Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Eksisterende aksjonærer vannes ut ved emisjon, ja. Men det kan jo være at eksisterende aksjonærer får tilbud om å tegne seg for nytt beløp slik at du kan opprettholde din eierandel. Men da må du inn med ytterligere midler. I eksempelet ditt vil en fulltegnet emisjon bety en økning på 142.86% noe som betyr at du må inn med 142860kr i tillegg til dine 100k for å opprettholde din prosentvise eierandel i selskapet.

2 Likes

Håpet ditt er jo da at de i den neste («første») emisjonen selger aksjene for en dyrere pris enn de solgte til deg, slik at dine blir mer verdt.

% eierandel kan gå ned mens kr og øre går opp.

4 Likes

Ja dette er et viktig poeng, så om du har trua på selskapet og ikke har en spesiell grunn til å ville opprettholde eierandel så kan det være lurt å gå inn så tidlig som mulig. Men eg ville vært kritisk til verdsettelsen av tekstartups som ikke har testet seg i markedet. Det blir jo å stikke fingeren i været
Edit vær obs på at du ikke blir en vandrende ATM for selskapet når de fortsett å hente penger

3 Likes

Tusen takk for svar begge to!

Eierandelen er nokså irrelevant da jeg har inflytelse uavhengig, samt at jeg har meget stor tro på at verdien i selskapet vil øke betydelig (…:sunglasses::fire:). Var mer om det spilte noen rolle om jeg skøt inn pengene nå eller når de skal hente inn større investorer.

Ingen ATM her nei, men takk for advarselen. De trengte ikke pengene, sånn overhodet, så var jeg som karva til meg mulighete gjennom beslektskap. Innovasjon norge har gitt og fortsetter å gi mye.

Takk for alle innspill! :clap:

2 Likes

Jo bare hyggelig -

tenker også at det aldri er noen garanti for at større investorer vil inn da, og at en evt feilet emi vil kunne bety at pengene dine forsvinner . Så du må vel tenke i dette tilfelle at du deler gründerne sin risikovilje på en måte

4 Likes

Jeg tipper det er flere “dumme” spørsmål der ute, så nå har du som leser dette sjansen til å få svar! :smiley:

3 Likes

Da skyter jeg mens du er her :sweat_smile:!

Hvis jeg får tildelt opsjoner. Så er det «muligheten til å kjøpe aksjer for en bestemt pris». Skulle er selskap falle i verdi, eller stige, så har jeg fremdeles retten til p kjøpe de til den prisen helt uavhengig?

1 Like

Hvis det er kjøpsopsjoner, så stemmer det ja, men det er vel eksempler på skreddersydde opsjoner, der det kan ligge forskjellige vilkår i kontrakten. Noen opsjoner er tidsbegrenset men kan utøves åpent i perioden, og andre gjelder kun evt handel på en avtalt sluttdato osv. Husk at du også må selge aksjene for å ta gevinst når du kjøper aksjer, så hvis selskapet ikke er på børs må du vite at du har en kjøper

2 Likes

Takk for svar! (Så nå at svaret mitt sist ikke ble sendt tydeligvis).

Nytt teknisk spørsmål:

Når man leser Kjøp/Salg ordrene som ligger til rette i et selskap på børs.

Hvordan tolker man dette eksempelet her ? At det ligger 12k på 83 og videre 7k lengre opp. Er dette en storaktør som sikrer gevinst eller manipulerer for å faktisk kjøpe til kurs under 83? Ved å konstatere at «ingen skal selge over denne kursen, og vil du sikre gevinst, selger du det til meg under 83».

Forstår at det blir spekulasjon, men det må vel være typiske trender som man erfaringsmessig kan spå utfallet av.
Mulig jeg er helt ute å kjører her, men prøver bare å lære.

2 Likes

Du er ikke på bærtur. Ordreboka er grunnlag for spekulasjon blant aksjonærer og tradere. Ofte er den ikke til å stole på.

Det kan være så enkelt som at noen vil selge på 83 og noen andre på høyere kurs/andre kurser. men sjekk også om det er flere enn én aktør som står bak antallet som vises på hver kurs. Det kan feks være en teknisk grunn til at mange vil selge på 83.
Det kan også være noen som legger inn en slik ordre for å «holde kursen nede» / lure folk til å selge lavere så de kan kjøpe seg inn billig, det kan også være noen som gjør sine egne salgsposter på lavere kurser mer attraktive, som du skriver.

