er 500 aksjer på 100,- og 500 aksjer på 98,-, så vil gj.snitt salgskurs for meg bli 99,-, om jeg legger ut limitordre på 90,-?

Og funker det akkurat samme ved kjøp?

Grunnen for at jeg spør, er at Nordea Investor ikke tilbyr markedsordre.
Kunne tenkt å prøve meg på litt daytrading uten å bytte plattform, så da er det mye enklere å bare ha opp ordrebilde med ferdig utfylt limitordre, som jeg bare kan sende i vei når jeg ønsker det.

Håper spørsmålet var forståelig :rofl:

I det tilfellet blir snittkurs for salg 98 ja. Samme med kjøp. Med mindre noen ligger med skjult salg/kjøpsordre.

1 Like