Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Nice!
Da er det jo bare å fylle ut langt under/over kurs og bare sende ivei en limit, så er man i hvert fall ganske sikker på at man kommer seg inn og ut ganske kjapt.

Takk for veldig kjapt svar, @Hocki :raised_hands:

Mitt inntrykk er at mange som begynner med aksjer går all in på en aksje ganske fort og de som treffer med den aksjen kanskje er de som fortsetter, mens de som taper pengene gir opp. Egentlig litt synd siden det var de som bommet som kanskje lærte mest. Jeg var en av de som traff blink (du gjettet det, så klart med Funcom) da jeg begynte, men har heldigvis lært meg å håndtere risiko på en bedre måte siden den gang.

6 Likes

For en fin tråd! Jeg har et mulig dumt spørsmål!

Jeg har to kontoer på Nordnet, en Aksjesparekonto og en Investeringskonto Zero. Jeg leser på Nordnet sine sider at "Det er kun når du tar ut penger av kontoen at gevinst og tap kommer til beskatning (Investeringskonto Zero).

La oss si at jeg først hadde kun en aksjesparekonto. Jeg satte der inn 100 000 kroner. Jeg overførte så 50 000 kroner til IKZ etter at jeg opprettet den, og oppnådde en gevinst der som gjorde total sum til 60 000 kroner. Pengene på ASK sto urørt. Jeg overførte hele summen på 60 000 kroner fra IKZ tilbake til ASK. Er det slik å forstå at det da utløses skatt på gevinsten på 10 000 kroner?

I så fall, fair enough. Men så trenger jeg alle 110 000 kronene til et boligkjøp, og tar alt ut fra ASK. Beskattes jeg da på nytt for disse 10 000 som var gevinsten fra IKZ?

Mvh Øyvind :slight_smile:

Nei, du kan ta ut hele nettoinnskuddet på 110k skattefritt

Du betaler skatt av gevinsten på 10 000 om du tar ut alle pengene fra Zerokontoen
Siden du ikke har gevinst på ASK kontoen utløser det ingen skatt

synd at de ikke ordner at vi kan overføre mellom ASK-kontoene skattefritt… :thinking:

Fin tråd - bra initiativ!

Er det noen av dere som har efaring med “brownian motion binomial tree” og har erfaring med bruk av excel modeller eller konkret programvare for modellere dette? Har dere gjort noen praktiske erfaringer med dette ?

Noen som jobber med boliglån i bank her?

Låste renten ifjor på 2,65% i 3 år. Man ønsker seg selvfølgelig ut av avtalen i disse tider, men det vil koste meg ca 11-12k i underkurs.

Spørsmålet er som følger: hvor vanlig er det å kunne forhandle seg til at en ny bank dekker den kostnaden, mot at jeg skifter kundeforhold til den nye banken?
Eventuelt at nåværende bank dekker den kostnaden, hvis jeg truer med å skifte bank?

Kort og godt, har jeg noen som helst leverage i min posisjon, til å unngå å betale underkurs, realistisk sett?

1 Like

Jeg er ny og har investert litt i bioteck aksjer i et år nå. Nano, pci, targovax. Tanken er å holde langvarig.
Jeg leser om suksesshistorien om Alegeta. Historien er at Alegeta ble kjøpt opp av Bayer?
Hvor mye steg denne aksjen når det ble gjort et oppkjøp?

Hvordan fungerer egentlig åpningsauksjon og sluttauksjon? Hvordan går man frem for å delta i disse?

1 Like

Åpnings- og sluttauksjon på Oslo Børs

En auksjon samler alle kjøpere og selgere på aksjemarkedet. Handelssystemet samler alle kjøps- og salgsordre og regner frem den prisen som flest aksjer kan omsettes for. Denne prisen kalles likevektspris. Auksjonen samler likviditet og resulterer i en eller flere handler til samme pris.