Husk også boka kan forandre seg veldig fort. Pluss at enkelte meglerhus tilbyr «skjulte» ordre slik at det kan ligge fler ordre i boka enn det som er synlig. Det er også vanlig at større poster bytter hender uten at de ligger i ordreboka (dark pools) for at man ikke skal påvirke kursen ved salg.

Sikkert mange andre ting som kan nevnes også feks algoer mm

Edit: leste posten din litt rask ser jeg mennlikevel…

5 Likes

Er en grunn til at jeg fulgte deg her på Tek :ok_hand:! Svarene dine gir mening og er informative. Takk :pray:

1 Like

For det første er det kun ei øyeblikk bilde du ser. Du ser aldri hvor mange aksjer som ønsker å bli solgt/kjøpe, heller ikkje hvor mange personer som sitter bake dei forskjellige kjøps/salgs poster.
Eks legger eg aldri ut synlig alle aksjene eg ønsker å kjøpe/selge.

For det andre så vil du prøver å “eie” ordreboken ved å ligge både som kjøper og selger. Noen ganger selger og kjøper du til deg sjølv for å sette pris og volum.

Å tolke noe ut av ordreboken fra eit øyeblikk bilde vil eg sei er umulig uten du har informasjon om hvordan den har oppført seg før dette øyeblikket.

1 Like

Takk for dine inputs! Men ligger dette «øyeblikksbilde» over lengre tid enn noen minutter, så er det vel lettere å tolke vil tro

1 Like

Tja du aner forsatt ikkje hvorfor ordrene ligger der.
Viss du skal prøve å tolke noe utav ordreboken er det vertfall viktig å vite hvordan den har oppført seg ved tidligere anledninger.
For 20 år siden var det nok mye enklere å tolke ting ut fra ordreboken

2 Likes

Sulzrox har rett, selvom det sikkert finnes eksempler på rolige tider i en aksje der boken kan være “ærlig” så og si, så vet man jo aldri hva som kan skje. Så vidt jeg ser er eksempelet ditt dagens PCIB-ordrebok og da gjenspeiler feks ikke ordreboken omsetningen i dag overhodet. Bevegelsene i går og i dag har vært såpass uvanlige at det ble matching halt fra Oslo børs i går. Dette skyldes forventningsrally mot AZ melding. Mye trading i den aksjen når det er sånne meldinger på gang og aksjen er etter min mening sårbar for alskens manipulasjon fra større aktører med de rette verktøyene. For eksempel har du disse algoritmene som “eier boka”, som Sulzrox sier. Dette er jo gjenstand for noe debatt da det er ulovlig for deg og meg å manipulere markedet på den måten. Men det triste tommelfingerregelen er å ikke stole lett tilgjengelig info. T.o.m. meglerhuset ditt kan frontrunne ordrene dine / selge info om ordrene dine som brukes til å frontrunne deg. Dette går på millisekunder.

En ting som er lett å glemme i disse “snille Nordnet folkeaksje tider” er at man alltid har en motpart i aksjehandel. Når man i tillegg ikke får lov å vite hvem motparten er så blir det litt vanskelig

2 Likes

Her virker det som regjeringen har noe å rette opp i. Forstår at det er smutthull som brukes, men det høres meget kriminelt ut imho.

Mer opplyst nå en før, dere skal ha takk :clap:

1 Like

Bare hyggelig.
Mitt inntrykk er at regjeringen ikke kan noen verdens ting om dette og overlater ansvaret til EØSregler og private aktørers ansvar for å følge loven. Tviler feks på at redningspakken til NAS hadde blitt snekret sammen på en uke, hvis en eneste en av de involverte tok en titt på siste tre års kursutvikling. Men sånn går nå dagan

3 Likes

Mitt dumme spørsmål er om det finnes en trading platform som har både lav kurtasje på Amerikanske aksjer og valuta / commodities trading alla Oanda/SaxoBank hvor man kan geare mange ganger uten at det koster all verden (gearing på valuta og commodities).

1 Like

Fant et alternativ selv: https://www.cmcmarkets.com/

Fant en jeg tror har bedre spread: https://www.ig.com/en

1 Like

Skal vel nevne at 75%+ taper penger på den type produkter CMC markets tilbyr.

3 Likes