  • Åpningsauksjon Oslo Børs: 09:00:00-09:00:30
  • Sluttauksjon Oslo Børs: 16:25:00-16:25:30 (auksjonen kan bli utvidet, men alt stenger kl. 16:30:00)

Åpnings- og stengningsauksjonen foregår slik: Kl. 08:45 vil ordrer i ordreboken vises for alle verdipapirer. Kl. 09:00 åpner børsen og alle aksjer har normalt åpnet for handel i løpet av 30 sekunder. Kl. 16:20 stenger den kontinuerlige handelen og sluttauksjonen starter umiddelbart. Det vil fra kl. 16:20 til 16:25 være mulig å legge inn, endre eller slette ordre. Etter kl. 16:25 matches og stenger alle aksjer i løpet av 30 sekunder.

For å selge i auksjonen må din ordre være lavere en likeveksprisen og for å kjøpe må den være høyere enn likeveksprisen. Salgs/kjøpskurs en du oppnår på din ordre vil være likeveksprisen

4 Likes

En auksjon samler alle kjøpere og selgere på aksjemarkedet. Handelssystemet samler alle kjøps- og salgsordre og regner frem den prisen som flest aksjer kan omsettes for. Denne prisen kalles likevektspris. Du legger inn din ordre på vanlig måte. Hvis du ligger for lavt på limit, så kan det hende at din pris var under åpningskursen/likevektsprisen og da får du ikke kjøpt på åpningskursen. Det samme gjelder på sluttauksjonen. Skal du selge og ligger høyere enn sluttkurs en, så får du ikke solgt.

1 Like

Når du har boliglån med flytende rente kan du da betale f.eks 100 000 uten at dette gjør du må betale noe gebyr/div.ekstra ? Vet det gjelder om du har bundet rente, men er du fri til å velge tempoet selv på flytende?

Ja det kan du, jeg har gjort akkurat det, betalte inn noen hundre tusen ekstra i en smell når jeg fikk en erstatning.
Ingen gebyrer, eneste endringen var noen år kortere nedbetalingstid på lånet :+1:

1 Like

Ja, men hvis du har annuitetslån vil det vanligvis redusere løpetiden på lånet i stedet for å redusere månedlig beløp. Om du ønsker å redusere månedlig beløp men beholde løpetiden må du vanligvis ringe banken og avtale dette.

1 Like

Betyr det at for å være sikker på å få kjøpt eller solgt må du følge med og justere budet hele veien?

Hvis det er åpningsauksjonen du byr på, og du ikke får kjøpt eller solgt med budet du legger inn, blir budet slettet eller vil det fortsatt være gyldig etter auksjonen?

1 Like

Du legger det kun inn som en vanlig kjøps- eller salgsordre. Om kursen er høy nok/lav nok til at du kan kjøpe i åpnings-/sluttauksjonen så blir ordren fylt, og avhengig av hvor lang gyldighet du har lagt på budet (ofte legges gyldigheten til budet ut dagen som default) vil budet fortsatt stå om ikke den går i auksjonen.

1 Like

Det vil fortsatt være gyldig etter åpningsauksjonen.
Hvis det er i en forholdsvis populær aksje du skal kjøpe i og beløpet er så lite at det ikke vil påvirke likevektsprisen er det bare å legge ordren på høyere beløp

1 Like

Et dumt spørsmål : )

La oss si at jeg har fått muligheten til å investere i et Tekstartup som er verdsatt til 7millioner (fordi det tydeligvis er typisk for tekstartups, men irrelevant).

Så kjøper jeg for 100.000kr som tilsvarer ca 1.4% eierskap av selskapet.

Om en fiktiv stund, skal de ha «den første» emisjonen, hvor de skal hente inn (si…) 10millioner.

De kommer til å tilføye flere aksjer.

Slik jeg ser det vannes jo mine ut i dette tilfellet? Bør jeg investere nå som jeg har fått muligheten, eller vente ?

Dette er sikkert meget klønete tenkt her, så beklager på forhånd. Håpet kanskje denne tråden hadde større takhøyde enn andre tråder.

3 Likes